danielsjakt

Alla inlägg den 8 mars 2017

Av Daniel Hjort - 8 mars 2017 16:00

Jag jobbar alltid kväll på mitt jobb, vilket gör att jag har ganska bra möjligheter till att jaga gris nattetid, men orken har inte riktigt funnits den senaste tiden, och grisarna har varit svåra att komma åt och då bli det lätt att man ger upp för ett litet tag.


I måndags efter jobbet såg jag och jobbarkompisarna en flock med grisar innen i samhället vi jobbar i, jag var på väg hem, men vände snabbt om för att ta en runda på markena jag jagar på.

Nu när vi fått så mycket snö så bli det ju mycket roligare att kolla efter grisarna, och de gjorde jag rätt i, för det var grisar lite här o där, men då min bössa stod hemma i vapenskåpet blev de bara lite av en inventering den här gången. Totalt såg jag 38 vildsvin, och nästan bara rödgrisar, så det finns att ta av.


Igår efter jobbet åkte jag direkt hem för att hämta bössa och jaktkläderna, åkte ut till marken och började jaga, direkt när jag kom ut såg jag 2 stora grisar, och eftersom dom är fredade så fortsatte jag min jakt.

Jag var uppe i byn o gick runt där jag såg en stor flock med grisar natten innan, och visst var dom i rörelse även inatt. Jag såg tydligt nya bök och slag efter grisarna i ekbackarna och ute på dom stora åkrana, men inga grisar synte till.

Jag gick över taggtråden in i en hage för att gena ut till nästa stora åker när jag plötsligt få se den stora flocken med rödgrisar under några ekar, skulle tippa på att det var ett 15 tal grisar i samma storlek, men det var helt omöjligt att välja ut en gris för att sen kunna skjuta, dom gick omlott hela tiden, vinden var inte den bästa, och plötsligt fick dom vittring av mig och gav sig iväg ner för backen och in i planteringen. Jag hörde dom bråka där inne och jag väntade en bra stund på att dom skulle komma tillbka, men det visade sig att jag väntade helt i onödan, för några grisar kom de inte.


Nu tog jag mig upp i nästa by där bonden haft väldiga besvär med grisarna dom senaste dagarna. Den här marken ligger väldogt högt och det är svårt att få rätt vind hur man än vrider o vänder på sig. Jag kom ut genom planteringen på grusvägen o med hjälp av månen kunde jag spana av väldigt stora delar av åkrarna direkt, jag kunde se att det var väldigt mycket slag efter grisarna på åkrarna och jag förstod att dom kunde vara kvar, vilket dom också var. ca 200 meter bort, vid sidan av en liten "ö" ute på åkern ser jag 2 stora suggor och tio ganska stora årsgrisar.

För att komma rätt i vind måste jag nu runda ön och klättra upp på den för att få bästa möjliga kulfång, jag smög längs med åkerskanten innan jag vek av mot ön, såg då fortfarnade grisarna som inte verkade bry sig om min närvaro, jag klättrade försiktigt upp på ön och var beredd på att snart få grisarna riktigt nära, men till min förvåning var grisarna som uppslukade av jorden, dom fanns ingenstans, men kunde med hjälp av snön se att dom gett sig in på grannmarken upp i ekbacken, jag suckade lite för mig själv och tänkte att jag aldrig kommer lyckas inatt=(


Nu gick jag tillbaka till bilen och åkte mot nästa bonde där jag såg 10 talet grisar på måndagsnatten.

jag gjorde som vanligt, parkerade bilen på bondens tomt, och började gå mot åkrarna.

När jag kommer i höjd med hans plansilosar hör jag ett smackande ljud, men fläcktarna från ladugården gjorde de svårt för mig att höra från exakt var ljudet kom?

Jag fortsatte gå och jag hör ljudet ännu tydligare? Men kunde inte förstå va det var, eller vart de kom ifrån?

Men plötsigt hör jag ett klart ljud av en gris som skriker till, och jag inser att det smackande ljudet kommer från plansilon! Grisarna var då alltså bara 10 meter ifrån mig utan att jag vetat om det.

Jag smög upp och ställde mig på den ena plansilon för att se bättre och visst var det grisar, en stor sugga med 9 rödgrisar var i full gång med att slita sönder plasten inne i silon.


Nu gäller det att ha is i magen och vänta ut rätt gris i rätt läge, för så som grisarna stod nu skulle jag aldrig kunna skjuta då jag bara hade betong plattan som kulfång och där ville jag inte avlossa ett skott. Men till slut går en av de mindre grisarna ut och ställer sig så jag fick en liten kulle som kulfång, jag la an och osäkrade.

Tryckte av och grisen föll ihop, suggan fick med sig resterande 8 rödgrisar ut på den stora åkern och upp för berget innan dom förvann.


Äntligen efter alla dessa misslyckade försök lyckades jag=)


 


Nattjakt i månsken är något som ligger mig varmt om hjärtat, månen lyser, snön gör att natt blir till dag, tystnaden gör sig bra, helt enkelt så bra de bara kan bli=)

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards