danielsjakt

Alla inlägg under oktober 2012

Av Daniel Hjort - 28 oktober 2012 19:34

Nu i helgen var de ju fullt upp med jakt som vanligt!

igår va de älgjakt med de vanliga laget, och mats lyckades skjuta en kalv för Anders jämttik=)

Kallt som bara den va de med, men jag slapp ju frysa lika länge som dom andra då jag var tvungen att bryta kl 12 för att hinna med allt inför idag, alla åtlar skulle matas på, spåra av vägarna lite m,m!

Och idag var de grisjakt, med ett härligt gäng! Tyvärr blev de ingen större succé, en liten gris skjuten av Richard och en räv skkjuten av john! Var faktiskt dåligt med grisar inne idag, nu blev ju inte dom "heta" områderna igenomgångna tyvärr=( Men ibland bli de lite fel=( Jaja inget o hänga läpp över, nu kan jag ge mig på skyddsjakten igen, och börja planera inför nästa jakt som är om 3 veckor, då bli de grisjakt 2 dagar i rad på lite olika ställen, de ser vi fram emot! Nu får väll bössan vila lite denna veckan! Jobb som gäller! Men veckorna gå så fort, så snart helg igen ju!


Hur gick de för er andra i helgen då?

Av Daniel Hjort - 26 oktober 2012 16:41

Den kommande helgen ser väll egentligen ut som alla andra helgen, fullspäckat med jakt!

Imån är de älgjakt igen, hoppas att de kommit in lite nya älgar nu, då vi bara skjutit en av 10. jag är ju inte så mycket för detta med älgjakten, och har väll aldrig varit. Men de är bara att bita ihop och ställa upp för laget!

Bli väll troligtvis inte att jag är med hela dagen då jag måste åka ut och träffa en bonde som jag ska börja hjälpa med skyddsjakten! Alltid lika kul o spännande med nya jaktmarker!

På söndag är de en extra insatt grisjakt på marken jag jagar mest på, det är väll lite för att smålandstidningen vill följa med oss ut och göra nått repotage om just vildsvin i allmänhet! Men sen är de ju så att de är väldigt gott om grisar nu och de åste skjutas betydligt mer, även om vi legat i som bara den nu den sista tiden!! Ingen rast och ingen vila, men de gör mig inget gillar att ha mycket att göra hela tiden! Vill ju inte ha tråkigt!


Ikväll drar jag nog ut till en kompis åtel och provar jaktlyckan där! Jag har ju mycket gris på min egen åtel nu igen, men vill inte skjuta på dom innan söndag! Så få väll sitta där nästa vecka ist!


Vad har ni andra för planer? Mycket jakt i helgen kanske?


Skitjakt på er!


 


hoppas hundarna hittar denna flocken på söndag!


Av Daniel Hjort - 24 oktober 2012 22:16

Igår var den absolut värtsa dagen i mitt liv, jag var tvungen att ta de svåraste beslutet jag någonsin gjort! Var tvungen att ta bort min älskade Daysie!


Jag ska ta allt från början, då jag inte orkat med att prata om de!


Det hela började i fredags då jag märkte att Daysie inte riktigt var i ordning, hon var lite hängig, hade kissat inne (vilket hon typ aldrig gjort) hon ville inte äta man såg i hennes ögon att någonting inte riktigt va som de skulle? Det blev värre dag för dag, hon blev mer avvisande och orkade ingenting alls knappt, låg mest i sängen!

Igår på morgonen ville hon knappt gå ut innan jag skulle till jobbet, ringde då veterinären på jobbet och förklarade alla symtom hon hade, hon hade flytningar kissade på sig titt som tätt, åt inget, drack jätte mycket vatten m,m..

Veterinären sa att hon trodde de kan va njurarna som gett upp eller att hon hade livmodersinflammation? För symtomen syftade på det. fick en tid på eftermiddan, men åkte hem från jobbet direkt efter att jag pratat med veterinären, kände att jag inte klarade med att gå runt o va fokuserad på jobbet när jag hade Daysie i tankarna konstant. De cirkulerade 1000 frågor i huvudet. Kom hem och hon låg fortfarande i sängen, hoppade inte ner från sängen vilket hon alltid gör annars när man kommer hem.


