danielsjakt

Direktlänk till inlägg 16 mars 2019

#attjagagörmigglad

Av Daniel Hjort - 16 mars 2019 13:26

ÄNTLIGEN blev det jag för mig igen, på tok för länge sedan sen jag jagade en hel natt.

 

Det har varit extremt mycket jobb förmin del. Mitt vanliga jobb tar ju sin tid och iom med mina ambassadörbyten så har även det tagit tid, mycket fotograferingar för produkter och en hel del samarbeten som ska göras, men nu ligger jag i fas och allt känns hur bra som helst=) 

 

Vi har haft extremt mycket vildsvin på markerna de senaste månaderna, stora flockar som rör sig över stora ytor, många åkrar är totalförstörda. Men det är ju nästan så överallt i år, ekollonen har gjort att bökningarna blivit mer o värre än tidigare år. Suggorna som fått smått har 8-10 små med sig, så hösten blir nog intensiv för många vildsvinsjägare.

 

Jag har en del åtlar och foderplatser igång nu, och åtelkameror utsatta på en del ställen. Jag och Jocke var på gymmet när det började pipa i inkorgen på mejlen. Vildsvinen var väldigt tidiga ikväll, kom redan kl 18;30 till ena åteln, men jag tyckte att de vildsvinen var för små för att skjutas så jag hade ingen brådska, jag vet sen innan att det går mellan 4-5 olika grupper på den åteln varje natt. 

Vi tränade klart och sen gjorde jag mig redo för en lång natt i skogen. Jag åkte ner till en annan åtel och där var "rätt" vildsvin på plats. jag smög mig nära, riktigt nära men jag fick aldrig ett bra läge innan vinden vände och jag var upptäckt. Normalt sett skjuter jag aldrig på åtel, men nu var jag tvungen att ha ett vildsvin till nästa helg. så jag tänkte ta det säkra kortet, ett kort som jag nu inte förvaltade rätt=( Men men, inget o hänga läpp över, jag visste att det skulle vara vildsvin ute på åkrarna, det är ju bara svårare att hitta dom där, sen är det ju faktiskt mycket roligare att jaga på åkrarna med. 

 

Jag körde upp till ett ställe som heter Torp, där har jag jakten på vildsvin på några större åkrar och den ena åkern var riktigt illa tilltygad, det hade jag sett tidigare på dagen när jag var ute och kollade läget. 

 

Jag hade en bra måne att ta hjälp av ikväll, det gjorde jakten mycket enklare. Jag passerade den lilla stugan som ligger intill åkern och började smyga upp mot en lite "ö"mitt ute på åkern. Bakom den ön hade vildsvinen gjort som mest skada, väl uppe på ön har man bra sikt och vildsvinen var redan ute. 4 mindre vildsvin bökade för fullt, inga suggor med vilket brukar resultera i att vildsvinen är helt orädda. Det var även denna grupp. Jag siktade mig in på en av dom och tryckte av, den lilla grisen föll ihop i smällen och de andra vildsvinen flydde in i skogen. Det visade sig att den här grisen var betydligt mindre än jag försrt trodde, men en bra matgris.

 

 

Jag drog ned grisen till vägen, passade den och lät den ligga kvar till senare på natten. Nu skulle jag åka mot den delen av marken där det alltid är mycket vildsvin.

Jag parkerade vid en gammal ladugård som ligger väldigt ensligt mitt ute i ingenstans. Jag tog mitt vanliga varv över alla åkarna, men nu kom ett lättare snöfall och månens sken var inte längre till någon hjälp. Men lika snabbt som det kom försvann det igen och jag hade månen till hjälp igen. Jag kunde fortsätta som planerat.det var några rådjur som blev skrämda av mig och började skälla, men det stör aldrig vildsvien så det gjorde ingenting. Väl nere på den minsta åkern var jag ifatt en flock med mindre vildsvin, även denna flock utan sugga. Storleken var ungefär samma som den tidigare flocken. Jag smög mig så nära jag kunde och när jag var inne på 25meter nöp jag en liten i den flocken med, även den grisen la sig i smällen, alltid skönt när man fårdom på plats.  

 

 

Det slår mig nästan varje gång jag är ute på nätterna och jagar hur lugn jag blir av det, att bli ett med jakten och skogen på ett så skönt sätt, släppa all vardagsstress, glömma tiden för en stund och bara få göra det jag gillar allra mest... Jaga vildsvin nattetid=)

 

#ATTJAGAGÖRMIGGLAD

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel Hjort - 4 maj 2019 12:43

Igår var jag på jobb på Lagerbutiken i Stockaryd genom Fodax. Var även inbjuden som gäst då jag är från Stockaryd från böran. En trevlig liten tillställnng.    Hade tidigare på dagen bestämt med Andreas att vi skulle jaga ihop ute på mina jaktmar...

Av Daniel Hjort - 26 april 2019 14:11


Nu har jag jagat en hel del den senaste tiden, det har gått förvånansvärt bra dessutom. Några grisar har det blivit.   Jag har ganska mycket mark att jaga på, vilket resulterar i att möjligheten att få skjuta ett vildsvin ökar. Det är extremt ...

Av Daniel Hjort - 9 februari 2019 16:46

Som många av er sett på mina sociala medier och andra kanaler har jag fått den stora äran att bli ambassadör för sveriges största och mest kända jaktbutik/webshop.    Så fort jag fick frågan visste jag att detta skulle bli kul=)  Det var något he...

Av Daniel Hjort - 28 december 2018 18:04


Julafton i all ära, men visst är det skönt när kvällen kommer och firandet är över?    Många åker nog gärna hem och slänger sig på soffan efter alla middgar och ståhej, det gör ju gärna jag med i regel, men energin var på topp och vädret var helt...

Av Daniel Hjort - 29 oktober 2018 22:10


Nu var det länge sedan jag var ute och jagade vildsvin. Det har vart mycket jobb och en massa andra jakter, men på dagtid och det resulterar i att jag helt enkelt inte orkat jaga på nätterna=) Åldern börjar ta ut sin rätt kanske?   Men i torsdag...

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards