danielsjakt

Alla inlägg under juli 2012

Av Daniel Hjort - 30 juli 2012 12:09

Ja, tiden bara rullar på i all hast! Inget o klaga på, sommarn är nästan över, och hösten är på ingång, hur gött som helst! Redan på onsdag är de premiär på grävling och vildsvin med hund=) Många har säkert stor jakter redan i helgen? Men för min del bli de Kanske lite träning på söndag med Axa, då jag ha massa annat o göra i veckan!

På lördag har vi skyttedag med älglaget, en favorit i repris från föra året hoppas vi på!?

Ska bli kul de här med Axa och se hur hon jobbar i skogen? Hon är ju trots allt väldigt ung än, och jag vill inte stressa henne till nått heller, utan ta allt som de kommer. Hon vet väll lite va de handlar om iaf?

jaja återstå att se! Nu är de dags för jobb igen, semestern gick över på ett litet kick. (inte mig emot)


Så, ska ni ut i helgen med era hundar??

 

Blev lite fel i förra inlägget om min "gilla" sida på Facebook, då den låg nere av någon anledning! så vi tar de igen=)

http://www.facebook.com/#!/Danielsjakt

klicka på länken så kommer du in på sidan!!  

Av Daniel Hjort - 26 juli 2012 17:40

Har varit två bra kvällar nu denna veckan!

I tisdags va jag och Thalin ute o jagade lite gris. kom på ett gäng uppe hos en av bönderna bakom hans maskinhall. Där blev 2 skjutna, en liten gylta och en kulting. (ha tyvärr inga bilder från de, då thalin ha dom på sin tele)

Och igår va jag ute själv o jagade och då satte jag mig på ett hygge då jag såg när grisarna gick över vägen, och de dröjde inte länge innan 12 rödgrisar kom ut, skjöt en av dom!


<tro de få bli en runda ikväll med? i helgen få grisarna siesta från oss!! festival i helgen=)

 

här är grisen jag skjöt igår.!


Carl o viktor va ute i tisdags med, och Carl skjöt en liten gris med..!  


Av Daniel Hjort - 23 juli 2012 01:51

Denna lampan är nog den bästa uppfinningen som finns?? Ångrar inte att jag la ut dom pengarna, värt vartenda öre.! Den har hjälp mig många gånger på vallarna och på åteln, ifall de e svårt att se om de e kultingar med dom stora, och man har gott om tid på sig att kolla va de e för grisar innan man skjuter..!! Grisarna lägger inte märke till lampan överhuvudtaget, utan fortsätter och äter som inget hänt.! Lämpan har jag köpt på www.racerback.se visst att den är dyr, men du kommer inte att ångra dig.! Här är direktlänken där du kan beställa lampan http://www.racerback.se/alla-marken-vi-saljer/laser-genetics/laser-genetics-nd3-zub-zero/

 


Ni har väll inte missat att jag har en Facebooksida med, gå in på länken och klicka på "gilla" så missar ni ingenting från bloggen.!

http://www.facebook.com/#!/Danielsjakt

 

Av Daniel Hjort - 21 juli 2012 04:18

Ikväll kan jag säga att jag fick mig en chock som heter duga!!

Jag och Pär har varit ute ikväll, och vi hade planerat o sätta oss i ekbacken där jag hade mycket gris sist.!

Vi var ute i bra tid, en halvtimme innan grisarna brukar komma ut där, men när vi kom fram va de 2 grisar ute redan, vi kollade en stund på dom för att försäkra oss om att de inte va suggor! Och nej, vi kunde verken se eller höra några kultingar, de va ju trots allt ganska ljust ute fortfarande så de va ju inte svårt att se:! Jag bestämde mig för att du skjuta den minsta av dom två, sagt och gjort, jag skjöt och precis i smällen hör jag små grisar skrika.!

Då kom de 5 små randiga kultingar o sprang 20 meter framför oss, typ 70 meter ifrån grisen jag nyss skjutit, grps ju av panik och va bergsäker på att kultingarna tillhörde grisen jag nyss skjutit på, så jag laddade om och fick en liten i kornet och tryckte till den med!! Sa till Pär att vi måste försöka få ihjäl dom nu, men i samma veva var dom borta!!? Jag gick ner till den stora grisen på åkern för att kolla om de va suggan jag skjutit, men vilken glädje det uppstod när jag såg att de va en gylta, hade alltså gjort helt rätt ändå.! Nu va de ju synd att skjuta den lilla med facit i hand, men det går ju inte få de ogjort iaf.! Gyltan var väldigt rund om buken så jag trodde att hon hade kultingar i sig, men inte ens de, hon var väll bara allmänt välgödd=)

Men fan vilken tur man kan ha ibland? Kunde ju lika gärna valt att skjuta på den andra,.!! Men dom kulingarna va nog inte så gamla heller, verka vara födda sent i år.!?

