danielsjakt

Direktlänk till inlägg 4 maj 2019

Jakt på nysådd med Andreas!

Av Daniel Hjort - 4 maj 2019 12:43

Igår var jag på jobb på Lagerbutiken i Stockaryd genom Fodax. Var även inbjuden som gäst då jag är från Stockaryd från böran. En trevlig liten tillställnng. 

 

Hade tidigare på dagen bestämt med Andreas att vi skulle jaga ihop ute på mina jaktmarker, vi har inte jagat ihop sen i Januari tror jag? Tiden går alldeles för fort... 

 

Vi möttes ute på marken strax efter kl 21 för att ta Andreas bil, då han hade med sin hund Carlsson. 

Vi åkte ut mot en mark som ligger några kilometer från där vi parkerade min bil. i hinner inte köra långt innan vi ser 20 talet grisar intill en jaktgranne. Jag ringde han som bor där och meddelade honom och han skulle ge sig ut och se ifall han kunde skjuta en gris. 

 

Vi hinner inte långt innan vi ser ytterliggare en stor flock med 15-20 rödgrisar ute på en åker. Detta också på grannens mark. 

Väl framme på marken vi skulle jaga på först, ser vi ganska snabbt ryggen på en stor gris ute på en av nysåddarna, vi får krypa under el och taggtrådar för att komma upp på backen dör vi sett grisen, vi hade kvigorna till sällskap en stund innan dom gav sig iväg och vi kunde jaga ostört. Vi trodde först att grisen hade upptäckt oss då vi inte kunde se den mer, men från ingenstans kommer det ut 2 stora suggor 10-12 randiga kultingar och 2 rödgrisar. Andreas som var gäst fick givetvis skjuta, han siktade in sig på den minsta rödgrisen och tryckte av. Grisen tecknade på en bra träff och sprng inte långt innan den föll ihop. 

Vi tog hand om vldsvinet för att åka mot nästa gård och nysådd. 

 

Ögonblicket precis innan skottet gick.....

 

 

En liten rödgris blev det på den här gården, och förhoppningsvis håller sig grisarna borta ett litet tag iaf.

 

Vi åkte vidare mot Brändemåla, där det finns 2 stora åkrar med nysådd havre. 

De här åkrarna ligger mitt ute i ingenstans, det är långt att gå och det är ett paradis för grisarna milt sagt, där nere på mossen är grisarna helt ostörda och dom har gått hårt nysådden. 

Vi hinner inte fram till åkrarna innan vi hörde att grisarna började slåss ute på sådden. Alltid lika spännade när man hör grisarna men inte ser dom, hur många kan dom vara? 

Det skulle visa sig vara en stor flock, 10-12 mellangrisar, någon sugga med massa smått och en galt plöjde runt i havren. Även den här gången skulle Andreas få skjuta, jag ställde mg bakom igen och följde händelsen. Första skottet gick och en gris faller ihop i skottet. En flock med rödgrisar kommer springandes mot vårt håll och viker av in mot en vildmosse när nästa skott går och gris nummer 2 ligger. En fin dubblé blev det=) 

 

En helt klart lyckad kväll, vi var nöjda och bönderna likaså. 

 

 

Påväg mot min bil igen för ser vi ytterligare massa vildsvin, vi fick det till att vi sett totalt mellan 65-70 vildsvin den här kvällen, och det på ett ganska litet område ändå. Hösten kommer bli intressant. 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel Hjort - 26 april 2019 14:11


Nu har jag jagat en hel del den senaste tiden, det har gått förvånansvärt bra dessutom. Några grisar har det blivit.   Jag har ganska mycket mark att jaga på, vilket resulterar i att möjligheten att få skjuta ett vildsvin ökar. Det är extremt ...

Av Daniel Hjort - 16 mars 2019 13:26

ÄNTLIGEN blev det jag för mig igen, på tok för länge sedan sen jag jagade en hel natt.   Det har varit extremt mycket jobb förmin del. Mitt vanliga jobb tar ju sin tid och iom med mina ambassadörbyten så har även det tagit tid, mycket fotografer...

Av Daniel Hjort - 9 februari 2019 16:46

Som många av er sett på mina sociala medier och andra kanaler har jag fått den stora äran att bli ambassadör för sveriges största och mest kända jaktbutik/webshop.    Så fort jag fick frågan visste jag att detta skulle bli kul=)  Det var något he...

Av Daniel Hjort - 28 december 2018 18:04


Julafton i all ära, men visst är det skönt när kvällen kommer och firandet är över?    Många åker nog gärna hem och slänger sig på soffan efter alla middgar och ståhej, det gör ju gärna jag med i regel, men energin var på topp och vädret var helt...

Av Daniel Hjort - 29 oktober 2018 22:10


Nu var det länge sedan jag var ute och jagade vildsvin. Det har vart mycket jobb och en massa andra jakter, men på dagtid och det resulterar i att jag helt enkelt inte orkat jaga på nätterna=) Åldern börjar ta ut sin rätt kanske?   Men i torsdag...

Skapa flashcards