danielsjakt

Alla inlägg den 15 oktober 2012

Av Daniel Hjort - 15 oktober 2012 16:33

Tänk va 2 veckor kan gå fort? Trodde aldrig att 14 dagars jakt kunde ge så mycket? De har ju varit dom två mest händelserika veckorna någonsin! Mycket grisjakt och älgjakt, även hunnit med en del rådjursjakt!

Jag ska försöka få allt i ordning här i inlägget om vad som har hänt med lite bilder och så!

 

Detta är väll en mindre trevlig bild, men ville ändå visa den!

De var veckan innan älgjakten, och jag var på väg ut till pappas mark för att jaga bock, satt i bilen och pratade med John som jobbade för tillfället, jag åkte förbi Tödjestorp 2 minuter innan John kom med lastbilen och på den lilla stunden hann denna älgko bli påkörd, john bad mig vända om eftersom jag hade bössan med mig och älgen fortfarande levde!! Jag var på plats 5 minuter senare och när jag kommer fram stå de folk och filmar, vilket gör mig riktigt förbannad, ist för att ringa efter någon som kan avsluta lidandet så stå man och filmar? Hur tänker man då?

Älgen var riktigt uppstressad o gjorde allt hon kunde för att komma därifrån, men eftersom bakbenen var avslagna så krälade hon sig fram i diket med frambenen! Jag sköt ett skott och lidandet var över! Som ni ser på bilden hade buken slagits ut ur ryggen, en minst sagt otrevlig syn. Men skönt att de gick att avsluta så snabbt ändå!

 

Här är en liten rödgris som jag sköt under skyddjakt när jag och Andreas var ute en kväll innan älgjakten!

 

Eftersom en av bönderna inte kunnat ta sin havre än så ha grisarna kunnat gå där och äta som dom vill, då jag inte visste att jag fick jaga på just den åkern, så denna lilla galten var ute och åt när jag och Andreas gick igenom havren, även denna gång gick de bra!

 

Nu denna helgen som gått var jag och Andreas ute igen och de gick över förväntan, jag sköt denna grisen och Andreas sköt två andra i samma storlek. Några timmar innan på dagen så ringde en av bönderna jag jagar hos och sa att de va en del små kultingar ute på en åker utan sugga, klockan var då 16:00 och det är ju inte ett normalt beteende av dom att vara ute så tidigt?! Så jag tog med mig Axa och åkte ut, och när jag var framme så var grisarna kvar, jag sköt tre av dom och dom blev på platsen! De var ju fortfarande några kvar så jag släppte Axa efter dom, och de tog inte lång tid innan hon hittade dom i buskarna och de blev ståndskall, hon höll på en stund innan en av dom gav sig iväg o hon efter, de drog 1,5 km in på grannmarken sen släppte hon och kom tillbaka, men jag var riktigt nöjd över hennes insatts! Riktigt bra träning=)

 

Jag och min bror var iväg och jagade dovhjort med och jag fick skjuta en med lite horn på iaf! Inte lika stor som den min bror sköt, men de var  nått av de roligaste jag gjort=)

Det har ju hänt mer saker men har tyvärr inte bilder på allt=( Men jaktsäsongen har ju nyss startat så jag kan lova att de kommer hända mer under hösten, de kommer bli jaktfilms inspelningar med Tobbe o co, sen vill Smålandstidningen följa med ut och jaga gris, då dom tyckte att vildsvinen vat ett hett ämne just nu, så som sagt de kommer hända mycket framöver!


John var ute natten till idag och lyckades skjuta 4 vildsvin, inte illa!! Grattis till dom!

 

 



Detta blev nog mitt längsta inlägg hitills. Men har knappt fått med hälften?


Glöm inte bort min facebook sida där alla inlägg finns länkade!

http://www.facebook.com/danielsjakt


Och på instagram läggs nya bilder upp titt som tätt

Följ mig där med Danielhjorten heter jag där!!

Ovido - Quiz & Flashcards