danielsjakt

Alla inlägg den 17 mars 2017

Av Daniel Hjort - 17 mars 2017 20:48

Hej på er!

 

Eftersom jag haft bloggen inaktiv under en längre period så har jag en hel del att dela med mig av om vad som hänt i mitt jägarliv den här säsongen.

 

Älgjakten för mig har gått långt över förväntan, jag har haft riktig tur när jag gett mig ut på älgjakt.

 

I höstas tog jag beslutet att gå ur det jaktlag jag har varit med i under 4 eller 5 års tid nu, jag har inte haft någon mark i det laget utan gått som gästjägare, och nu i höstas arrenderade jag min bror och min pappa en mark där även en plats i ett stort älglag ingick och jag tog den platsen.

 

Jag känner till området ganska bra sedan innan, då jag jagat en hel del gris på en del av marken under några år.

 

Jag hade som sagt en riktigt händelserik älgjakt men det finns en händelse som jag kommer minnas lite extra.

 

Det var första lördagen i älgjakten som jag och min systerson Eddie kom ut till marken vi skulle jaga på, vi var ute väldigt tidigt på morgonen och kollade runt på marken efter älgar, men inget syntes till där och då.

 

 

Vi samlades i jaktledaren Johans lilla stuga som ligger bra beläget mitt i marken. Det var ingen bra uppslutning den här dagen, vi var bara 6pers, varav 1 hundförare.

Vi blev tilldelade våra pass och utgick. Då vi var så lite folk var det svårt att täcka hela området, så Johan bad mig välja mellan 2 olika pass som låg en liten bit ifrån varann.

 

Vi gick en smal väg genom planteringen och kom till det första passet, men varken jag eller Eddie tyckte det verkade speciellt bra så vi fortsatte mot pass nr 2.

 

Vi gick från första passet ner mot det andra, ner för en backe som sedan blev till mosse, väl nere i mossen ser jag inte passet så under tiden vi går utåt i mossen ropar jag på Johan för att få en ny beskrivning, han svarar att jag snart var framme om jag bara gick lite till, jag hann trycka in sändarknappen på min radio och säga "-jag har hitt...... Fan, där står älgarna"

Helt från ingenstans stod det, vad jag kunde uppfatta, 2 stora älgar och kollade på mig i mossen, snabbt ner med bössan och i med skott i loppet, siktade och såg att den ena var en stor o fin tjur med minst 7 taggar, vi fick nämligen inte skjuta tjurar under 7 tagg!

 

Jag bestämde mig för att trycka av, skottet gick och jag såg att tjuren gick iväg och att han var träffad. Plötsligt kommer det en tjur till i sällskap med en annan kviga, men det var inte samma tjur som jag nyss skjutit på så den lade vi inte mycket vikt vid. Istället gick vi efter den påskjutna som sedan låg i mossen död bara 30 meter från skottplatsen=)

 

 

Jag hade precis skjutit mitt livs älg och glädjen var på topp, extra kul var det att Eddie fick vara med, det var även första gången han var med när det sköts en älg=)

 

 

 

Ingen superstor tjur, men ändå min största o vilket minne jag fick ihop med systersonen=)

 

 

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards