danielsjakt

Direktlänk till inlägg 3 juli 2014

Min första älg!!

Av Daniel Hjort - 3 juli 2014 17:26

Här kommer fortsättningen på "min första"! 


Det var första lördagen i älgjakten och så även min första älgjaktssänsong, jag skulle med pappas lilla älglag ut för att se om vi lyckades skjuta några älgar då dom tidigare dagarna i veckan inte resulterat i någon älg alls:-( 

Min bror och jag bestämde kvällen innan att vi skulle åka ut lite tidigare än dom andra för att sitta vid våra saltstenar en stund på morgonen. 

Sagt och gjort. 

Dagen började mindre bra då jag försov mig som vanligt, med en väldigt arg bror i bilen åkte vi ut till marken, Fredrik släppte av mig 300 meter från mitt pass och jag började gå ner mot mossen där jag hade min saltsten, inga förväntningar hade jag heller då jag knappt hunnit vakna till liv, sömnig som jag var så var jag väll inte jätte uppmärksam då det plötsligt stå ko med kalv framme vid saltstenen, kon hade upptäkt mig, nervositeten kom flygandes genom luften. "Nu eller aldrig" var de enda som snurrade i huvudet på mig, kon gick ifrån kalven och jag sköt, ingen reaktion i kalven först och jag repeterade om för att skjuta igen, då ställer sig kalven på bakbenen och slå runt, vilket brukar va ett gott tecken på en bra träff..


Rörde mig fram till kalven, men fick snabbt backa undan då kon inte var så nöjd över att jag vistades där, sköt en smäll i backen och hon fattade budskapet och lunkade där ifrån!


Ringde pappa och berättade de hela, och att jag behövde hjälp med att ta ur då jag insåg väldigt snabbt att jag inte skulle klara de ensam, Fredrik var ju inte heller nått proffs precis:-) 

När vi stod där och väntade på dom andra kom en råbock och trava förbi på 50 meter, varpå Fredrik tar upp bössan och skjuter den med. 

Hans ilska försvann ganska fort efter denna lyckade morgon:-) 

 

En fin liten tjurklav blev det! 

Vi fortsatte jaga hela dagen men var bara stolpe ut för oss allihopa, men mig gjorde de ingenting. 

kunde leva länge på att jag nyss skjutit min första älg!!!




Gillar ni de som skrivs i inläggen? Dela gärna med er till andra isf:-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel Hjort - 4 maj 2019 12:43

Igår var jag på jobb på Lagerbutiken i Stockaryd genom Fodax. Var även inbjuden som gäst då jag är från Stockaryd från böran. En trevlig liten tillställnng.    Hade tidigare på dagen bestämt med Andreas att vi skulle jaga ihop ute på mina jaktmar...

Av Daniel Hjort - 26 april 2019 14:11


Nu har jag jagat en hel del den senaste tiden, det har gått förvånansvärt bra dessutom. Några grisar har det blivit.   Jag har ganska mycket mark att jaga på, vilket resulterar i att möjligheten att få skjuta ett vildsvin ökar. Det är extremt ...

Av Daniel Hjort - 16 mars 2019 13:26

ÄNTLIGEN blev det jag för mig igen, på tok för länge sedan sen jag jagade en hel natt.   Det har varit extremt mycket jobb förmin del. Mitt vanliga jobb tar ju sin tid och iom med mina ambassadörbyten så har även det tagit tid, mycket fotografer...

Av Daniel Hjort - 9 februari 2019 16:46

Som många av er sett på mina sociala medier och andra kanaler har jag fått den stora äran att bli ambassadör för sveriges största och mest kända jaktbutik/webshop.    Så fort jag fick frågan visste jag att detta skulle bli kul=)  Det var något he...

Av Daniel Hjort - 28 december 2018 18:04


Julafton i all ära, men visst är det skönt när kvällen kommer och firandet är över?    Många åker nog gärna hem och slänger sig på soffan efter alla middgar och ståhej, det gör ju gärna jag med i regel, men energin var på topp och vädret var helt...

Ovido - Quiz & Flashcards