danielsjakt

Direktlänk till inlägg 19 juli 2017

Grisjakt i dagarna 2!

Av Daniel Hjort - 19 juli 2017 16:35

Hej på er! 

 

Semestern är i full gång för min del, vilket innebär att det blir en hel del jakt på nätterna. 

Grisarna har nu börjat gå i havren här hos mig och det märks tydligt att de stämmer som många sagt, det är sjukliga mängder med gris i år, kullarna är betydligt större än tidigare år och det är väldigt många små hondjur som kommer med kultingar efter sig, vilket gör att allt bli mycket svårare i havren! 

 

I måndags åkte jag ut en sväng för att kolla läget lite, började med att fylla på mat på åtlarna i hopp om att hålla vildsvinen där i stället för i spannmålen, verkar ha en liten effekt på vissa vildsvin iaf. 

 

Efter det åkte jag upp till dom stora fälten med havre på, det blåste väldigt kraftigt och det var i stort sätt omöjligt att höra något överhuvdtaget:-( 

Men jag gav mig in i spannmålen och direkt fick jag kontakt med gris, 2 stora grisar syntes till men också ganska snabbt hördes små kultingar, vinden kastade om vart annat och grisarna gav sig iväg mot planteringens skydd, trolig is bara för stunden? 

Jag gick längre ner på vägen mot en åker man har väldigt bra översikt på, man står väldigt högt uppe på vägen och ser lätt om det är några grisar i rörelse, vilket det inte var idag. 

 

Jag gick tillbaka upp i backen o kollade av de störta fältet, men inte heller där syntes några grisar. 

Jag körde upp till en annan gård som såddes lite senare än de kag nyss vart i, lite mjölk var det i havren så jag gick upp till trädet och satte mig i skjutstegen en stund, men eftersom vinden var så stark fanns de inte ens chans att höra nått så jag tog mig ner igen och gick genom åkrarna, men också här var de lugnt. 

 

Nu bestämde jag mig för att åka till en åker där bonden precis slagit ner havren för att göra ensilage av den, men hade mina misstankar om att grisarna kanske vill passera denna åkern för att ge sig in i de stora havrefältet på andra sidan vägen, som också brukas av samma bonde, men en annan markägare som själv jagar ibland. 

Jag gick neråt platsen jag hade tänkt sätta mig på, den nyslagna åkern hade redan hunnit bli bränd av solen vilket gjorde att det utan problem gick att se över hela åkern. 

 

Jag satte mig till rätta och hörde grisarna smaska i havren på andra sidan vägen, det var full fart där ute. 

Hade suttit kanske en timme när jag hör att taggtråden vid skogen spänns och ger ett ljud av sig, ut kommer 4 lika stora grisar, inga små med och det syntes tydligt att dom 2 bakre var galtar, jag la mig ner för maximalt stöd, även om Jag bara hade 50

meter till dom, och dom kom rakt emot mig. Jag väntade tills den sista grisen stannade till och vred upp sig o då tryckte jag av, grisen föll ihop i smällen och dom andra 3 rusade i full fart in i havren på andra sidan. 

 

Jag gick fram och kollade på grisen, en fin liten gris var det. Grisarna på andra sidan började snabbt smaska på havren igen. 

Jag tog ur grisen och drog ut den till vägen för att köra bort och hänga upp den sen. 

 

 

Igår var jag ute igen, jag gick hela dagen och funderade på ett bra upplägg som jag trodde skulle funka, jag åkte ut till marken för att försöka hinna i tid då grisarna dagen innan var väldigt tidiga. Jag hade bestämt mig för att sitta där jag sköt kvällen innan. Jag blev dock lite sen visade det sig. När jag körde förbi åkern jag skulle sitta på var klockan 22:30 och jag såg en flock passera där jag skulle sitta, såg även ett gäng som redan var i havren:/ 

 

Jag parkerade bilen vid ett litet torp och gjorde mig klar för att börja jakten. 

När jag gick längs med vägen hör jag det välkända ljudet av havregrisar. En gris stod väldigt nära vägen utan att jag säg den, och hjärtat hoppade över ett slag när den rusade ifrån mig på några meter för att sen fortsätta äta. 

 

Vinden låg helt fel för mig, jag la vind längs med hela skogs kanten där jag i min fantasi målat upp att grisarna skulle komma ut, för här måste dom passera för att komma in i havren.

 

Men jag tänkte att nu är jag ändå här så jag sätter mig en stund iaf. 

 

 

Sagt och gjort, jag satte mig till rätta, tog en bild och la upp på

min instagram. La ner telefonen och tänkte att här borde de komma gris förr eller senare? 

 

Och visst kom det gris, jag hade mest fokus på skogskanten och kom på mig själv att jag måste ju hålla koll ner mot mossen med ifall dom skulle vilja komma ut där ifrån. Jag vänder på huvudet och ser direkt en jätteflock med vildvin i kanten ca 200 meter bort, dom halvspringer upp mot havren, men vänder av någon anledning och går ner i mossakanten igen. Men bara för en liten stund innan dom tar sats och börja springa uppåt igen. 

Jag hinner bara tänka att dom ska inte hunna över innan jag få läge, jag lägger benen på ryggen och springer allt va jag orkar för att hinna fram innan dom, och precis när den första grisen i flocken går ut på vägen kommer jag fram till en stängselstolpe som jag kan ta stöd på, jag släpper hela flocken över vägen och riktar in mig på den sista grisen, de går väldigt snabbt för dom men till min fördel stannar den sista grisen precis innan vägen och jag kan trycka av, grisen faller ihop och även detta blev en lyckad kväll😄 

 

 

Jag tar hand om grisen och fortsätter sen min jakt, stöter på vildvin lite överallt, men få aldrig nått bra läge inne i spannmålen så jag avstår. 

Klockan hann bli lite över 4 innan jag var hemma igen, men va gör väll det? Jag har ju semester🐗👍🏻 

 

Ikväll ska jag och Jocke ut i spannmålen igen, vi få se vad som händer😄 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel Hjort - 4 maj 2019 12:43

Igår var jag på jobb på Lagerbutiken i Stockaryd genom Fodax. Var även inbjuden som gäst då jag är från Stockaryd från böran. En trevlig liten tillställnng.    Hade tidigare på dagen bestämt med Andreas att vi skulle jaga ihop ute på mina jaktmar...

Av Daniel Hjort - 26 april 2019 14:11


Nu har jag jagat en hel del den senaste tiden, det har gått förvånansvärt bra dessutom. Några grisar har det blivit.   Jag har ganska mycket mark att jaga på, vilket resulterar i att möjligheten att få skjuta ett vildsvin ökar. Det är extremt ...

Av Daniel Hjort - 16 mars 2019 13:26

ÄNTLIGEN blev det jag för mig igen, på tok för länge sedan sen jag jagade en hel natt.   Det har varit extremt mycket jobb förmin del. Mitt vanliga jobb tar ju sin tid och iom med mina ambassadörbyten så har även det tagit tid, mycket fotografer...

Av Daniel Hjort - 9 februari 2019 16:46

Som många av er sett på mina sociala medier och andra kanaler har jag fått den stora äran att bli ambassadör för sveriges största och mest kända jaktbutik/webshop.    Så fort jag fick frågan visste jag att detta skulle bli kul=)  Det var något he...

Av Daniel Hjort - 28 december 2018 18:04


Julafton i all ära, men visst är det skönt när kvällen kommer och firandet är över?    Många åker nog gärna hem och slänger sig på soffan efter alla middgar och ståhej, det gör ju gärna jag med i regel, men energin var på topp och vädret var helt...

Skapa flashcards