danielsjakt

Alla inlägg den 11 juli 2017

Av Daniel Hjort - 11 juli 2017 13:50


Nu dom senadet dagarna har vi haft en liten galt synlig på marken, kväll efter kväll på samma ställe. En perfekt gris som jag tyckte att Jocke skulle få prova på. Vi bestämde oss för att börja vår semster med lite vildsvinsjakt. 

   

Sagt och gjort. Vi åkte utåt marken och platsen galten vart synlig på, vi parkerade bilen en bit ifrån och börja gå neråt tänkt plats att sitta på. 

 

 

Det var stilla och lugnt en bra stund, tiden gick och någon gris syntes inte till? Vi satt och diskuterade om allt mellan himmel o gjord när skogen plötsligt ändrade läte och det lät som kriget bröt ut? Jag och Jocke kollade på varann med frågande blickar och sa samtidigt, - va är de som låter? 

 

Samtidigt som vi sa det kommer det ut massa grisar från skogen, slogs o lekte om vartannat, det var lite blandade storlekar på vildsvinen och en väldigt stor sugga gjorde sig synlig med. 

 

Jag sa till Jocke att han få göra som han vill, vill han skjuta gör de, vill du bara kolla på dom för att lära mer om vildsvin gör du det. Han valde de sistnämnda till att börja med. Vi satt länge o beskådade vildsvinens framfart, innan Jocke hade bestämt sig för en mindre gris. 

Han tog korn på en av de större kultingarna och tryckte av. Grisen föll ihop och jag kunde bara ge han en klapp på axeln o gratulera till hans första vilt☺️ Den känslan är obeskrivlig:-) Och för mig är det större att få sitta i jämte när någon annan skjuter, och speciellt när det är de första viltet🙂 

   

Vi gick fram och kollade på vildsvinet som låg där, både jag och Jocke blev lite förvånade, vi hade missbrdömt storleken, trodde att den var lite större, men det blev en perfekt gris för röken😊 

 

När vi var klara med att ta hand om grisen fortsatte vi att jaga, vi hittade snabbt en flock med grisar ute på en vall, 4 lika stora grisar, som jag ansåg skjutbara. 

Vi ville ta oss lite närmre för att verkligen se så det inte var några små

med. Vi smög i månens sken, men kunde gå i skuggan som bildades av trädkronorna. 

 

Vinden började snurra och grisarna började bli oroliga och valde att lämna fältet för tryggheten i skogen. 

 

Där bestämde vi att avsluta jakten och bege oss hemåt, klockan hade hunnit bli över 2☺️

 

 

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Skapa flashcards