danielsjakt

Alla inlägg under april 2018

Av Daniel Hjort - 23 april 2018 19:00

I helgen slog värmen till ordentligt i vårt avlånga land, hur skönt var inte det efter all snö som vart den senaste tiden? Jag njöt till fullo=)

I fredags var det perfekt "grisjagarväder" och jag gav mig ut i skogen sent på kvällen för att vakta vallarna som grisarna gått väldigt hårt åt de senaste nätterna.


På vägen ut till min jaktmark kommer en flock på 30 talet grisar och passerar vägen, bara några hundra meter över till gränsen till det jag jagar på, alltid kul o se såna enorma flockar, händer inte allt för ofta dock.


Jag körde upp till en mark med lite utspridda åkrar på där grisarna synts till en del de senaste dagarna.

Efter någon timme gav jag upp och åkte upp till en annan gårdsom ligger lite i ytterkant på jaktmarken. Parklerade bilen långt från gården, då jag som vanligt hade med mig Axa, och hon gillar inte att bli lämnad i bilen o för gärna lite väsen av sig då.


Direkt när jag kommer fram mellan garaget och den gamla ladugården ser jag flera djur lite längre ner på åkern, tar en närmre titt och ser att det är 2 grisar och 5 rådjur som går och betar, o grisarna bökade för fullt!


Jag bestämde mig för att ta en närmre titt på grisarna, nu kan de ju vara stor risk att det är suggor som är ute, även om inga kultingar syns till. Men det syntes snabbt att det var2 skjutbara grisar.

Jaag smög fram till en stängselstolpe för att få det bästa tänkbara stödet innan skott, vilket gick fint. jag siktade in mig på den minsta grisen och tryckte av, grisen föll ihop i smällen, vilket alltid känns bra.

 


En liten gylta blev det den här gången. Känns skönt att värmen börjar komma tillbaka nu, det är ju något visst med jakt på sommarnätterna=)

Ovido - Quiz & Flashcards