danielsjakt

Alla inlägg under september 2014

Av Daniel Hjort - 30 september 2014 17:01

Japp, imån är de dags att släppa rådjurshundarna igen, hösten är äntligen här och jagsäsongen dra igång på riktigt!

Det var inte meningen att jag skulle vatt ledig imån, men i måndags kom paniken, jag bara måste va ledig! Frågade chefen om ledigt och med han är de aldrig några problem alls👍 

Så bestämde med Martina att vi ska släppa taxen! Martina är ju ändå ledig imån😃

vi få väll se om tjocktaxen hittar nått kul? Huvudsaken är att mab kommer ut iaf:-) 

 

Ska ni andra också ut? 

 

Av Daniel Hjort - 26 september 2014 18:18

Hej på er! 

Vet att jag har vart dålig på att blogga dom senaste veckorna, men då det inte blivit någon vidare jakt så finns de inget intressant att skriva om? Och dom gångerna jag har jagat har jag ju kommit hem tomhänt ändå:-( 

 

Imån är de dags för årets första grisjakt med hund. Vi har minskat ner antalet passkyttar ganska rejält denna gången, allt för att prova nya metoder! Vi bli väll kanske 12-15 totalt? Till jämförelse med andra jakter då vi kan va uppåt 30-40 pers, bli lite väl stimmigt och tiden rinner ju iväg innan alla är ute på pass mm! 

 

Så dagarna som har vatt nu, har jag och Martina fixat lite pass mm idag var även Sammy med och kollade läget, Martina visade han bl.a Vart han ska gå med hunden imån. 

Åtlar och foderplatser är påfyllda med mat så nu återstå de att se om dom kommer inatt? Grisarna har gått lite då och då numera så svårt att säga om dom är i området eller inte? De få vi se imån?

 

Var och kollade av lite vägar idag, och visst fanns de lite grisslag, smidigt med sandvägar ibland😃

 

 

Hällde även ut lite mat här och var👍

Av Daniel Hjort - 21 september 2014 16:35

Då var helgen snart över, jag har hunnit med en hel del faktiskt. I fredags kväll blev de åtelfix och senare lite nattjakt, dock utan resultat. Det blev alldeles för dimmigt så jag åkte hem ganska tidigt! 

Igår lördag var jag ute med det nya jaktlaget och värde ut torn och röjde lite pass inför kommande älgjakten. Kommer bli väldigt mycket älgjakt i år tro jag? Då jag har plats i 3 lag och sen är med lite på andra ställen när tid finns.. 

     

Lite bilder från gårdagen! 

 

Senare på kvällen åkte jag och Andreas ut en sväng för att jaga gris! Vi gick ut i spillsäden, och nästan direkt fick Andreas syn på sugga med 7-8 rödgrisar! Men då dimman gjorde de svårt att se så avstod vi från att skjuta! 

Vi fortsatte ner på åkrarna intill då telefonen ringde, en av bönderna var de, jag tryckte av samtalet då jag inte ville prata när vi smög runt, han spelade in ett talsvar som jag lyssnade av direkt! 

Han sa att grisarna var vid hans dotters garage och jag och Andreas satte fart mot bilen för att åka dom 5 km ner till honom. Vi ställde bilen och smög runt på trädgårdarna där nere, men tyvärr hade grisarna redan försvunnit! Vi fortsatte leta en stund men dimman blev tjockare och vi gav upp för kvällen..

 

Idag skulle jag åkt ut till åtlarna men min bil och jag ville inte samarbeta idag! Så jag fick be Martina om hjälp och där är aldrig några beskymmer inte:-) 

 

Av Daniel Hjort - 19 september 2014 21:39

Hejsan! :)
Så har det gått ännu ett par veckor i skolan, och just nu så håller min klass på med våra gymnasiearbeten.
Jag och en tjej till i klassen har som arbete att anordna och hålla i två rådjurs jakter med drivande hund på Nynäs marker nu i November och December för våran klass. Så just nu håller vi på att lägga upp jakterna och planerar alla såtar vi ska ha och har börja fixa till passen också. Vi kommer jaga med Drever, Tax och Beagel och det roligaste är att vi i klassen kommer få chansen att jaga med våra egna hundar, men vi har även bokat in hundförare från sörmlands taxklubb. Så det ska bli super kul att få anordna dessa två jakter, så nu är det bara att fortsätta förbereda och planera allt och hoppas på att det blir riktigt lyckat! :D

Trevlig helg på er!!

Av Daniel Hjort - 17 september 2014 08:17

Hallå:)

Då var det dags för mig igen att skriva lite:). Kan säga en sak att jakt lycka är inget ja hat efter bocka jakten. Tänkte prova ute hos bonden för ett litet tag sedan då han ringt och sagt att skadorna var enorma från vildsvinen. Jag kom dit kl 21:30 och tänkte göra min vanliga promenad. Han ungefär gå 80 meter från bilen då ja möter ungefär ett 30-tal grisar. Jag valde ut en 30kg gris ur gruppen och tryckte av. Mot min förvånig så såg ja i nattsikte att grisen bara sprang för fulla livet. Efter kollat skot platsen och gåt efter med hund kunde ja konstatera att de var boom:(. Men kvällen var inte slut för det för när ja gick tbk till bilen så kom där ut 5 nya års grisar men valde klart att inte skjuta. Då jag var tvungen att titta på ett annat ställe ett par hundra meter bort. Så satte ja hunden i bilen och gick bort dit och mot min fårvåning var där ytterligare 15 grisar. Men valde att skjuta ett skrämselskott.(tur var det då det tog nästan en meter under). Och om självförtroende var i botten denna kvällen så var ej förödelsen slut då ja kom tbk till bilen och starta och hela jävla instrumentpanelen blinka STOP , Va Fan Nu!!! jo oljetråget var sönderkört haha vilken toppenkväll. Då jaktsuget ej har varit jätte stort efter denna kväll så såg jag fram i mot den första andjakten på ett gods ja är med och hjälper till på. Då jag skulle agera apportör denna jakt med både min spaniel och en kompis spaniel. Måste erkänna att jag var lite nervös över hur det skulle gå med Bigge för han har bara varit med ett par gånger i sitt liv som apportör, då ja mest använder han till klövvilt.

