danielsjakt

Direktlänk till inlägg 1 mars 2018

Slovakien 2017 del 2

Av Daniel Hjort - 1 mars 2018 12:30

Här kommer del 2 av resan till Slovakien.


Som ni kunde läsa i mitt förra inlägg så var början på denna resa riktigt bra, mycket vilt och många fina chanser erbjöds.

Det skulle visa sig att dag nummer 2 inte alls var lika bra=( Vi hade fina områden att jaga på som höll mycket vilt, men tyvärr ville inte djuren gå i pass, och dom djur som väl gick i pass var inte lovliga, men det fälldes en del grisar och någon kron under dagens jakt ändå=) Men det var inga sura miner ifrån någon av oss jägare, vi hade ju det riktigt trevligt i skogen ändå.


På kvällen åkte vi upp till det lyxiga slottet som vi var på kvällen innan för att återigen äta en middag jag sent ska glömma=) Där spenderades de sista timmarna för den här dagen, mätta och belåtna drog vi oss tillbaka till hotellet för några timmars sömn innan tredje dagen skulle starta.

 


Vi klev upp väldigt tidigt, det vankades frukost=)  Vidare till bussen för att nu jaga den sista dagen här i Slovakien.

Vi skulle jaga i ett helt nytt område, och visst var förväntningarna höga då det ryktades om stora stammar med både kron och dovhjort.

Nu var det väldigt kallt och "vasst"  i marken vilket gjorde att vi hördes väldigt mycket när vi skulle gå ut på våra pass. Jag hamnade i kanten på en plantering, med en hel del buskar runtomkring mig, så chansen att hitta några ställen att skjuta på var inte lätt, och vägen vi stod på kunde jag inte skjuta på, då jag hade min passgranne 50 meter från mig. Just det skiljer ju sig väldigt mycket från Sverige, där nere stod man max 50 meter från sina passgrannar, vilket var lite otäckt i mitt tycke. Det gällde verkligen att vara på allerten och ha full kontakt med alla passgrannar, och det sköttes hur bra som helst av alla som var med.

 


Drevet drog igång och ganska direkt bröts tysnaden i skogen av något som rörde sig mot mig och Adam som stod till vänter om mig i passlinjen, ut kommer en flock med skjutbara dov, men tyvärr var det ingen av oss som kunde skjuta så dom fick gå vidare.

Det small en hel del runt omkring oss, och plötsligt dyker det upp 2 rådjur i mitt pass, jag skjuter på ett av dom, det går vidare och lägger sig en bit bort.


Precis innan jakten var slut, kommer det ut 3 grisar i mitt pass, men jag tyckte att det gick alldeles för snabbt så jag avstod från skott. Grisarna gick vidare till en passare längre bort och han sköt 2 va dom.


Jakten avslutades och vi samlades för lite korv med bröd och planering av såt nummer 2.


Nu lastades vi in i en lite lastbil igen och åkte långt ut i skogen på skumpiga vägar, väl framme fick vi gå väldigt långt, och eftersom jag drog nästsista passet så hade jag en bra bit att gå=)

Jag hamnade jämte Tobias och Glenn ute på ett jättestort fält med en stor "dunge" mitt på fältet. Vi stod nog 8 skyttar på en linje.

 

 

Det dröjde inte länge innan det kommer ut en riktigt stor gris som springer längs med passkyttarna och till slut skjuts den av en passare.

 

Kort där efter kommer en stor flock med kron, men på långt avstånd fån oss, dom smet ut.

Helt plötsligt hör jag uppe i "dungen" att det rör sig något, horn som slår mot grenarna innan det visar sig. Det visade sig vara något av det mäktigaste jag någonsin sett, ut kommer en enorm flock med dovskovlat, och några stora fina kronhjortar, jag lägger ifrån mig bössan för att filma o fota då dom kommer rakt emot mig och då vi inte fick skjuta hornbärande djur. Men plötsligt smäller det från Tobias och jag ser att en kalv lägger sig, först då ser jag att det är några skjutbara djur med i flocken, men jag kom aldrig till skott då det var alldeles för mycket djur att hålla koll på.

 

Efter den händelsen såg jag en del strödjur långt bort iu passlinjen och en del skyttar fick skjuta några dov.