Vi fortsatte vår jakt och gick igenom havren och lite andra vallar, men där va de tomt, på väg till en annan mark där vi bara skulle kolla till carls åtel lite ser vi en fin liten galt, givetvis på grannmarken.! Men efter den va de lugnt.!

Det lilla elit gänget har ju vatt ute på annat håll ikväll med, och Sporre fick skjuta sin första gris=) Grattis igen.! Förra veckan skjöt Anton sin första och igår skjöt Thalin en fin galt på sin nya åtel.! (Bilder kommer nedan)

 

Här är grisarna från ikväll.! Den stora och den lilla va dom jag skjöt, och mitten grisen är Sporres!!  

Sporre med sin första gris=)  

Anton med sin första gris=)   Den senaste grisen Thalin skjöt!

Av Daniel Hjort - 20 juli 2012 18:29

Kolla in bilden nedan!! Denna grisen skjöt jag för ett tag sedan, och till min stora förfåning så va de en sugga?? De kom nämnligen ut en stor sugga plus 2 i denna storleken och 7 kultingar, och eftersom detta är en rödgris så tänkte jag inte mer på de utan skjöt den, men när jag kommer fram till grisen ser jag en tutte på den fullt med mjölk i? Grisen vägde bara 35 kg LEVANDE vikt?? Är det någon annan som har varit med om något liknande?? 

Kan de bero på att det ha varit bra förhållande med mat eller? Någon som har en terori??

Dålig kvalit'e på bilden, tagen med mobilkameran=(

     

Av Daniel Hjort - 18 juli 2012 04:57

Bilder kommer längre ner!!


klockan är 5 på morgon nu, och jag har precis kommit hem från skogen=) Har varit en händelserik natt igen=)


Hade bestämt mig för att sitta i ekbacken vid en liten åker, där jag ha sett gris ganska ofta nu.! Har sett grisarna strax innan 23 så jag va på plats kl 22 för att hinna före dom.!

Det var lugnt en bra stund, men vipps så va grisarna framme.! Kom ut 6 stora grisar längst ner på åkern, va helt omöjligt att se om de va några kultingar med i de höga gräset, så jag bestämmde mig för att vänta och se om dom kom nämre eller ej.!? När dom inte ville gå längre upp i backen så tänkte jag smyga mig på dom för att se om jag kunde komma till skott? Precis när jag tagit fösta steget fnyser de till 10 meter framför mig, och 2 andra grisar upptäcker mig!! Detta var alltså 2 grisar jag verken sett eller hört utan var bara fokuserad på dom andra 6 som också försvann i samma veva=(

Men jag tänkte, skam den som ger sig, så jag gick 70 meter längre ner i backen och satte mig intill kärret.! Hörde länge hur grisarna rumlade runt där inne.! Men dom ville inte komma ut igen.! kl 1 struntade jag i de och åkte ner till en av mina åtlar ist där de ha varit mycket gris dom senaste nätterna! När jag kom dit så va de redan en grupp på åteln, men bara med suggor o kultingar, lyckades smyga mig upp i kojjan utan att bli upptäckt, men givetvis så blåste dörren upp o de small till rätt bra, o där försvann grisarna.! Blev ju lite dötid där ett tag, men sen kom tre stora grisar o gick över vändplanen, så hann inte få sikte på dom, kom ytterligare en stor gris, sen ett stort gäng som klumpade ihop sig vid maten, men dom försvann snabbt dom med, något verkade störa dom? Vind av mig kanske?

Var tyst länge efter att dom försvann, och när jag satt där i min dvala så hör jag plötsligt att de e gris vid ett av tjärträden, och sen hör jag att de e en vid de andra trädet med.! Äntligen, var min första tanke. Satt och höll tummarna för att dom skulle komma ut på planen, och mycket riktigt så kom en av dom ut och ställde sig o vädrade i luften.! Uppfattade den som en ganska liten gris på typ 40 kg? (jag är värdelös på att viktbedömma ensamma djur) Grisen vred upp bredsidan och skottet gick, grisen flög in i planteringen och då kommer gris nr 2 och springer över planen, en riktigt STOR en.! (Undra om de va en större galt?) 