Jag bara va hemma med sissi och simone o pysslade om Daysie så mycket jag bara kunde!

Väl inne på djurkliniken tog vi lite blodprover på henne först, och alla värden var hur bra som helst förutom att hon hade jätte mycket vita blodkroppar och de värdet var nästan så högt de bara kan bli! Redan då förstod jag att de här inte skulle sluta bra, dom ville röntga henne och den bilden visade på en enorm falukorvs liknande livmoder, så hon var alltså mycket sjukare än vad jag trodde, plus att musklerna i bakbenen började ge vika, veterinären sa till mig att jag skulle fatta ett beslut om hur jag ville göra, hon sa att de går att operera henne, men att riskerna va jätte stora att hon ínte skulle klara en operation eftersom livmodern var så pass stor så den tryckte på andra organ i kroppen! Det kom som en spark i ansiktet. jag bröt ihop totalt, tog med Daysie ut på trappan och satt där en bra stund med henne, och jag fick blicken av henne som alla hundägare någongång kommer känna igen, blicken sa mig "snälla hjälp mig ur detta" man såg att de fanns ingen livsgnista kvar i ögonen, jag möttes bara av en tom blick, det fanns lixom inget där? Det var då jag bestämde mig för att låta henne få somna in, inte behöva känna smärta mer utan få vila i frid!


Sandra och simone var med mig inne i rummet där allt skulle ske, vi satt på golvet med Daysie i mitten, hon fick en spruta så hon skulle somna, man märkte på henne att hon förstod va som skulle hända? Hon kröp upp i min famn när jag satt på golvet, slickade mig i ansiktet innan hon lade ner huvudet i min hand och sen somnade hon in! De ögonblicket var de absolut värsta jag vart med om, se sin absolut bästa vän somna in för gott, hon var så fin när hon låg där i min famn, kände hur hjärtat började slå saktare för var slag.. Sen lade vi upp henne i en säng då hon skulle få den sista sprutan, de va då jag tog ett sista farväl av henne, kändes så hemskt att se henne ligga där, kramade om henne en sista gång och sa hej då, innan jag lämnade rummet! Jag tog med henne hem, då jag ville begrava henne själv, men de va fruktansvärt jobbigt den biten med, så pappa fick hjälpa mig, klarade inte av att se henna ligga inlindad i ett täcke.

Detta är som sagt de absolut värsta jag vatt med om! Kunde aldrig i min vildaste fantasi ens kunna tänka på att de var så här jobbigt!


Daysie, du var den absolut bästa vännen jag haft, du har funnits med sen jag var 16 år, vi har varit med om så mycket ihop, långt inne i mig så vet jag att jag tog de rätta beslutet, men aldrig att jag trodde de skulle sluta så här, du har alltid funnits med i mitt liv, och nu helt plötsligt så finns du inte mer! Jag vet att du har de mycket bättre nu, men kan inte acceptera tanken på att jag aldrig mer kommer få se dig! Saknaden efter dig går inte att beskriva med ord, de gör så fruktansvärt ont i mig! Vem ska jag nu trängas med i sängen på nätterna, förr kom du och Axa alltid och mötte mig med glada miner när man kom hem från jobbet! Nu står Axa där själv, hon går och letar efter dig hela tiden runt, runt i varje rum!

Du är det bästa jag haft i mitt liv, kommer aldrig att glömma bort de vi har,

Jag älskar dig så otroligt mycket!!


Vila i frid, min älskade kompis!

 


Av Daniel Hjort - 15 oktober 2012 16:33

Tänk va 2 veckor kan gå fort? Trodde aldrig att 14 dagars jakt kunde ge så mycket? De har ju varit dom två mest händelserika veckorna någonsin! Mycket grisjakt och älgjakt, även hunnit med en del rådjursjakt!

Jag ska försöka få allt i ordning här i inlägget om vad som har hänt med lite bilder och så!

 

Detta är väll en mindre trevlig bild, men ville ändå visa den!

De var veckan innan älgjakten, och jag var på väg ut till pappas mark för att jaga bock, satt i bilen och pratade med John som jobbade för tillfället, jag åkte förbi Tödjestorp 2 minuter innan John kom med lastbilen och på den lilla stunden hann denna älgko bli påkörd, john bad mig vända om eftersom jag hade bössan med mig och älgen fortfarande levde!! Jag var på plats 5 minuter senare och när jag kommer fram stå de folk och filmar, vilket gör mig riktigt förbannad, ist för att ringa efter någon som kan avsluta lidandet så stå man och filmar? Hur tänker man då?

