danielsjakt

Direktlänk till inlägg 28 december 2018

Julafton och nattjakt!

Av Daniel Hjort - 28 december 2018 18:04

Julafton i all ära, men visst är det skönt när kvällen kommer och firandet är över? 

 

Många åker nog gärna hem och slänger sig på soffan efter alla middgar och ståhej, det gör ju gärna jag med i regel, men energin var på topp och vädret var helt oslagbart för lite vildsvinsjakt. 

 

Grisarna har verkligen gått hårt åt åkermark och trädgårdar nu i höst och vinter. Jag har jagat mycket på nätterna och även skjutit en hel del grisar, men jag märker ingen direkt skillnad. För när jag skjutit i en flock så tar det bara någon dag så är dom där igen. 

 

Jag åkte ut sent på julaftonskvällen till en gård som ligger strax utanför Vetlanda, där grisarna vänt upponer på ägarnes trädgård och intillliggande åkrar. 

 

Månens sken och en dm snö gjorde susen, jag kunde se djur på väldigt långa håll, vinden var svag och skulle vara till min fördel. 

 

Jag parkerade min bil på gården och gick genom den totalförstörda trädgården, där hade grisarna festat rejält natten innan. 

 

Rundade huset mot sjökanten, och kom ut i ekbackarna/vallarna där allt ser nyplöjt ut efter grisarnas framfart.

Inga grisar syntes till, jag stötte en dovhind som letade ekollon en bit ifrån mig.

 

Jag gick genom den ena delen bland ekarna och tog mig ut på vägen och följde en stor alé bort mot nästa ekbacke, den delen av marken som är mest förstörd. 

 

Här skulle det bli hett tänkte jag, nära till vassen vid sjön och stora stigar in i marken. 

Jag satte mig ute vid en ö på andra sidan vägen, en ö som ligger lite höge upp och där har jag bra koll över nästan hela området. 

 

Slogs av hur gott det var att bara sitta där och fundera över allt o ingenting, det är ju trots allt detta som jag brinner för, hur tråkigt de än kan låta i andras öron, men sån är jag=) 

 

Jag är lite otålig av mig så efter en liten stund bestämde jag mig för att traska vidare och gå tillbaka mot gården. 

 

Hinner inte gå mer än 300 meter ca då jag ser två mellanstora grisar under en av alla ekarna. Jag vill smyga mig närmre för att se vad det är för kön, ev kultingar mm. Väl framme vid staketet som fick aggera stöd åt mig ser jag att det är två mindre galtar. Den mindre av dom vänder upp fin bredsida åt mitt håll och jag trycker av, grisen faller ihop i smällen och gris nummer 2 kommer upp mot mig, b´vinklar av och ställer upp sig även han, men där kändes det inte bra att avlossa något skott så jag lät han springa vidare för den här gången. 

 

Jag gick ner till grisen för att kolla på den och börja ta ur den, när jag till mitt förtret inser att jag inte har någon kniv med mig blev jag mindre glad på mig själv... 

 

Jag gick upp till gården för att hämta bilen där jag även hade min pulka, smidigt att ha med sig för att dra grisarna i jobbiga terränger. I bilen trodde jag även att jag hade en extra kniv med mig, men icke. Alltihop låg hemma. 

Jag släpade upp grisen till vägen, och sedan åkte jag hem för att hämta kniven och tillbaka igen, en lång och onödig resa, men nöden har ingenlag sägs det. 

 

 

 

Slutet gott, allting gott sägs det=)

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel Hjort - 4 maj 2019 12:43

Igår var jag på jobb på Lagerbutiken i Stockaryd genom Fodax. Var även inbjuden som gäst då jag är från Stockaryd från böran. En trevlig liten tillställnng.    Hade tidigare på dagen bestämt med Andreas att vi skulle jaga ihop ute på mina jaktmar...

Av Daniel Hjort - 26 april 2019 14:11


Nu har jag jagat en hel del den senaste tiden, det har gått förvånansvärt bra dessutom. Några grisar har det blivit.   Jag har ganska mycket mark att jaga på, vilket resulterar i att möjligheten att få skjuta ett vildsvin ökar. Det är extremt ...

Av Daniel Hjort - 16 mars 2019 13:26

ÄNTLIGEN blev det jag för mig igen, på tok för länge sedan sen jag jagade en hel natt.   Det har varit extremt mycket jobb förmin del. Mitt vanliga jobb tar ju sin tid och iom med mina ambassadörbyten så har även det tagit tid, mycket fotografer...

Av Daniel Hjort - 9 februari 2019 16:46

Som många av er sett på mina sociala medier och andra kanaler har jag fått den stora äran att bli ambassadör för sveriges största och mest kända jaktbutik/webshop.    Så fort jag fick frågan visste jag att detta skulle bli kul=)  Det var något he...

Av Daniel Hjort - 29 oktober 2018 22:10


Nu var det länge sedan jag var ute och jagade vildsvin. Det har vart mycket jobb och en massa andra jakter, men på dagtid och det resulterar i att jag helt enkelt inte orkat jaga på nätterna=) Åldern börjar ta ut sin rätt kanske?   Men i torsdag...

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Skapa flashcards