danielsjakt

Direktlänk till inlägg 30 maj 2017

Tips för att hjälpa rådjurskidden från slåttermaskinen!

Av Daniel Hjort - 30 maj 2017 17:15

Hej på er!

 

Som ni såg i rubriken så kommer jag att skriva lite om ett väldigt aktuellt ämne!

Just nu är skogen ett enda stort BB. Nästan alla klövvilt föder nu sina ungar och viktigt är att dom får det lugn dom behöver i skogarna nu!

 

Igår var jag ute en sväng i skogen, åkte för att kolla lite efter djur som rör sig på markerna. Mycket vilt som visar sig ute på vallarna såhär års.

Jag såg ett gäng med rådjur ute på en ganska stor åker med gräs i knähöjd. Precis intill såg jag en av bönderna köra för fullt med slåttermaskinen, och jag förstod att han skulle ta den stora vallen dagen därpå. Jag bestämde mig för att gå ett varv på åkern utifallatt rågetterna lagt några kid där?

Jag gick i kanten på åkern, ett gäng rådjur började ana min närvaro och började röra sig in i skogen. När jag gått över nästan halva åkern ser jag ett litet nyfött rådjurskid. Väldigt svår att upptäcka, jag rörde det inte utan tog en bild och gick bort mot bilen igen.

Jag såg geten som stod på behörigt avstånd och höll full koll på mig. Väl tillbaka till bilen ser jag geten gå tillbaka till kiddet och va det såg ut som fick hon med sig den lille krabaten in i skogen igen=)

 

Som ni ser på blden kan dom vara väldigt svåra att upptäcka!

 

Det är ju väl känt för nästan alla att rådjursgetterna lägger sina små nyfödda kid på vallar o betesmark där det är högt gräs som skyddar dom små. Men tyvärr är det väldigt mycket kid som går en hemsk död till mötes när slåttermaskinerna är igång.

Jag har full förståelse för att bönderna inte hinner med att gå över sina vallar för att kolla efter eventuella kid, men som jaktarrendator tycker jag att man kan försöka göra vad man kan för att minska att olyckarna inträffar!

 

Härkommer lite tips på vad man som markägare/jaktarrendator kan göra:

 

1: Försök hålla lite koll på vart ni ser de ensamma getterna, troligen har hon lagt sina kiddar i närheten vilket gör det lättare att veta vart man ska lägga ner sin energi.

 

2: Gå ett varv på den vallen du misstänker att geten har sina kiddar på, lägg vittring. Geten kommer att få med sig sina kiddar efter att du gått därifrån.

 

3: Prata med bönderna som brukar marken, be dom höra av sig dagen innan dom ska slå vallarna. För är det så att det inte finns tid till att springa runt på de stora områderna så kan du åka ut dagen innan och fästa några vita plastpåsar runt vallen. Dom vita plastpåsarna kommer se till att geten anar att något är på gång och flyttar då med sina kiddar till ett annat ställe.

(harfått förklarat för mig att rådjuren reagerar starkt på vita små föremål, då det signalerar fara)

 

4: Sätt upp stora svarta sopsäckar på träpålar på 2-3 ställen jämt fördelat på vallen, gör detta 2 dagar innan det är dags för skörd, låt inte plastsäckarna sitta uppe för länge, rådjuren får inte hinna vänja sig vid dom.

Plastsäckarna fungerar lite som "fågelskrämmor"

 

5: Ett annat tips är att du kan ta med dig en parymflaska och gå runt o spraya lite på nån stängselstolpe eller buskar mm. Har även sett att den del hängt upp doftgranar någon dag innan skörd, och sedan plockat ner dom igen efter att skörden är klar. Lukten är inte naturlig och det får rådjuren till att ana att något inte stå rätt till och därmed flytta sina kid!

 

 

 

Kommentera gärna här eller på Facebook om du har något annat tips du vill dela med dig av!

 

Dela gärna inlägget med dina vänner!

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel Hjort - 4 maj 2019 12:43

Igår var jag på jobb på Lagerbutiken i Stockaryd genom Fodax. Var även inbjuden som gäst då jag är från Stockaryd från böran. En trevlig liten tillställnng.    Hade tidigare på dagen bestämt med Andreas att vi skulle jaga ihop ute på mina jaktmar...

Av Daniel Hjort - 26 april 2019 14:11


Nu har jag jagat en hel del den senaste tiden, det har gått förvånansvärt bra dessutom. Några grisar har det blivit.   Jag har ganska mycket mark att jaga på, vilket resulterar i att möjligheten att få skjuta ett vildsvin ökar. Det är extremt ...

Av Daniel Hjort - 16 mars 2019 13:26

ÄNTLIGEN blev det jag för mig igen, på tok för länge sedan sen jag jagade en hel natt.   Det har varit extremt mycket jobb förmin del. Mitt vanliga jobb tar ju sin tid och iom med mina ambassadörbyten så har även det tagit tid, mycket fotografer...

Av Daniel Hjort - 9 februari 2019 16:46

Som många av er sett på mina sociala medier och andra kanaler har jag fått den stora äran att bli ambassadör för sveriges största och mest kända jaktbutik/webshop.    Så fort jag fick frågan visste jag att detta skulle bli kul=)  Det var något he...

Av Daniel Hjort - 28 december 2018 18:04


Julafton i all ära, men visst är det skönt när kvällen kommer och firandet är över?    Många åker nog gärna hem och slänger sig på soffan efter alla middgar och ståhej, det gör ju gärna jag med i regel, men energin var på topp och vädret var helt...

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards