danielsjakt

Alla inlägg den 10 maj 2015

Av Daniel Hjort - 10 maj 2015 16:55

Nu är helgen över igen, och givetvis har den bestått av jakt i överflöd.

 

I fredags fick jag besök av några killar ifrån Finland som skulle jaga gris hos mig, dom har varit här och jagat några gånger innan men inte riktigt haft turen på sin sida, så dom ville göra ett nytt försök igen.

 

Jag satte ut alla utom Daniel på sina pass och Daniel skulle jag ta med mig ner till ett ställe där grisarna har varit en hel del i nysådden, vi kom ner till stället som de var tänkt att vi skulle sitta på, och jag få se grisarna direkt, ute på en vall bakom nysådden, 5 lika stora grisar var det, men på ganska långt håll.

 

jag sa till Daniel att ta sig under taggtråden och försöka hitta ett bra stöd, och de gjorde han, men då vänder vinden givetvis och grisarna försvann fortare an kvickt=(

 

Vi väntade kvar, och plötsligt var grisarna ute igen. Då tänkte vi försöka runda dom, och komma intill lite närmre, men när vi kommit en bit sticker grisarna igen för att inte komma tillbaka något mer ikväll.

 

Vi tog oss vidare till en annan nysådd, och där såg vi 5 andra grisar, men även där spökade vinden för oss, och vi blev upptäkta.

 

Det verkade mer vara älgarnas kväll, det var älg på nästan varenda åker vi gick på, trevligt att se att det finns en del kvar=)

 

Vid 2 tiden på natten gav vi upp och tänkte satasa på lördagen ist, dom andra killarna hade hört grisar men dom hade aldrig vågat sig fram.

 

Och igår var de dags för ett rejält långpass i skogen, jag och Andreas åkte ut till marken och mötte upp Daniel och hans vänner, visade ut dom på pass och sen åkte vi vidare mot marken där vi såg grisarna dagen innan, vi hann till precis samma ställe som jag och Daniel gjorde när vi var där, och visst var det grisar ute. Denna gång var det 2 lika stora, något större än dom vi såg dagen innan. Andreas kröp under taggtråden la sig mot en stubbe för att få ett bra stöd, han siktade länge på dom, allt bara för att försäkra sig om att det var skjutbara grisar, och efter ett par minuters tittande gick skottet och båda grisarna sprang ner i skogen.

 

Andreas sa direkt att det kändes bra när han sköt. så vi tog oss ner från berget och ut på vallen och direkt hittade vi massa blod, inget tvivel om en bra träff.

 

Vi spårade själva först för att se vart den tagit vägen, eftersom det var så mycket blod så var de inga som helst problem att se, efter ca 80 meter hittade vi grisen inne i storskogen, ett perfekt lungskott.

 

 

Vi ringde efter Sammy och Martina, då vi visste att Sammy gärna ville ha såna här eftersök till sin unghund Diesel, han tog spåret klockrent och hittade grisen=)

 

De var lite om min helg, har ni haft någon jaktlycka med er? Berätta gärna..

 

Nu är det bara 2 dagar kvar att jobba, sen packar vi väskorna och åker upp till jkpg=) Ser fram emot Elmia riktigt mycket nu! Hoppas vi ses där!!

 

 

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards