danielsjakt

Alla inlägg under december 2012

Av Daniel Hjort - 26 december 2012 21:18

Hej!

Lite dålig uppdatering nu igen! Men tiden har inte riktigt räckt till! Men bara för att jag inte ha hunnit blogga så betyder de inte att jag inte ha jagat! Haha. för de hinns alltid med! Det har blivit mest nattjakt eftergrisarna! Nu är de full fart på dom överallt tycker jag! Har ni samma hos er?

Det gick riktigt bra för mig och Andreas häromdagen! Vi åkte upp till ett ställe där grisarna ha bökat ganska mycket den senaste tiden! Vi hann inte mer än gå över halva åkern innan två grisar kom ut och började böka!! Andreas drog två snabba skott och grisarna föll till marken! Smidigt när de kan gå så bra=) Efter att vi hade släpat dom den där eviga vägen åkte vi upp till ett annant ställe där grisarna ha tagit sönder massa balar för en bonde! Såg lungt ut, men efter en nämre titt ser jag en liten gris stå och äta! Han så väldigt konstig ut, mager, haltade mm! Så jag bestämde mig för att skjuta den! Kommer fram till grisen och ser att den ena klöven är helt defekt! Växt ihop på nått konstigt sätt, så ett under att han kunde stödja på den överhuvudtaget? Inte en aning om vad som hänt om den va född så eller blivit skadat i uppväxten? Vissa frågor få man aldrig avar på=(

Det var en lyckad kväll iaf=) Jag har vatt ute fler kvällar, men inte kommit åt att skjuta på dom, eftersom de ha vatt för långt håll och de ha inte gått att smyga när de va skare utan att bli upptäckt=/


Nu till helgen ska jag Fredrik och Andreas ner till Tobias Åberg, vi har blivit nerbjudna på drevjakt i hans hemtrakter! Skönt att komma iväg och se lite nya marker, och inte bara springa på sina egna jämt!! Det ser jag fram emot, kommer nog bli rock n roll=)


 

Andreas med grisarna han sköt häromdagen!


Hur går de för er andra nu när det är långledigt? (för vissa) Jag jobbar på som vanligt=)

Av Daniel Hjort - 16 december 2012 20:04

Jo då, de e synd att klaga på helgens 2 grisjakter!

Igår var vi uppe i sandebo och jagde gris/älg med ett lag, hade verkligen inga förhoppningar om den dagen, för när jag vakande på morgonen blåste de som fasen och snöade! Kände absolut ingen gnista på att jaga över huvudtaget! Men har man dragit ihop jakter så gäller de ju att man kommer själv med hur surt de än verkar! Första såten gick vi tomhänta, inga slag efter verken gris eller älg! Hoppet försvann ju ännu mer då! Men i såt nr 2 började de hända saker, där fanns en hel del grisa och älg, dock inga skjutbara älgar=( Men 5 grisar fick sätta livet till! Allt gick hur bra som helst, grymma hundar, och pigga passkyttar! Så där finns inget o klaga på!!

Min kompis pär fick skjuta första grisen för sin hund med, och de är ju alltid roligt när de börja gå bra för unghundarna!!

 

Pär med sin gris, som han sköt för Signar!!  

Gårdagens resultat!


Idag var vi ju på våra "hemma" marker, de ha vatt otroligt dåligt med slag sen snön kom, inte ett enda besök på åtlarna, inga bök, nä ingenting som tyder på att de skulle finnas grisar inne?

Men först som natten till igår va dom framme på båda mina åtlar, och igår snöade de ju ganska rejält en stund, och de var ju bara possitivt i morse när vi skulle spåra! Det hade vatt gris på mina åtlar igen, och de fanns bara slag in i området men inga ut! Så de va ju bara att stänga till småområden och in med hundarna!

Tog inte många minuter innan de flesta hundarna hade hittat gris och smällarna kom omlott varandra! En hundförare sköt en gris på stånd och sen va flocken sprängd, kom gris till många av passkyttarna! Varav en stor galt till mig, och va händer? Jag bommar!! Så kan de gå ibland!! Men hos dom andra gick de bra, kom rapporter om att de låg flera grisar! Hundarna jobbade på sjukt bra, och körde ut grisarna till passen! Precis som vi hade planerat! En kille sköt på en gris, och jag var snabbt på plats med Axa, tänkte att nu ha jag min chans att gå eftersök igen, såg mycket blog och bukinnehåll i planteringen, släppte henne på slaget direkt, men de märktes fort att de va otäckt för henne när jag inte va bakom, men när ja kom in, hittade hon grisen som flög upp framför mig, hann inte riktigt få upp bössan, så blev ett höftskott ibland granarna som blev en bom! Grisen la sig efter 20 meter igen, där stod Axa o skällde, kom intill o sköt igen, trodde allt va frid o fröjd tills grisen började gruffa o ha sig, så när jag skulle sticka grisen med kniv, flög han upp mot mig och skulle hugga mig, då flög Axa på grisen och slet o drog, blev lite hetsigt där, få bort Axa, slänga ner grisen på marken och skjuta i huvudet! De gick ju bra till slut, och de va ju sjukt bra träning för henne!