Jag gick ner från kojjan och hörde hur den låg o fnös och sprätte omkring där inne, det blev tyst efter någon minut, då gick jag till bilen o hämtade lampan.! Trodde jag visste till 100% Vart han låg, så jag traskade in i planteringen men kunde inte se han? Gick och letade efter blod, men såg inget alls? Fan tänkte jag, eftersök igen?? Nej, när jag precis skulle ta och ringa Ante så gick jag på grisen, där låg han stendöd=) Han hade bara gått 15 meter typ, så de va ju inte långt o dra heller=) Skönt när de går som man vill!!


Nu när de e dags för många att gå upp o jobba, tänker jag ist krypa ner i sängen=) Sova några timmar, bli ju snart kväll igen och då är de jag som ska ut o jaga igen=)


Godnatt!!


 

Här satt jag första halvan av natten! Riktigt fint ställe o vakta på!!  


Här har vi grisen, dock inga större betar på denna heller, men de e ju min vanliga tur=( Han vägde 82 kg levande vikt.! Va ett helvete att få in han i bilen själv, men efter mycket om o men så lyckades de med!!

Fick ringa o väcka pappa då jag behövde hjälp att hänga upp den, De va ju mindre populärt om man säger så=) Haha


Av Daniel Hjort - 17 juli 2012 03:22

Hade bestämt mig för att jag skulle stanna hemma ikväll o packa lite inför flytten och så! Kändes inte alls lockande att åka ut o sätta sig! Eftersom jag ha vart ute 4 kvällar i rad o bara sett 3 grisar.!? Men när vädret ändrade sig helt plötslgt kunde jag inte låta bli ändå.! Sagt och gjort, jag åkte ut ändå, på väg ner till stället jag skulle kolla på först fick jag syn på 2 stora ensamma grisar på en åker, men dom försvann lika fort som jag fick syn på dom, kom fram till stället som va tänkt från början och där va redan 4 mindre grisar ute!! Skjöt en av dom, men satt kvar för att se om dom andra kom tillbaka! Vet inte om suggan var med eller inte? Kunde inte se eller höra henne iaf! Satt inte kvar så länge utan slängde in grisen i bilen och åkte upp till åkern där jag såg dom vuxna grisarna! Precis i jämte åkern finns en stor ekbacke som är ett känt tillhåll för grisarna, satte mig uppe på en kulle så jag hade sikt över både ekbacken o åkern, hörde hur grisarna va i kärret nedanför mig, men dom ville aldrig komma ut=( Satt kvar till kl halv 3, men sen tog tröttheten över, och nu tänkte jag snart sova..!! Få åka ut o sätta mig tidigt imån ist och se om jag kan lyckas komma åt dom 2 grisarna..! Jaja de återstå att se? Hur har de gått för er andra ikväll då?


Som sagt så få ni gärna mejla över bilder på de ni skjuter så kan jag publicera dom i bloggen=)


Daniel.hjort@hotmail.com

 

Här har vi kvällens byte!!!



Av Daniel Hjort - 15 juli 2012 17:35

  


Funderar på om jag skulle ta med mig Axa ner till BG Nästa vecka (Om han är hemma)? Och släppa henne i hägnet igen? Va ju trots allt ett tag sen sist. Vill se lite hur hon har mognat sen förra gången OMhon ens har mognat nått alls? Man vet ju aldrig som sagt? få väll ta o ringa BG o kolla läget först.! Ska jag vara riktigt ärlig så ha jag redan tröttnat på semestern och den ha inte ens börjat?

Ha varit ute 3 nätter i rad nu, och sett 3 grisar, o de va inatt, men kom inte åt att skjuta på dom, då de va en sugga med en kulting och en gylta, men gick inte riktigt urskilja vem som var sugga och inte? Ikväll tro jag de bli soffan ist för skogen? Känns inte ens lockande att åka ut en hel natt igen?

Aja hoppas ni andra skjuter lite gris inatt iaf=)

Maila gärna över bilder om ni vill?


Daniel.hjort@hotmail.com


Ovido - Quiz & Flashcards