 

När jag väll släppte han i sista damen och änderna ramla som hagelkorn så slog det slint i huvudet på den jaktgalna spanieln. Han visste nog inte vem husse var, då han plocka änder inom 200 meter och lämna till närmsta skyt och brydde sig inte ett dug om husse som stod och gapa o skrek och fick gå o plocka änder själv. När ja gått där o muttra för mig själv en stund så upptäckte ja att jag inte set han på kanske 5-10 min? hmm tankarna börja snurra har hundkräket stuckit till skogs eller va fan gör han???Så med lite skam i kroppen börja ja leta efter hunden och fråga en skyt .Svar: Ja jag såg en hund simma runt i damen o jaga änder!!!! Sprang dit och börja skrika efter han men nej då han fortsatte och ta mig fan så tog han en and som var skamad som hade dykt och försökt gömma sig ibland dom andra. De hade han jobbat med i 10 min så han fick faktiskt mycket beröm då han var på väg tbk till mig:). Men bara det hundjäveln släpper den framför mina fötter och anden satte ful fart ut i vattnet igen hahaha. Ja vad säger man han är lika bra uppfostrad som husse. Men i alla dessa roligheter så får ja säga att han faktiskt avsluta bra som tusan när han väll hade dampat färdigt:). Så han kan nog bli en bra apportör med:)Här har vi avslutet på denna härliga dag.


 

Av Daniel Hjort - 13 september 2014 18:01


God kväll! 

 

Idag ag var de uppstigning ganska tidigt för att va en lördag, kl 6 ringde klockan, de var dags för den årliga passröjardagen med älglaget! Tycker de e trevligt att träffa folket i laget lite innan jakten såhär och kolla pass och torn mm, jag och Andreas plus familjen stork va i samma team, lite nya stegar stod jag och Anton för medans andreas och resten byggde en ny bor över bäcken som går till tornet, blev skit bra tycker jag, tyvärr glömde jag mobilen så blev inga bilder, men men!! 

 

Träffade även på veronikas nya valp, en livlig liten sak de där:-) 

 

 

Efter passröjningen hämtade jag upp Erik 

och åkte ut till grisamarkerna. Igår startade jag 2 provisoriska foderplstser i området vi ska jaga på imån. På de ena stället var allt uppätet och tjäran bortgnuggad från trädet. Bonnen ringde igår och 4 morgonar i rad har dom sett en grupp på 40 talet grisar på åkrarna där nere, såg imån hoppas vi att dom ligger på rätt sida vägen så de inte bli att hundarna hittar dom hos grannen? Men de händer ju lätt, och detta är ju bara ett test, aldrig jagat med hund där tidigare så vi har ingen aning om vart dom kan ligga dagtid! 

Återkommer imån om hur jakten har gått! 

Vi bli ett litet gäng på 2 hundförare och 4 passkyttar iaf👍

 

Nu bli de soffläge en stund innan de bli natten för mig. Uppstigning kl 4 imån, härligt de:-) 





Av Daniel Hjort - 11 september 2014 20:53

På söndag bli de en liten impuls jakt på vildsvin!! Ringde en av alla markägare jag jagar gris hos och frågade om jag kunde ta med mig 2 hundförare och 2-3 passkyttar ut till han på söndag? Och de va inga problem alls. 

 

Dom om har sett väldigt mycket gris där denna veckan ute i spillsäden. Och när jag har sett dom tidigt på kvällen och då har dom kommit från området vi ska jaga i på söndag:-) så jag hoppas dom ligger i planteringarna där nere! Återstå att se? Jesper och Pär stå iaf redo med hundarna! Kl 05 släpps hundarna:-) 

 

Nu ikväll har jag vart ute med Andreas på hans mark och jagat bock, trots att jag fick ett guldpass så gick jag tomhänt hem igen! Inte bitter alls:-) 

 

 

Dagens pass:-)

Av Daniel Hjort - 10 september 2014 19:37

gokväll! 

 

Ja nu är de inne i förberedelsernas tid för mig och Martina! Nya åtlar och foderplatser ska startas, även öppna upp som gamla som legat i dvala en längre tid nu. Saltstenar ska inköpas likaså majs, dags att fylla upp spridarna igen:-) 

 

vi ska gå igenom lite pass och sånt nu inför jakten, tiden går riktigt fort nu, och jag klagar inte, hösten är äntligen här:-) 

 

Grisarna går på 2 av våra åtlar varje natt nu. Visserligen de ända vi har igång, men de ska vi ändra på nu till helgen, känns som vi kommer ha en hel del att göra:-) 

 

Ny tjära till alla dessa träd måste inhandlas med:-)       

Lite gamla bilder från min ena åtel, OBS datumen stämmer inte:-( 

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards