danielsjakt

Alla inlägg under februari 2015

Av Daniel Hjort - 24 februari 2015 19:52

 

Nu är allt äntligen klart med mitt nya projekt. Fick ju inte gå ut med något innsn de var klart! 

 

Men en det är så att jag har blivit en del av jakttidningen "jaktweekend"! 

 

Jag gå kommer att göra ett reportage i 6 nr framöver, det ska i huvudsak handla om åteljakt. 

 

Det första reportaget bestämde chefsredakrören vad det skulle handla om, och han ville att jag skulle skriva om grisen jag sköt vid nyår. Och jag är ganska nöjd med de för att vara första gången jag gör nått sånt här:-) 

 

De ska bli riktigt roligt att prova på nått nytt, kanske inte alls är nått för mig men det lär jag ju märka? 

 

Jaktweekend är helt gratis och skickas hem till dig 6 gånger om året! 

 

Vill du prenumerera på tidning? Gå in på 

 

WWW.JAKTWEEKEND.SE 

 

där behöver du bara registrera dig! 

 

 

 

Av Daniel Hjort - 20 februari 2015 18:01

Fredag idag, tiden rullar på som aldrig förr. Mycket att göra på jobbet så allt är helt ok😃 

 

Var ute på markerna och kollade lite idag, och fy fan va grisarna har förstört den senaste tiden, jag tror aldrig jag sett nått liknade innan på just den marken? Bonden sa likadant att det va ett av dom värsta åren hittills. Tillomed värre nu än när vi började jaga där. Det märks att jag inte alls lagt den energin på att jaga det senaste halvåret som jag gjorde innan. Men tiden har inte räckt till och de planerade hundjakterna blev aldrig av och de ihop tror jag är en stor del av att det är som det är nu? Marken har haft ett stort lugn över sig i stort sätt i ett år snart! Så nu är det bara att nöta på som aldrig förr ist! 

 

Jag har startat upp åtlar och foderplatser för att få bort grisarna från åkrarna, men det hjälper inte heller! Grisarna går förbi matplatserna, gnuggar sig på tjärträden och sen vandrar vidare ut på fälten. 

 

Och nu nu efter den 16 feb får man ju bara skjuta årsgrisar, vilket jag kan tycka är bra. Risken att skjuta fel djur minskar ju markant. Men risken att även de "små" grisarna får/har fått kultingar är nog stor i år. Har sett själv små gyltor jag skjutit som haft kultingar i sig, även pratat med folk som jagar mycket och dom säger likadant. Jag tror faktiskt att den "riktiga" grisexplotionen är på gång nu. 2 milda vintrar med obegränsat med mat sätter sina spår. Det innebär ännu större ansvar för oss som skyddsjägare, mer jobb om inte annat? 

 

 

På på tal om något helt annat? 

 

Jag får en del frågor om diverse saker lite då och då, och inom en framtid så kommer jag att göra ett inlägg med frågor från er läsare. 

 

Så är det något ni undrar över om mig och jakten? Skriv då era frågor antingen i en kommentar här på bloggen, eller i den lilla "frågerutan" ni ser till vänster i bild. Det går även bra att skicka ett mejl på antingen facebook eller till Daniel.hjort@hotmail.com 

 

Ha en trevlig helg så hörs vi av👍

Av Daniel Hjort - 15 februari 2015 20:19

Som jag skrev igår skulle jag och carl ut och jaga vildsvin på natten, som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har ju grisarna ställt till det en hel del nu dom senaste dagarna.

 

Tanken var att jag skulle hämtat carl vid 20 tiden, men då jag var helt slut igår så vaknade jag först kl 21. Men ingen stress för de inte, gjorde mig i ordning och åkte till Carl. Vi åkte direkt ut på marken och smed lite hastiga planer för hur vi skulle gå till väga! Vi beslöt oss för att gå upp på stället dom hade vart mest på natten innan! Men det var helt omöjligt att ta sig fram ljudlöst då skaren var riktigt tjock, vi gjorde iallafall ett försök, men utan nått vidare resultat. Körde vidare till en anna del av marken istället, parkerade bilen och började gå längs vägen ut mot en åker som grisarna också vart mycket på. Fördelen med att gå på vägen var ju att det var is och gick att gå väldigt tyst, men tyvärr så var det väldigt svårt att hålla benen i styr då det var ren blankis på vägen..

