danielsjakt

Direktlänk till inlägg 17 juni 2018

Nyfödda kid och oplanerad spannmålsjakt!

Av Daniel Hjort - 17 juni 2018 16:47

Hej på er. 

Nu var det ett tag sen igen, det är helt enkelt lättare att uppdatera mina sociala medier än att blogga, men plötsligt händer det! 


Som alla vet har det varit väldigt varmt de senaste 3 veckorna, vilket har gjort att jag inte har jagat, ingen lust attspringa ute på nätterna i 20-25 grader, plus att det är inte roligt att ta hand om eventuellt skjutet vilt i den här värmen. 


Efter en lång vecka oh en hel del jobb, hade jag bestämt mig för att jaga hela helgen. 

I fredags var det äntligen dags för lite vildsvinsjakt. 

Jag åkte ut till Hultaby, en mark vi har tillgång att jaga vildsvin på. En väldit fin mark, med massa planteringar och insprängda åkrar lite här och där, en riktigt fin Vildsvinsmark. 


Jag tog god tid på mig, gick från åker tillåker, men stötte bara på en del rådjur och någon älg, men grisarna visade sig inte. Men när jag skulle gå tillbaka upp mot byn där bilen stod parkerad stöter jag ihop med en sugga och  mindre kultingar på 20-25 kilo, alltså inget o skjuta på så dom fick vara. 

 

Åkte vidare till min andra mark jag jagar på, hade inga större förhoppningar då nästan alla vallarna är "brända" på vissa ställen fanns det lite gräs som lockade ut grisarna? Mycket riktigt, till slut hittade jag en väldigt stor flock med masa skjutbara grisar, men tyvärr vände vinden och om upptäckte mig och lämnade åkern fort. 


Tröttheten slog mig med stor kraft och jag kändemig besegrad och åkte hemåt för några timmars sömn isället=) 


Igår lördag var jag ute igen, och nu hade jag bestämt mig för att jaga från skymning till gryning. 

Jag brukar alltid åka lite tidigare, åker tillkonsumoch handlar på mig alla förnödenheter som kommer gå åt under natten=) Samt att jag gillar att åka runt och kolla efter rådjur mm innan det är dags att börja jaga. 



Jag fick se en get med 2 små nyfödda kiddar, så kul o se dom på så nära håll. Man smälter allt lite=)

 

När det väl började mörkna kom griarna ganska fort, jag såg en mindre flock vid 22 tiden, men närjag skulle smyga mig på dom råkade jag stöta ett rådjur som skällde ut mig efter noter och grisarna anade att något inte stod rätt till och valde att lämna åkern. 


Jag åkte till nästa mark, men inga grisar där den här gången, jag började tro att det var lite för varmt föt grisarna, det var väldigt kvavt ute och då brukar de inte vara så rörliga, vilket är ganska förståligt. 


Eftersom jag hade bestämt att vara ute till gryningen fanns det mnga timmar kvar att döda. Jag åkte därflr upp till Bettan, en liten fin gård med lite större åkrar, där det brukar vara gott om gris, det är även en åker med höstvete på  men  fredags var jag och klämde lite på det och det var ingen direkt mjölk i det då, men nu skulle jag sitta precis i kanten till nåra vallar som ligger intill vetet. 


Jag hinner inte mer än sätta mig ner innan jag hör 2 grisar börja slåss, ett nästan öronbedövande tjut avslöjade att grisarna var nere i vetet, vilket förvånade mig, jag brukar inte ha någon spannmålsjakt innan slutet på juli, men nu verkar det vara igång=) 


Jag smög mig ner till kanten på fältet och såg direkt en stor flock med 4-5 suggor noch några rödgrisar och hörde även ljud från många småttingar, vilket gör att man blir extra försiktig.Jag kollade ut en mindre rödgris, och till min lyckavalde grisen att gå rakt emot mig, ställde upp sig fint på  meter o jag kunde skjuta efter 

 minuter ca, knotten höll på att ta död på mig under tiden=( 

   

Jag tog hand om grisen och släpade upp den till vägen, en låmg väg att dra och en extrem uppförsbacke, men vad gör man inte för att få jaga...... 


Jag fortsatte i veten en stund till, men kom inteåt gris nummer 2, men ikväll ska jag ge det ett nytt försök=)



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel Hjort - 4 maj 2019 12:43

Igår var jag på jobb på Lagerbutiken i Stockaryd genom Fodax. Var även inbjuden som gäst då jag är från Stockaryd från böran. En trevlig liten tillställnng.    Hade tidigare på dagen bestämt med Andreas att vi skulle jaga ihop ute på mina jaktmar...

Av Daniel Hjort - 26 april 2019 14:11


Nu har jag jagat en hel del den senaste tiden, det har gått förvånansvärt bra dessutom. Några grisar har det blivit.   Jag har ganska mycket mark att jaga på, vilket resulterar i att möjligheten att få skjuta ett vildsvin ökar. Det är extremt ...

Av Daniel Hjort - 16 mars 2019 13:26

ÄNTLIGEN blev det jag för mig igen, på tok för länge sedan sen jag jagade en hel natt.   Det har varit extremt mycket jobb förmin del. Mitt vanliga jobb tar ju sin tid och iom med mina ambassadörbyten så har även det tagit tid, mycket fotografer...

Av Daniel Hjort - 9 februari 2019 16:46

Som många av er sett på mina sociala medier och andra kanaler har jag fått den stora äran att bli ambassadör för sveriges största och mest kända jaktbutik/webshop.    Så fort jag fick frågan visste jag att detta skulle bli kul=)  Det var något he...

Av Daniel Hjort - 28 december 2018 18:04


Julafton i all ära, men visst är det skönt när kvällen kommer och firandet är över?    Många åker nog gärna hem och slänger sig på soffan efter alla middgar och ståhej, det gör ju gärna jag med i regel, men energin var på topp och vädret var helt...

Skapa flashcards