De fortsatte att smälla lite runt omkring, min bror sköt på en stor galt och de fanns blod på platsen, men först efter 4-5 km kom hunden ifatt och stoppade den inne på grannmarken, vi gick efter och Tobbe kunde avliva den efter en stund! Skönt när de går bra! <så 9 grisar blev de totalt idag! Går absolut inte att klaga på!

 

Axa med grisen! Lite dålig bild!

 

Tobbe med galten han sköt ihjäl!!

 

Här har vi resultatet! (fattas dock 2 grisar på bilden)


Stort Tack till alla som var med och ett speciellt stort tack till hundförarna för ett sjukt bra jobb! Vi ses igen=)



Av Daniel Hjort - 3 december 2012 19:42

Hallå alla glada!


Va ett tag sen jag gjorde en uppdatering gällande jakten!? Har verken funnits tid eller lust känns de som? Måste väll bättra mig på den fronten!!??

Förra veckan blev inte mycket jakt alls, låg hemma i feber och en dunder förkylning hela veckan, så ha faktiskt inte ens vatt ute o matat på åtlarna, men de ska de bli ändring på denna veckan! Känner ett litet sug efter just åteljakt nu. Bli en helt annan känsla när de är snö ute, och man behöver inte gå och vänta på att de ska bli fullmåne för att kunna se nått i natten! Mina åtlar ligger lite dut till när de gäller ljuset överlag, dom ligger mitt ute i ingenstans på vändplaner, men täta planteringar runt omkring! Och på den ena åteln håller dom på att röja och bygga en väg precis vid sidan av, så det är alldeles för mycket liv o rörelse där nere nu, så grisarna ha helt enkelt inte vågat gå fram! Men om 2-3 veckor är vägen klar och då kan jag börja om på nytt igen när lugnet faller ner! Jag och en av markägarna jag är hos startade en åtel för 8-9 dagar sen typ 2 km ifrån den andra, men där har de vart lugnt änså länge, men de gäller bara att ha is i magen så kommer de nog hända grejjer=)

Nå ja, nog om de!


Förra helgen, satt jag hemma i valet o kvalet om jag skulle åka ut till en av Andreas åtlar, och efter mycket velande gjorde jag de, åkte först till den "lilla åteln" Men där blåste de nått fruktansvärt så satt bara eb timme eller nått, och inga grisar i sikte! Åkte ist till hans andra åtel där de vatt lite action nu den sista tiden! Och de funkade ju även denna gång! Hann sitta i 5-10 minuter innan grisarna började rulla in, de kom o gick lite gris hela tiden under en kvart, en del fick nog vind av mig, medans galten jag sköt inte kom undan kulan=) De va första gången jag sköt nått på den åteln, har aldrig haft tur när jag vatt där innan, men denna gången släppte de (äntligen)!!

Efter att jag var klar på den åteln och fått in grisen io bilen så åkte jag till mina marker för o kolla på min åtel om de va några grisar där? Och mycket riktigt så var där ett gäng när jag kom och smög i skogen! Vinden låg lite dumt till där så de gällde att handla snabbt, fick korn på en mindre gris och tryckte till, och grisen la sig på platsen!=) Riktigt lyckad åtelkväll, synd bara att man inte få vara med om de lite oftare! Men de kanske vänder nu i vinter, när man kan se dom lite bättre som sagt!

  


Här har ni galten ag sköt ute hos Andreas! En perfekt gris till julbordet=)

 

Och även den lilla gyltan jag sköt på min åtel!


Nu i helgen som var, va vi och jagade dovhjort, jag Andreas och min bror! Vi såg väldigt mycket hjort, men de e ju svårt att komma till skott när dom kommer i stora klungor, men de gick bra för alla utom mig, då dom fick skjuta en varsin! Jag hade chansen på några stycken, men lite långt håll tyckte jag och är man inte säker så är de bättre att avstå från att skjuta! De brukar ju alltid komma fler chanser!?

Nu till helgen som kommer, bär de av mot Västervikshållet med Tobias Åberg, blev bjuden av han redan i februari i år, och detta är nått jag sett fram emot sen dess, ska bli skitkul att åka bort o jaga ist för att gå o traggla på samma marker var o varannan helg, så jag se de som en för tidig julklapp! Hehe!


Fick min besöksstatestik från november månad! Kul o se att bloggen växer mer och mer för varje månad som går, förra månaden hade jag 11500 sidvisnigar! Helt sjukt om man kollar hur de såg ut för typ 3 månader sen, när de inte ens var hälften! Det sporrar ju mig annu mer att dela méd mig om vad som händer när man ser såna siffror!

Även min facebook sida ha ökat en del den senaste tiden med! Kul=)

Ni kan "gilla" sidan här om ni inte redan gjort de? www.facebook.com/danielsjakt


Nä nu känner jag mig nöjd för denna gången!


Skitjakt på er så länge!

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Skapa flashcards