danielsjakt

Alla inlägg under september 2012

Av Daniel Hjort - 30 september 2012 22:31

Japp så är det, nu drar jakten igång på riktigt imån=) Jag Andreas Kjell och Pär ska ta med oss Ecco och Dejka ut på jakt, tro de kommer gå fint då de finns väldigt gott om rådjur där vi ska jaga!

De bli väll jakt fram till kl 13 skulle jag tro, sen ska jag och min bror bege oss ner till skåne för att jaga dovhjort! (första gången för oss båda) de ha jag sett fram emot länge nu!

Jag och Andreas va ju ute nu i helgen o jagade lite, och eftersom jag fick skjuta fler grisar förra helgen så tyckte jag de va hans tur denna helgen och de gick ju kanon bra, två grisar fick han skjuta! Helt sjukt vad grisar de finns nu igen, de va lugt ett par veckor, men nu är de i full gång igen=) Helgött ju!! Imån är ju även min första semesterdag med, semester i två veckor nu, och de kommer bli jakt varenda dag!

De e ju synd att klaga?  

Här är en av grisarna Andreas sköt på min åtel!!

Av Daniel Hjort - 28 september 2012 11:38

för er som vill följa mig på instagram så heter jag Danielhjorten

  

Lite smågrisar som är framme varje dag, men fått lite fel tidsuppfattning tro jag??

     

Av Daniel Hjort - 24 september 2012 18:41

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så va jag och Andreas ute o jagade i lördags med!

Och de gick ju bra denna gången med. redan kl halv nio skjöt jag en gris som var ute o bökade på en åker. efter de va de lugnt ett tag, vi såg en del gris men på fel sida gränsen igen, när vi gick upp till havren så var där en massa grisar, men dom fick vind av oss och var på väg över vägen, jag hann o räkna till 16 grisar och försökte skjuta på en men de var tvärbom. sånt som händer=( Nu bli de väll lugnt denna veckan, men nu är de bara jobb fram till fredag som gäller, sen är jag ledig i 16 dagar och de kommer bli gris älg och rådjurjakt som fyller mina dagar framöver=) Jag klagar inte!!!

De är kul att se hur många som följer min blogg, trodde aldrig att de skulle vara så många, fortsätt gärna med de=)

kul o se alla kommentrer med, hur possitiva folk är för de man gör!!

TACK till er!!

   


Här är grisen jag skjöt i lördags=)

Av Daniel Hjort - 22 september 2012 15:53

Nu har grisarna börjat gå hårt åt åkermarken och dom få havreåkrarna som är kvar, så denna helgen har jag och Andreas bestämt oss för att vakta på dom så mycket vi hinner!

Vi började i torsdags när vi ändå skulle ut o kolla efter en bock som vi sett flera gånger! Men det blev inte så mycket med det, fick ist åka runt och kolla vart grisarna hade förstört som mest!

På vissa ställen såg det riktigt illa ut, och bilden nedan var på ett ställe grisarna bökat upp under en natt, även i havren såg det riktigt illa ut! Så fort mörkret kom så gick vi upp till havren, och mycket riktigt så fanns de väldigt mycket grisar ute! Vi stod länge och siktade på dom, men svårt att få till ett bra skott, så vi började gå efter dom ist, efter en timmes ansmygning lyckades jag komma till skott, efter smällen fullkommligt kryllade det med grisar. Dom andra grisarna gick bara ner en bit i backen och fortsatte äta, men eftersom vi båda skulle jobba dagen efter och klockan började bli mycket så struntade vi i att gå efter dom!

Igår var vi ute i god tid, vi tänkte att regnet kan inte stoppa oss, även då lyckades jag skjuta en fin galt, och Andreas skjöt en fin matgris, vi såg grymt mycket gris inatt, men dom flesta var på fel sida gränsen, men vi tjurade och väntade på att den Andreas skjöt skulle gå över vägen så vi kom till skott, och efter en halvtimmes väntan var dom inne på våra marker och grisen blev på platsen! 10 minuter efter att han skjutit var vi uppe in havren igen, där behövde vi inte vänta alls, den stora galten var redan ute och smaskade, jag skjöt och grisen föll ihop i smällen!