Nu var även denna såt bruten och vi återsamlades, det visade sig att längr bort i början av passlinjen hade det skjutits en rejäl galt, och även en hel del andra djur, alla hade väl mer eller mindre sett djur i denna såt. Vi trodde att resan skulle avslutas där, men ack så fel vi hade. Nu skulle vi jaga en annan såt som avslut på resan=)

 


Vi trängde ihop oss i lastbilen igen och jag trodde aldrig att vi skulle komma fram, minns inte exakt, men vi satt där väldigt länge. Nu skulle jaga av ett stort berg, precis i anslutning till ett område vi jagade dagen innan, utan något vidare resultat, så jag hade inga höga förväntningar för detta drev, men det skulle visa sig vara så fel. Detta blev den absolut mest händelserika såt på hela resan...


Jag hamnade på pass mellan Andreas och Kalle, vi stod knappt 40 meter ifrån varann och en väldigt tät vegitation.

Drevet drog igång och det började smälla lite längre bort i såten. Det hade inte gått lång tid innan det började knasstra i snön och 3 kronvilt kommer mot Andreas, men av någon anledning viker dom av mot mig, och jag tar chansen och det blir en dubblé och dessutom mina första kronvilt. Adrenalinkicken efter det var inte att leka med, vilka ståtliga djur det är=)

 

Nu började det hända saker, ser en gris komma in mot Andreas och han skjuter, kort därefter kommer en dov och han skjuer även den, och ytterligare en gris. Sen kommer nästa dov i pass, mitt emellan mig och kalle, och han förvaltar chansen och skjuter en dubblé han med.

Nu hände allt på en o samma gång och jag ville helst inte att dagen skulle ta slut alls, men tyvärr så var drevet på sluttampen, mörkter började sakta falla och det var bara att inse att den här resan var över för denna gången. Viltpartaden visade sig vara riktigt bra, jag fick vara med om en jaktsed dom har där nere, inget vi behöver gå in på här haha=)

 


Dagen efter vardet dags att åka hem, nog för att jag hade saknat hemmet, men jag hade fått uppleva min absolut stösta jaktdröm så det var värt hemlängtan.


Tusen tack Tobias, för den här chansen, detta var så mycket bättre än vad jag någonsin vågat tro, att få resa med så erfarna personer som dig är en fröjd, detta gjorde du riktigt bra. TACK!!!!

Ni kan följa Tobias på youtube och på sociala medier. sök bara efter Redmoosehunting så kommer ni rätt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel Hjort - 4 maj 2019 12:43

Igår var jag på jobb på Lagerbutiken i Stockaryd genom Fodax. Var även inbjuden som gäst då jag är från Stockaryd från böran. En trevlig liten tillställnng.    Hade tidigare på dagen bestämt med Andreas att vi skulle jaga ihop ute på mina jaktmar...

Av Daniel Hjort - 26 april 2019 14:11


Nu har jag jagat en hel del den senaste tiden, det har gått förvånansvärt bra dessutom. Några grisar har det blivit.   Jag har ganska mycket mark att jaga på, vilket resulterar i att möjligheten att få skjuta ett vildsvin ökar. Det är extremt ...

Av Daniel Hjort - 16 mars 2019 13:26

ÄNTLIGEN blev det jag för mig igen, på tok för länge sedan sen jag jagade en hel natt.   Det har varit extremt mycket jobb förmin del. Mitt vanliga jobb tar ju sin tid och iom med mina ambassadörbyten så har även det tagit tid, mycket fotografer...

Av Daniel Hjort - 9 februari 2019 16:46

Som många av er sett på mina sociala medier och andra kanaler har jag fått den stora äran att bli ambassadör för sveriges största och mest kända jaktbutik/webshop.    Så fort jag fick frågan visste jag att detta skulle bli kul=)  Det var något he...

Av Daniel Hjort - 28 december 2018 18:04


Julafton i all ära, men visst är det skönt när kvällen kommer och firandet är över?    Många åker nog gärna hem och slänger sig på soffan efter alla middgar och ståhej, det gör ju gärna jag med i regel, men energin var på topp och vädret var helt...

Skapa flashcards