danielsjakt

Alla inlägg under april 2019

Av Daniel Hjort - 26 april 2019 14:11

Nu har jag jagat en hel del den senaste tiden, det har gått förvånansvärt bra dessutom. Några grisar har det blivit.

 

Jag har ganska mycket mark att jaga på, vilket resulterar i att möjligheten att få skjuta ett vildsvin ökar.

Det är extremt mycket skador, det värsta jag har varit med om sen jag började jaga, det kanske är ett lyxproblem för många, men för böndernas del är det rena skräcken åker efter åker blir upponer vänt på nolltid, trots att det skjuts en hel den så ärker iaf inte jag någon minskning på grisarna.

 

Jag började den här kvällen på en liten yttemark där grisarna vänt upp o ner på en stor del av den åkern som finns där. Åkern ligger mitt ute i ingenstans och det är en bit att gå innan man kommer fram och får full översikt.

När jag är ute på åkern ser jag ett gäng med grisar längst ner på åkern, fullt upp med att böka. Jag satte mig i kanten för att vänta in grisarna, dom kanske kommer närmre mig? Men nej då, dom höll sig i sin kant och otålig som jag är gav jag mig efter dom, men fick avstå från skott då det var ett gäng med kultingar md och det var omöjligt att se vem/vilka som var suggor?

Jag skrämde bort dom och gick tillbaka till bilen, troligen var dom tillbaka lika fort som jag satt mig i bilen.

Jag åkte till en annan mycket större mark, en mark som ligger runt en mindre by, massvis med åkrar stora som små.

Jag hade vinden perfekt och husen i byn hamnade i ryggen så det behövde jag inte fundera på.

På första åkern jag gick ut på syntes det tydligt att grisarna hade varit samma kväll, i den torra jorden låg blöta tuvor och färska slag i det böket. Någonstans var ju grisarna? Men vart?

Jag hann inte mer än upp för en brant backe innan jag fick se en flock på 7-8 grisar. månen var till bra hjälp, men för att försäkra mig om det var kultingar med eller inte så tände jag min lampa, och visst hade dom smått med sig.

Det gick 2 mindre grisar i 50-60 kg klassen lite för sig själva, dom försökte allt vad dom kunde för att få komma intill i flocken men suggorna jagade bort dom om vart annat.

Jag konstaterade snabbt att det var två smågaltar, ett vanligt beteende hos suggorna när galtarna blivit tillräckligt gamal för att inte passa in i flocken längre.

Jag tog sikte på en av dom och tryckte av, galten började springa mot mig en jag såg tydligt att det var en bra träff och jag avstod ifrån att skjuta igen.

 

Galten föll ihop en bit ifrån mig och jag tände min vanliga lampa för att se bättre, och till min förvåning så kryllade det av smått, det reser sig säkert 35-40 st småttingar och gav sig efter suggorna. Det är ett vanligt beteende av kultingarna att do lägger sig platt på marken om det uppstår en fara.

 

Vistt är det kul med föryngringar, men det här året verkar bli extremt? Kommer bli en intensiv sommar i spannmålen.

 

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Skapa flashcards