En mycket lyckad kväll=)

Nu sitter jag hemma och väntar på Andreas, för ikväll ska vi ge oss ut igen, försöka oss på flocken vi såg igår!!

Skriver väll imån igen om vi lyckas med vår plan eller ej?

 

Kan förstå att bönderna börjar tröttna på vad grisarna ställer till med.

på denna åkern kommer en av oss sitta ikväll!

 

Här sitter jag med grisarna, tur galten stod nära en väg, för han va tung o dra ut!

 

Här har vi dom igen!

Hur går de för er andra?

Lägg gärna upp era bilder på min facebooksida!

http://www.facebook.com/#!/Danielsjakt


Av Daniel Hjort - 15 september 2012 07:47

Tänkte de kunde vara kul med en tävling?

Priset är ett par nya peltor hörselskydd, värde c:a 1400 sek


Det ni behöver göra för att delta i tävlingen är:


1: kopiera inläggets länk och dela på facebook


2: Gilla min Facebook sida http://www.facebook.com/#!/Danielsjakt


3: Skriv en kommentar med din mejl el dyl i detta inlägg ifall just du bli vinnaren!!


LYCKA TILL=)


 

(tävlingen avslutas 25 okt 2012)

Av Daniel Hjort - 10 september 2012 12:24

Nu i helgen har vi jagat gris med hund för första gången!

I lördags va vi ute hos Johan m.fl i Asa och jagade, 6 hundförare gick igenom områderna vi skulle jaga men tyvärr utan resultat, fanns inga grisar inne på marken=(


Igår va vi ute i vetlanda där jag jagar i vanliga fall! Även där gick 6 hundförare igenom ett stort område, som beräknades ta fram till kl 13 att gå igenom, och vi höll väll tidplanerna ganska bra?

De tog inte lång tid innan 3 av hundförarna hittade gris och jakten var i full gång, de observerades gris på många av passen, men många som inte hann med att skjuta, Martin fick skjuta sin första gris, en liten rödgris (va dock bara rödgrisar som va synliga i området) Grattis til den=) Blev även en del andra som skjöt på grisar men bommade dom=( Bättre lycka nästa gång!!

Men de va klart en av dom bästa jakterna vi haft där ute, mycket gris inne och grymma hundar löser de mesta.!

Nu blickar vi framåt och planerar inför nästa jakt som hålls i november!!

Stort TACK till alla hundförare som ställde upp denna gången!


Vi ses snart igen!!!

Av Daniel Hjort - 2 september 2012 15:41

Nu är de full rulle som vanligt, mycket som ska planeras o de ska fixas o trixas hit o dit.! Men de löser sig med tiden=)

Nu till helgen (8-9 sept) är de dags för årets första vildsvinsjakt med hund! ÄNTLIGEN.!!!

Alla hundförare är fixat o klart, nu återstå de bara att fixa boende till dom med, men hoppas pappa kan lösa de i år igen! Jag har vatt ute en del o kollat ut pass på marken och röjt lite där de behövdes, dock så är jag långt ifrån klar, men ska väll ut varje kväll denna veckan med!

Jag matar för fullt på åtlarna och foderplatserna, och de se mycket bra ut, med mycket gris i alla storlekar!

jakten med "mitt" lag är på söndag, men på lördag bli de jakt ute på en mark utanför lammhult, med Johan o CO, skitkul att jaga på nya marker, de se jag fram emot!

 

..................................................
..................................................
..................................................
..................................................
...................................

sen har ju bockjakten gått bättre för min del dom senaste veckorna, ha skjutit tre bockar nu, varav en jättefin bock=) Erik ha skjutit en riktigt fin bock med=)

Här är en bock jag skjöt igår ute i brohult på pappas mark, har inte varit där ute alls o jagat i år, men Fredrik (min bror) har suttit där en del så man kan ju säga att han blev snuvad på denna!!

   

Och denna skjöt jag nu i veckan ute i simnatorp!! Även en liten pinnbock, som inte ens va värt att ta kort på!!

 

Och denna skjöt erik förra veckan!!! Riktigt fin!

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Skapa flashcards