danielsjakt

Alla inlägg den 27 oktober 2018

Av Daniel Hjort - 27 oktober 2018 19:49

Nu har älgjakten startat även för oss här i söder, men premiärdatumet sprider sig lite från område till område. Vi startade till exempel lördagen den 13 oktober iår, gjorde ju inget att jag fick fira min 30årsdag med älgjakt=) 


Vi har gjort som så i vårt lag att vi får smyga omkring dom förta timmarna på morgonen innan vi samlas för att starta jakten med hundarna. Och jag måste säga att jag verkligen uppskattar den jakten, att få smyga omkring på markerna i gryningen är svårslaget=)

 

På söndagen sköt jag ko och kalv på morgonjakten, men det kommer kanske i ett annat inlägg senare. 

 

På tisdagmorgonen var det dags igen, även då fick vi smygjaga på morgonen. 

Jag var framme på gården precis i gryningen och väntade några minuter innan jag började smyga upp mot ett stort hygga bara några hundra meter från gården. Det här hygget är väldigt stort och ganska kuperat. Ena halvan är några år gammalt och den andra halvan är nerhuggen förra året. Mitt emellan dessa 2 ligger det en liten "mosse" där älgarna mer än gärna står. 

 

Jag gjorde som vanligt,tog av mig skorna vid bilen, satte på mig ett par tjocka strumpor och började smyga upp mot hygget. (Ja, jag smyger gärna utan skor för att minimera ljudnivån)

 

Jag hinner precis förbi en stor rishög som ligger längs vägen vid det nyaste hygget när jag ser 2 älgar, som står bredvid ett torn och bråkar lite med varann, ser direkt attdet är 2 småtjurar, en 4-taggare och en pinntjur. Pinntjur var lovlig och jag lade all min uppmärksamhet på honom när älgana delade på sig. 

 

4-taggaren stod kvar en stund och det kändes som han spännde blicken i mig medan pinntjuren gick ner mot den lilla "mossen" jag skrev om. 

 

Pinntjuren hade när bilden togs gått ner till vänster i bild. 

 

4-taggaren släppte blicken från mig och gick neråt han med. 

 

Jag smet upp på rishögen för att få ett maximalt stöd mot några stockar som låg bra till. 

Pinntjuren stannade till i mossen och 4-taggaren gick sakta ut mot berget som ligger i angränsande till hygget.

Jag fick en fin lucka och bestämmde mig för att skjuta. Skottet går och älgen faller ihop direkt. 

 

 

Den andra tjuren lämmar hygget men kom snart tillbaka igen för attkolla vad det egentligen var som hände? 

 

Dålig bild, då den är tagen på väldigt långt håll. 

Men där uppe stod tjuren i över 30 minuter och kollade efter skottet gott. 

 

Jag meddelade alla mina jaktdeltagare att den sista vuxna älgen var fälld och att vi nu bara hade kalv kvar på tilldelningen.

 

Ännu en härlig jaktdag att ta med sig i bagaget=)

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Skapa flashcards