danielsjakt

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2017

Vildsvinsjakt med pappa!

Av Daniel Hjort - 22 augusti 2017 18:23

I flera år har jag tjatat på min pappa att han ska följa med mig på vildsvinsjakt, men intreeset har inte funnits, men jag har fortsatt tjata. Så för ca 2 veckor sedan fick jag äntligen med honom ut. Vi skulle jaga på en mark som ägs av tre bröder, som jag jagat en hel del gris hos dom senaste åren.


Jag hämtade upp pappa i Stockaryd strax efter 22 och åkte ut mot marken.

Just denna marken håller ett väldigt högt bestånd av vildsvin, speciellt vid denna tiden på året när spannmålen drar till sig grisarna.

Jag hade redan skjutit 2 grisar där någon dag innan och var ganska säker på att vi skulle få se grisar även denna kväll.

Det blåste och duggregnade en del när vi kom ut till marken. Vi parkerade bilen vid brödernas sommarstuga och började sakta men säkert gå igenom den första åkern som ligger precis intill huset, grisarna lös med sin frånvaro och vi fortsatte till en mindre åker som loigger mitt inne i skogen där grisarna förstört en hel del. Men även där var det tomt och vi skulle dra oss hemmåt så ingen av oss var så sugna på att sitta och vänta ut grisarna i det vädret. Vi gick upp till Morgan och hans barn som befann sig i huset denna helgen och pratade med dom i väl en timme innan det var dags för hemfärd.

Vi bestämde att vi skulle kolla över den stora åkern igen innan vi åkte hem ifall grisarna hade kommit ut nu, men det var tomt även den här gången. Jag började gå mot bilen när pappa tyckte att vi skulle gå ner till den lilla åkern i skogen o kolla innan vi åkte hem, men jag tyckte inte det var lönt då vi lagt vittring över åkern, men pappa gav sig inte han ville kolla för säkerhetsskull. Sagt och gjort, vi började gå nedåt och ganska direkt hördes de smackande ljudet av ätande grisar. Jag gick igenom lite snabbt med pappa hur vi skulle gå till väga när vi väl var framme och att vi troligen skulle komma dom väldigt nära. Vi gick den smala lilla vägen ner till åkern och få se 4 mellanstora grisar på ca 20 meter två av dom var suggor med små, medans dom andra 2 var gyltor, det syntes tydligt i den väldigt låga havren och efter skadorna dom redan orsakat.

 

Jag säger till pappa att grisen till höger är skjutbar, och jag hinner knappt säga de klart innan smällen kommer och grisen faller till marken=)


Man kunde uta tvekan se pappas stolthet när jag sa att grisen la sig i smällen:) Riktigt kul att få vara med när han för förtsa gången jagade vildsvin och dessutom lyckades: Jag är helt säker på att han kommer följa med mig igen!!

 
 
Ingen bild

Johan

22 augusti 2017 19:13

Jättebra och intressant skrivet, skulle gärna vilja hänga på nångång och jaga med dig?🐗🐗🐗, så kan du hänga på mig och jaga sjöfågel i vinter?

Daniel Hjort

9 november 2017 13:35

Hej.
Tack det var roligt att höra=) Ja men de kan vi kolla på?=)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel Hjort - 4 maj 2019 12:43

Igår var jag på jobb på Lagerbutiken i Stockaryd genom Fodax. Var även inbjuden som gäst då jag är från Stockaryd från böran. En trevlig liten tillställnng.    Hade tidigare på dagen bestämt med Andreas att vi skulle jaga ihop ute på mina jaktmar...

Av Daniel Hjort - 26 april 2019 14:11


Nu har jag jagat en hel del den senaste tiden, det har gått förvånansvärt bra dessutom. Några grisar har det blivit.   Jag har ganska mycket mark att jaga på, vilket resulterar i att möjligheten att få skjuta ett vildsvin ökar. Det är extremt ...

Av Daniel Hjort - 16 mars 2019 13:26

ÄNTLIGEN blev det jag för mig igen, på tok för länge sedan sen jag jagade en hel natt.   Det har varit extremt mycket jobb förmin del. Mitt vanliga jobb tar ju sin tid och iom med mina ambassadörbyten så har även det tagit tid, mycket fotografer...

Av Daniel Hjort - 9 februari 2019 16:46

Som många av er sett på mina sociala medier och andra kanaler har jag fått den stora äran att bli ambassadör för sveriges största och mest kända jaktbutik/webshop.    Så fort jag fick frågan visste jag att detta skulle bli kul=)  Det var något he...

Av Daniel Hjort - 28 december 2018 18:04


Julafton i all ära, men visst är det skönt när kvällen kommer och firandet är över?    Många åker nog gärna hem och slänger sig på soffan efter alla middgar och ståhej, det gör ju gärna jag med i regel, men energin var på topp och vädret var helt...

Skapa flashcards