danielsjakt

Alla inlägg den 6 juni 2017

Av Daniel Hjort - 6 juni 2017 16:07

Hej på er!

 

Igår kväll hade jag bestämt mig för att jaga, efter en både lång och stressig dag på jobbet var det skönt att komma ut i tystnaden för en liten stund=)

 

Redan när jag passerade Ekenässjön såg jag grisar precis intill samhället, hade Carl telefonen och också han hade redan sett grisar, så förhoppningarna för att jag skulle hitta grisar ikväll var stor.

Som vanligt hade jag inga planer på vart jag skulle jaga, men jag tog kvällen som den kom bara. Jag började min jakt uppe i den stora byn, där det är mycket både vall och nysåddar som grisarna varit en hel del i.

Jag gick över alla åkrarna som finns där, men grisarna lös med sin frånvaro här uppe även ikväll.

 

 

Jag körde vidare upp mot en annan del av marken, och bara några hundra meter innan jag kom fram kommer de 2 stora fina suggor med ett helt gäng randiga grisar och går över vägen, ingen idé att lägga någon energi på dom eftersom kultigarna var i storlek med en träsko=)

 

Även på nästa ställe lös grisarna med sin frånvaro, de kanske trots allt inte skulle bli så lätt att hitta vildsvinen trots allt?

 

Klockan hade redan hunnit bli 23:30 innan jag skulle upp till marken där jag och Jocke såg grisarna kvällen innan. Jag gjorde som vanligt, parkerade bilen en bra bit ifrån gården, tog av mig stövlarna oh började gå. Det var nästan fullmåne, och även solen som inte gått ner helt hade jag lite nytta av, så ljuset var det absolut inga problem med. När jag kom fram till åkrarna tog jag på mig stövlarna och började gå ut på vallen mot en liten "ö" man kan sitta på och då ha riktigt bra koll ut över alla åkrarna som ligger runt omkring. Jag känner att vinden inte är till min fördel, men nu var jag ju ändå framme så jag ville inte börja krångla med att runda marken, jag hade troligen redan lagt vittring ändå=(

Jag hinner precis sätta mig på en liten sten när jag se en rikrigt stor gris komma och gå längs med åkerskanten, tyvärr hinner den få vind av mig innan jag ens hinner få upp bössan för att kolla va det var för gris. När grisen fnös till rör de sig grisar överallt i de höga gräset och jag inser att det är sugga med småttingar det också, inte heller där  fanns någon anledning att fortsätta jaga dom!

 

Bakom ön jag satt på finns det ytterligare en åker, en riktigt stor sådan dessutom, jag började gå ner från ön, och när jag var nere i gräset igen såg jag massa fållor från var jag misstänkte var en flock med grisar?

Jag såg att dom ledde ut över vägen och vidare in på den stora åkern framför mig. Nu kanske jag ändå skulle hitta rätt grisar?

Jag smög över vägen och följde åkerskanten ner mot mittpunkten på åkern, och mycket riktigt en flock på 9 grisar syntes väldigt väl. 2 större suggor och 7 lite mindre grisar.

Jag rundade åkern för att komma rätt i vind, sen började jag ansmygningen. Grisarna kivades om vart annat med varann, märktes tydligt att det var unggrisar då suggorna lugnt fortsatte att äta utan att bry sig om dom andra. Plötsligt lämnar grisarna åkern i ren panik, o jag tänker att nu är det kört, dom har garanterat fått vittring. Men nej då, suggorna var snabbt ute igen och dom mindre följde sakta efter, och mimsandet var i full gång igen.

 

Jag siktade in mig på en av dom mindre som jag tippade på låg mellan 50-60 kg, en perfekt gris att behålla och grilla i sommar=)

Det tog mig nästan 2 timmar innan jag var riktigt nära den utvalda grisen, nu hade jag den på knappt 10 meter. Jag försökrade mig om att den inte var pattad, vilket den inte var. Siktade in och trykte av, det blev panik i floken och grisarna flydde in i skoogen, även den påskjutna grisen sprang mot planteringen, men det syntes att det var en bra träff så jag väntade med att göra något till jag hörde den lägga sig.

 

Viltdragare kan ju vara den bästa uppfinningen vi har=) Sjukt smidigt är den här selen!

 

Jag gick aldrig fram och kollade vaet grisen hade lagt sig, då jag hade Axa i bilen så fick hon varamed o leta upp den, vilket gick jättebra, mycket slag efter en massa olika grisar, men Axa tog rätt slag och hittade en 100 meter från skottplatsen, kul för henne att få jobba lite med=)

 

En liten gylta blev nattens gris=) Nu är den inlämnad till EM-vilt för styckning och packetering=)


Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Skapa flashcards