 

Tog En bra stund att ta sig fram, men väl framme ser vi grisarna, först bara några stycken, men när vi tagit oss fram en liten bit till, kunde vi räkna dom. 2 suggor och 14 rödgrisar gick loss på åkern. Vi siktade på dom länge och kollade ut ett bra läge, när nått plötsligt händer, jag får den värsta grisfrossa jag nånsin vart med om? Skakade som ett asplöv, har ingen aning om varför det blev så just igår? Har inte vart med om det på flera år, nästan så man saknat den där spänningen=)

Jag satte bössan på axeln och sa till carl att skjuta. Hade aldrig kunnat avlossa ett säkert skott där. Han gjorde sig redo och sköt mot flocken, och en liten galt la sig pladask i smällen.

 

Vi tog hand om grisen och såg att klockan redan blivit väldigt sent. Så vi packade ihop och begav oss hemåt ist.!

 

 

Grattis till grisen Carl, pch tack igen för att du ville följa med ut!!

Av Daniel Hjort - 14 februari 2015 16:30

Lördag!

 

Och dagen har bestått av jobb från kl 05:30 till 12;00.

 

Efter jobbet åkte jag ut till marken för att kolla om grisarna hade varit framme på åkrarna nått mer, och visst hade dom det. såg ut som fan på flera åkrar, och givetvis så ha dom förstört mest på ställen som bonden inte skulle plöja och så om..

Pratade med en väldigt förtvivlad bonde som verkligen bad om hjälp, och ville att jag skulle försöka jaga så mycket jag bara kan, men tyvärr så hinner jag inte jaga så mycket som jag egentligen vill och måste. Jobbet går ju faktiskt först.

 

Men jag lovade att vi skulle göra ett försök ikväll.

 

 

 

Totalt var det 7 åkrar som såg ut ungefär såhär, visst att skadorna alltid ser värre ut när det är snö, men det kommer se ganska illa ut när snön försvinner också. Så ikväll bli det som sagt jakt..

 

När jag var klar ute hos bonden åkte jag hemåt, då ringde Patrik från mitt jaktlag, han hade spårat in 4 älgar i ett område, och undrade om vi skullr prova att släppa hunden en snabbis? Det tyckte jag att vi kunde göra, ringde till alla medlemmar i jaktlaget och bestämde en tid för samling, Viktor skulle komma med gråhunden Zorro. Han släppte hunden på slagen som hittade älgarna efter 20 minuter, tyvärr hade som smitit ur såten under tiden vi ställde ut, men älgarna vänder och går in i nästa såt, men viker åt ett annat håll och ut ur marken. Jag tar bilen och kör runt och upp på ett ställe där min bror trodde dom skulle passera, och visst gjorde dom det.

 

 

Ut på åkern kom ko, kalv, kviga och tjur!

 Brydde sig inte märkbart om att jag var där, stannade flera gånger och tittade sig omkring. Jag skrek efter Zorro med full hals utan att få in honom, men Viktor stod på vägen nedanför och lyckades ta hunden=)

Av Daniel Hjort - 8 februari 2015 18:33

Varit en relativt lugn helg, efter jobbet i fredags kollade jag marken lite, körde ut ensilage till djuren, kollade åtlar och lite sånt. såg även att grisarna hade varit framme och ställt till det ganska rejält på vissa ställen, pratade i telefon med en av bönderna som gärna såg att jag åkte ut på kvällen för att se om jag lyckades komma åt grisarna?

 

Och visst kunde jag göra det, Skickade ett sms till Karin och frågade om hon ville följa med, och det ville hon.

Vi åkte ut senare på kvällen och kollade vallarna. Vi såg något mtt ute på en stor åker, och började smyga sakta, när vi plösligt ser ko med 2 kalvar resa på sig, bara att lyfta på hatten och gå till nästa åker. Där kunde jag se 4-5 grisar som gick och bökade, vi började smyga på dom, men i denna kramsnön kunde vi inte röra oss tillräckligt ljudlöst och vi blev upptäckta och grisarna försvsnn utan att vi märkte nått!!


Vi åkte hem tomhänta, men en trevlig kväll hade vi ju iaf!

 

Idag söndag, en sån värdelös dag när det inte är jaktsäsong. Det enda jag skulle göra idag var att stycka en gris, och det tog ju ingen tid att göra de, så jag fick ett ryck att skrubba rent kylrummet vi använder nere hos Andreas, lättare sagt än gjort, men det blev riktigt bra när det väl var klart=)

 

Och när det var klart så körde jag ut ännu mer ensilage till djuren, men är inte klar med det än, så impn efter jobbet bli det ytterligare en runda.

