danielsjakt

Alla inlägg den 9 november 2017

Av Daniel Hjort - 9 november 2017 13:38

Hej på er.

Nu har det gått ett bratag igen sen jag skrev något här, men lusten o orken har helt enkelt inte funnits, jag blirnog blite latnär det är så mycket enklare att ladda upp en bild på sociala medier.

Jag harhunnit jaga en hel del och tänker dela med mig av en del av jakterna här.

 

Den här kvällen varjag ute och jagade på en mark mellan Stockaryd och Rörvik som min bror bla har skyddsjakten på, det var 3 mellanstora åkrar md havre på och grisarna hade härjat en hel del på alla fälten.

Jag bestämde mig för att jaga på åkern somligger precis intill en järnväg, där hade grisarna inte hunnit förstöra så mycket, men visst hade dom varit i havren en del.

 

Jag kom ut till marken ganska sent på kvällen, brukar försöka vänta några timmar efter att det blivit mörkt innan jag ger mig ut, det känns som att grisarna hunnit komma ut och känner sig mer trygga ju längre tiden går?

 

Jag ställde bilen några hundra meter ifrån åkern för att inte störaev grisar. Det varknäpptyst ute den här kvällen och det var svårt attta sig fram ljudlöst på grusvägen, men med hjälp av ett förbipasserande tåg kunde jag småspringa fram till åkern utan att höras.

Direkt när jag var i anslutning till åkern hörde jag ett smackande ljud och förstod att det var gris jag hörde.

Jag började smyga sakta mot ljudet, stannade tände min lampa men kunde inget se och smackandet slutade. Jag släckte lampan och fortsatte gå sakta och då började ljudet igen. Jag insåg attdet varen ensam gris, och det brukar försvåra ansmygningen väldigtmycket. Personligen tycker jag att det är lättare att smyga mig påen hel flock med grisar, då verkar dom så upptagna av varann och är inte så vaksamma på omgivningen.

Men den här grisen var ensam, flertalet gånger fnös grisen och gick in i en intilliggande plantering, men kom ut igen. Så hälldet på flera gånger och jag förstod att det kommer bli sjukt svårt att komma in nära. Jag stannade upp och tänkte att jag väntar ut grisen, vilket till slut gav resultat. Jag vet inte hur länge jag stod där och väntade, men till slut kom han ut och ställde upp bredsidan mot mig och jag kunde trycka av.

Grisen föll ihop i smällen och allt hade gått bra.

 

Att skjuta gris i spannmål kan vara väldigt lätt ibland, men när man som den här gången "hittar" en ensam gris ställs allt på sin spets, och det blir ett slags kvitto på att man gjort rätt när man kommer intill och kan skjuta.

Det visade sig sen att grisarna lös med sin frånvaro på just denna åkern efter att jag sköt denna, bonden fick ihop en bra skörd, tyvärr var det värre med åkrarna på andra sidan vägen. (kommer inlägg om det senare)

 

Ha de bra så hörs vi snart igen!

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Skapa flashcards