danielsjakt

Alla inlägg den 27 augusti 2015

Av Daniel Hjort - 27 augusti 2015 23:44

I tisdags pratade jag och Andreas om att vi skulle ge oss ut på lite bockjakt, men onsåg ganska snabbt efter att vi bestämt det att jag inte skulle hinna då det var mycket på jobbet och en hel del att göra hemma så vi planerade in att vi skulle ta jakten idag (torsdag) ist, pratade med Andreas tidigare idag, men inte en tanke på jakten, hörde inget mer fören bid 19 tiden ikväll, då ringde Andreas och frågade om vi skulle ge oss ut? Jag var inte så jätte sugen på det eftersom regnet fullkomligt öste ner här hemma, men Andreas fik mig på andra tankar så jag hängde med.


Vi kom ut till marken och rgnet fortsatte att ösa ner, men våra förhoppningar var stora på att regnet skulle avta, och man vet ju att djuren alltid vill ut o röra på sig efter ett skyfall.

Regnet avtog och vi började gå upp mot den delen av marken där jag sköt grisen på premiärmorgonen! Inga rådjur syntes till, jag hade med min nya kamera för att ta lite bilder oh försöka lära mig hurden funkade, så jag var inte å värst inne i jakten om man säger så.


Vi gick längs med åkerskanten och upp på högsta delen så man kan se över hela området, v stod still i ett par minuter när jag plötsligt ser 2 vuxna rådjur komma ut på åkern, precis innan jag hann äga nått så hade Andreas också sett dom, han kollade i kikarn och såg att det var 2 smaldjur, jag gjorde mitt yttersta för att försöka få några bra bilder, men dom passarbättre i papperskogen än här på bloggen kan ja säga=(


Rådjurn verkade stressade, och hade inte riktigt koll på läget fick man en känsla av? Efter några minuter lämade dom åkern och försvann in i skogen..


Det började skymma och vi började gå mot den andra åkern, den åkern jag sköt grisen på, och Andreas säger ganska högt "Där stå en bock" jag kunde inte se nått för buskarna som var i vägen, och då jag trodde Andreas skojjade med mig så brydde jag mig inte så värst, men förstod att han menade allvar när han smög fram och tog stöd på stenmuren, och det var då jag såg han, bocken. Han gick där i godan ro inte en aning om att vi var där. Andreas sa att det var en mindre 6a, jag frågade om dt var okej om jag fick skjuta? Och det var inga problem. Han lät bössan ligga kvar och smög åt sidan, jag ställde ifrån mig min bössa och tog hans bössa ist, väntade in rätt läge oh tryckte av och bocken slog ihop.


 


Jag vet inte varför? Men jag få alltid sån sjuk puls och adrenalinkick delux när det kommer till bockjakt, blir alltid samma sak, men just bara när det kommer till bockarna, får inte alls samma känslor innan jag skjuter tex en gris?


Vi tog ur bocken och gick mot bilen, på väg mot bilen ser Andreas en bock till, men han varsnade oss innan vi hann en blinka. Vi gick ner till andra sidan byn och kollade.


 


Vi smög sakta längs vägen intill kornfältet, påväg ner där jag såg en bock förra veckan, och vi var helt fouserade på att ljudlöst ta oss fram till den åern, när det plötsligt flyger upp en bock 15 meter från oss i kornet, oh satte full fart upp mot kullen, och stannade inte till fören det bara var horisont i bakgrunden, sen försvann han i tomma intet.


Alltså ingen mer jaktlycka ikväll, vi gjorde ett litet försök med grisarna innan hemfärd, men dom lös med sin frånvaro. Nu är de dags att försöka sova så man orkar med en lång dag på jobbet imån!!

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards