danielsjakt

Alla inlägg den 1 juli 2018

Av Daniel Hjort - 1 juli 2018 18:16

Nu har det hänt grejer i veten och grisarna är som galna i det. Det har i sin tur resulterat i många vakna nätter nu den senaste tiden, framför allt helgerna för min del. Det blir inge många timmars sömn, men i det stora hela är det helt klart värt det till slut=)


Förra fredagen var jag ute för att kolla efter vildsvinen i veten och visst var dom där. Nästan direkt när jag kom ut i fältet ser jag en ensam gris långt ner i kanten på åkern mot mossen, men tycker mig ändå höra något mer öite mer åt mitt håll, men in mot planteringen, jag ade full fokus på det ljudet och visst var det en gris som med sitt smackande avslöjade vart den befann sig.

Jag kom in på ca s10 meter innan jag kunde se grisen helt, då planteringen var i bakgrunden så va det först på så nära håll jag verkligen kunde urskilja den mot det ljusa vetet. Jag stod länge och kollade oh lyssnade innna jag bestämde mig för att skjuta. Skottet går och grisen faller ihop, oh som jag alltid gör direkt efter skott så står jag kvar 5-10 minuter och låter lugnet infinna sig igen. Grisen jag sett längre ner på åkern brydde sig inte om smällen alls utan fortsatte lugnt att beta.


Jag gick fram till min skjutna gris och kollade på den, lade ifrån mig bössan för att börja ta ur den, ta en bild och så vidare. Bilden togs och jag började med urtagningen, jag hörde plötsligt något till vänster om mig, kollar upp och då står den andra grisen bara 15-20 meter ifrånmig och stirrar på mig, jag greppar min bössa och siktar på grisen, men inser att jag redan har tillräckligt att göra med den redan skjutna grisen. Grisen springer in till skogen föratt sen snabbt vara tillbaka på sitt ställe för mat igen.


När jag är klar med urtagningen och ska plundra bössan känner jag att det har kommit grus i mitt slutstycke, grämer mig som fasen över detta och ser av en ren slump att detäven är fullt med jord i pipan oh i magasinet??? Jag tackar ig själv för att jag inteavlossade det tänkta skottet på gris nummer 2? Tanken på vad som kunde hänt där gör mig rädd... Jag fattar fortfarande inte hur jag lyckades med detta???? JAg har gårr igenom händelsen 100-tals gånger sen det hände, men kan inte komma på hur det hände, jag måste bara vart extremt ovaksam och klumpig när jag lade ifrån mig bössan?


 

Jag såg senare på en av mina bilder när jag zoomade in att det syns att jag fått jord i pipan där, så troligen blev det när jag lade bössan jämte mig för attta en titt på grisen.... 

 

 

 

Dagen efter blev det vapenvård deluxe, skruvade isär hela bössan, rengjorde, smorde och fick mig nästan en ny bössa kändes det som=) 

 

Den här gången hade jag bara fruktansvärd tur, jag lärde mig iaf att vara ännu mer försiktig... 

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards