danielsjakt

Alla inlägg den 5 mars 2017

Av Daniel Hjort - 5 mars 2017 20:40

Hej på er.


I helgen har jag provat något jag aldrig provat förut, jag har lockat räv själv för första gången, o det gick hur bra som helst för att vara nybörjare=)


I fredags åkte jag ut till en lokal fritidsbutik som ligger en liten bit utanför Vetlanda för att köpa en lockpipa, det fanns bara 2 olika pipor och jag valde den somsåg smidigast ut.


Det blev en Nordik Plain Pain från Nordikpredator.

 


Jag åkte ut igår lördag, till en mark som har en hel del stora fina åkrar insprängda i planteringarna, där skulle jag göra min lockdebut. Jag har förhört Andreas i veckan om hur man ska göra för att få absolut bästa resultat, jag har även kollat på lite filmer på youtube för att lära mig så mycket som möjligt innan det var dags att starta jakten.


Jag satte mig till rätta i ett litet dike intill åkerknten och började blåsa i pipan, jag var helt säker på att jag gjorde fel, hade lite svårt att hålla mig för skratt då det lät riktigt illa, o tänkte i mitt stilla sinne att det är ju väldigt tur att ingen ser eller hör mig nu=)

Jag hann bara locka i ca 1 minut när jag plötsligt ser en räv ute på åkern, stirrandes på mig, jag vågade knappt röra ett finger då jag inte ville bli upptäckt. Jag kunde iallafall lägga an och trycka av och min första lockräv var ett faktum=)

 

Känslan var obeskrivlig!


Jag tog med mig räven och åkte vidare till nästa åker, där gav det inget så jag åkte vidare till en mark en mil därifrån. Satte mig till rätta och började blåsa, efter ca 10 minuter ser jag en räv på kanske 300 meter ifrån där jag satt, men tror inte han var så intresserad av locket alls, då han passerade och försvann för att inte komma tillbaka igen=(

Jag packade ihop och åkte hem, men ändå sjukt nöjd över resultatet!


Idag tog jag mig ut igen, satte mig inne i byn där dom haft en del problem med att räven tagit både katter o höns, men någon räv syntes inte till där idag.


Jag bestämde mig för att göra ett försök där jag såg den ena räven igår.

Sagt och gjort, jag körde dit och satte mig till rätta vid kanten av åkern. Det hade börjat blåsa upp riktigt mycket och snön började falla, men jag hade ju ändå tagit mig ut så jag gjorde ett test, även denna gång kom räven fran samma ställe som igår, men denna gången var han väldigt målinriktad och kom i full fart mot mig, skottet gick och räven föll pladask=)

 


Är riktigt nöjd med min nybörjar helg.

Ovido - Quiz & Flashcards