Älgen var riktigt uppstressad o gjorde allt hon kunde för att komma därifrån, men eftersom bakbenen var avslagna så krälade hon sig fram i diket med frambenen! Jag sköt ett skott och lidandet var över! Som ni ser på bilden hade buken slagits ut ur ryggen, en minst sagt otrevlig syn. Men skönt att de gick att avsluta så snabbt ändå!

 

Här är en liten rödgris som jag sköt under skyddjakt när jag och Andreas var ute en kväll innan älgjakten!

 

Eftersom en av bönderna inte kunnat ta sin havre än så ha grisarna kunnat gå där och äta som dom vill, då jag inte visste att jag fick jaga på just den åkern, så denna lilla galten var ute och åt när jag och Andreas gick igenom havren, även denna gång gick de bra!

 

Nu denna helgen som gått var jag och Andreas ute igen och de gick över förväntan, jag sköt denna grisen och Andreas sköt två andra i samma storlek. Några timmar innan på dagen så ringde en av bönderna jag jagar hos och sa att de va en del små kultingar ute på en åker utan sugga, klockan var då 16:00 och det är ju inte ett normalt beteende av dom att vara ute så tidigt?! Så jag tog med mig Axa och åkte ut, och när jag var framme så var grisarna kvar, jag sköt tre av dom och dom blev på platsen! De var ju fortfarande några kvar så jag släppte Axa efter dom, och de tog inte lång tid innan hon hittade dom i buskarna och de blev ståndskall, hon höll på en stund innan en av dom gav sig iväg o hon efter, de drog 1,5 km in på grannmarken sen släppte hon och kom tillbaka, men jag var riktigt nöjd över hennes insatts! Riktigt bra träning=)

 

Jag och min bror var iväg och jagade dovhjort med och jag fick skjuta en med lite horn på iaf! Inte lika stor som den min bror sköt, men de var  nått av de roligaste jag gjort=)

Det har ju hänt mer saker men har tyvärr inte bilder på allt=( Men jaktsäsongen har ju nyss startat så jag kan lova att de kommer hända mer under hösten, de kommer bli jaktfilms inspelningar med Tobbe o co, sen vill Smålandstidningen följa med ut och jaga gris, då dom tyckte att vildsvinen vat ett hett ämne just nu, så som sagt de kommer hända mycket framöver!


John var ute natten till idag och lyckades skjuta 4 vildsvin, inte illa!! Grattis till dom!

 

 



Detta blev nog mitt längsta inlägg hitills. Men har knappt fått med hälften?


Glöm inte bort min facebook sida där alla inlägg finns länkade!

http://www.facebook.com/danielsjakt


Och på instagram läggs nya bilder upp titt som tätt

Följ mig där med Danielhjorten heter jag där!!

Av Daniel Hjort - 9 oktober 2012 17:56

Nu är älgjakten i full gång och de ha ju gått bra för många, men inte för oss i vårt lag, vi ha inte lyckats spräcka nollan än! så 10 älgar kvar att skjuta!!! Men vi ger oss inte, utan vi kör på som vanligt=)


I helgen var jag ute själv och jagade gris, de kryllar ju med gris i dom nytröskade havrefälten, kom på en stor flock kl halv 10 redan, väntade in dom o sköt, men bommade på den=( Peter fick komma med sin hund o gå eftersök, men där fanns inget efter grisen=( Sånt som händer!

Senare på natten var jag på en åker 150 meter ifrån där jag bommade, och där kom han, galten vi ibte trodde fanns. (skämtåsido) sköt på den och han föll ihop direkt. härligt när de bli så!

Trodde inte han va så stor först, men kom fram o se den och förstå att denna rubbar jag inte själv! ringde runt till folk o ville ha hjälp men ingen ville komma ut kl halv 3 på natten! Fick helt enkelt ringa han jag jagar hos o väcka honom, o han kom så glatt o hjälpte till. Tack ännu en gång=)

 

Här är grisen jag sköt, 122 kg levande vikt!

Ovido - Quiz & Flashcards