 

Helgen som kommer bli nog inte nån vidare jakt, då det är min jobbhelg. Börjat med övertid på helgerna nu!!

Av Daniel Hjort - 2 februari 2015 20:55

För ett tag sen blev jag kontaktad av en jakttidning som undrade om jag ville bli skribent hos dom? Tanken är att dom vill att jag ska skriva om vildsvinsjakt, åteljakt i första hand, ge lite tips o trix hur man kan gå till väga osv. 

 

Dom vill även att jag ska vara med i deras monter på jaktkryssningen. Jag har inte riktigt bestämt hur jag ska göra än? Men visst är det alltid kul att prova nånting annat också? 

 

Ska iaf ha ha möte med dom denna veckan och sen kommer ni få veta mer. Vill inte avslöja nått innan det är klart. 

 

Nåja, vi få se vart det slutar? 

Av Daniel Hjort - 1 februari 2015 15:36

Hej!

 

Min dator vill inte samarbeta med mig överhuvudtaget, men jag gör ett sista försök att få ihop detta.

 

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så var det ju dags att jaga vildsvin på en ojagad mark här hemma.

Vi samlades ute hos patrik på morgonen innan de var dags att dra igång dagens första såt. Vi blev ganska mycket mer folk än va vi hade förväntat oss från början!

Jag och patrik fick axla rollen som jaktledare, det var mindre roiligt för min del, då jag är väldigt ny på den marken och inte hittar alls så som dom andra gör, det blev lite rörigt, men slutresultataet blev 5 vildsvin totalt, och det få ju helt klart vara godkänt på en mark som ingen visste nånting om sen innan? Vi hann tyvärr bara en såt den dagen, det fyllde på med vildsvin utifrån under hela dagen och hundarna hittade nya vildsvin att jaga ju mer tiden gick.. Men jag var äbndå nöjd, hundarna och deras förare gjorde ett kanonjobb som alltod, och ni är mer än välkomna nästa år igen=)

 

 

I torsdags var jag Karin och Andreas ute på lite vildsvinsjakt, det snöade och regnade om vart annat, men efter nån timme hittade vi grisarna. och jag lyckades skjuta en. Har inte hunnit jaga på denna marken sen i september, så nu var det dags igen då grisarna bara blir fler och skadorna bli värre.

 

 

 

Och slutligen till helgen som var....

 

Jag blev uppbjuden på jakt i karins lag uppe vid Åtvidaberg för ett tag sen, och nu var helgen här.

Jag Andreas och Bodil åkte upp i fredags eftermiddag, en riktigt rolig bilresa upp, med massa jaktprat och skatt så tårar sprutade, vi var ett gäng som skulle bo i ett hus ute i skogen. vi käkade god mat och drack lite öl. förväntnongarna för morgondagen var höga, men ju mer snön föll utanför ju svårare skulle de bli!

 

Vaknade på morgonen och ser all nysnö, det kommer bli en tung dag för hundar och hundförare, men som tur var så fanns det gott om hundar så vi inte behövde slita ut dom alldeles för mycket.

 

Vi kom fram till samlingsplatsen och blev vädigt trevligt bemötta, jaktledaren Henrik visste precis vad han gjorde och hade redan lagt upp hela dagens jakt, så allt gick jätte smidigt när alla skulle ut på pass.

första såten hamnade jag på ett pass i en ledningsgata som passerade en väg, intill en foderplats. hundarna släpptes och det blev drev av Brubo (Bodils hund) jag hann aldrig se djuret han kom med, men såg sen att det var en hjort på slagen, det var väll egentligen de enda som hände i den såten.

nästa såt hann vi knappt ut på pass innan en kille sköt på en älgkalv som gick iväg, karin och håkan gick efter och kunde avsluta.

 

 

 

Lite dålig bild, men kon syns till höger på bilden!

 

Tredje såten, på väg ut till mitt pass ser vi ko med 2 kalvar stå o stirra på oss, dom viker sedan ut ur såten efter en stund=( Bruno kom med hjort till mig igen fast på alldeles för långt håll! Inget mer skjutet denna dagen, men jag hade en riktigt trevlig dag med både nya och gamla bekantskaper.

 

 

 

 

Jag vill tacka Karin speciellt för att jag fick följa med upp och jaga! Hoppas de bli fler gånger=)

 

Och tack till alla andra, speciellt Henrik för en bra planerad jakt!!

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards