danielsjakt

Direktlänk till inlägg 27 februari 2017

Trägeln vinner!

Av Daniel Hjort - 27 februari 2017 10:57

Hallå!


Det har varit väldigt lugnt med nattjakt efter vildsvin för min del ett ganska bra tag, tiden för det har liksom inte infunnit sig.

Men i lördags när jag var i skåne, blev det så sjukt dåligt väder så jag bestämde mig för att åka hemåt ganska tidigt, då väderappen visade att det skulle bli ännu sämre väder framåt natten och jag ville hinna hem innan den värsta snöstormen skulle komma in.


Väl hemma hade det snöat en hel del o det var riktigt bra väder för att jaga gris, så grisjakt fick de bli=)


Jag kollade av en del fält där det varit bra med gris den senaste tiden, men ingenting där. Av en slump gick jag över slag efter några grisar, slagen ledde ut på ett mindre fält o där var dom.


3 årsgrisar var i full gång med att böka upp vallen, dom anade aldrig min närvaro så jag kunde ta mig ganska nära dom, jag tog ett bra stöd och osäkrade bössan och valde ut den minsta i gruppen, tryckte på avtryckarn men det händer absolut ingenting? Bössan smäller inte? Jag säkrade Bössan oh gjprde om hela grejen igen, men inte heller då small det? Jag började fundera på vad felet var, och kom till slut på mig själv att slutstycket var urdraget.

Jag gjorde ett litet försök att få i ett skott i loppet, men då ljudet avslöjade mig så valde grisarna att söka skydd i planteringen intill och kom aldrig ut igen.

Där gav jag upp och packade ihop ovh åkte hem igen, klockan började bli mycket.



Vaknade igår morse, all snö hade redan smält bort o första riktiga vårdagen var här.


När mörkret fallit o klockan slagit 22 ville jag göra ett nytt försök på den mindre flocken jag sett dagen innan.


Jag kom ut till marken o kollade läget, men inga grisar syntes till, men en hel del bök som bara var några timmar gammalt skvallrade om att grisarna var i rörelse.

Jag åkte in i byn och parkerar bilen för att göra ett försök på stubbåkern där.


Jag hade Axa med mig som fick sitta kvar i bilen under tiden. Ganska direkt ser jag grisar ute på åkern, 3 mindre grisar, kanske samma som jag sett dagen innan på den andra åkern? Med hjälp av gatbelysningen var det inga som helst problem att se grisarna mot den ljusa stubben.


Plötsligt kommer det ut ytterligare ett tio tal grisar. vilket gjorde att dom 3 jag hade ganska nära mig valde att springa in i skogen. Den nya flocken som var ute var lite mer varska, dom anade nog att någonting inte stod rätt till? Axa börjar skälla för full hals i bilen o grisarna försvinner in i skogen, jag kumde höra hur dom bråkade innen i storskogen o ljudet försvann allt längre bort. Jag stannade kvar för att vänta ut dom, men det enda som hördes var Axas ihållande skall ifrån bilen.


Jag gav upp, skulle åka hemåt igen.


Jag åkte ifrån byn igen, men jag ville inte ge upp såhär lätt, jag misstänkte att dom förr eller senare skulle komma tillbaka. Jag körde tillbaka till byn, men denna gången ställde jag bilen långt bort ifrån åkern ifall Axa skulle börja skälla igen, vilket hon också gjorde, men nu hördes det inte alls lika bra som tur var.


Jag fickrätt, nu var grisarna tillbaka igen, o nu skulle jag nog lyckas komma inpå dom utan att bli upptäckt.


Jg såg en stor sugga och 2 årsgrisar som gick lite vid sidan av den större flocken så jag la fokus på dom. När jag kände att jag var inne på ett bra avstånd för att kunna skjuta ett säkert skott la jag mig ner på marken för att få bästa möjliga stöd. Siktade in mig på den som stod bäst till o tryckte av, den här gången hade jag iaf kommit ihåg att lägga skott i loppet=) Grisen springer  meter innan den lägger sig ner, skönt att allt gick bra och att jag gick tillbaka.


 


En fin liten gylta blev det den här kvällen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel Hjort - 4 maj 2019 12:43

Igår var jag på jobb på Lagerbutiken i Stockaryd genom Fodax. Var även inbjuden som gäst då jag är från Stockaryd från böran. En trevlig liten tillställnng.    Hade tidigare på dagen bestämt med Andreas att vi skulle jaga ihop ute på mina jaktmar...

Av Daniel Hjort - 26 april 2019 14:11


Nu har jag jagat en hel del den senaste tiden, det har gått förvånansvärt bra dessutom. Några grisar har det blivit.   Jag har ganska mycket mark att jaga på, vilket resulterar i att möjligheten att få skjuta ett vildsvin ökar. Det är extremt ...

Av Daniel Hjort - 16 mars 2019 13:26

ÄNTLIGEN blev det jag för mig igen, på tok för länge sedan sen jag jagade en hel natt.   Det har varit extremt mycket jobb förmin del. Mitt vanliga jobb tar ju sin tid och iom med mina ambassadörbyten så har även det tagit tid, mycket fotografer...

Av Daniel Hjort - 9 februari 2019 16:46

Som många av er sett på mina sociala medier och andra kanaler har jag fått den stora äran att bli ambassadör för sveriges största och mest kända jaktbutik/webshop.    Så fort jag fick frågan visste jag att detta skulle bli kul=)  Det var något he...

Av Daniel Hjort - 28 december 2018 18:04


Julafton i all ära, men visst är det skönt när kvällen kommer och firandet är över?    Många åker nog gärna hem och slänger sig på soffan efter alla middgar och ståhej, det gör ju gärna jag med i regel, men energin var på topp och vädret var helt...

Skapa flashcards