danielsjakt

Alla inlägg den 12 augusti 2015

Av Daniel Hjort - 12 augusti 2015 19:50

Förra veckan lyckades jag äntligen kommaåt en gris i havren. Men inte på marken jag jagar på i vanliga fall, utan på en mark som min gamla granne bla annat är ägare till. Jag har skjutit några grisar där innan, men den senaste varförra året, också den i säden.


Jag åkte ut till marken dagen innan bara för att kolla om grisarna hade börjat gå i havren, och där fanns inga tvivel. Ganska mycket som var förstört. Så jag bestämde mig för att åka dagen fetr för att se om man kunde överlista grisarna.


Jag var ute kl 22 för att förhoppningsvis komma innan grisarna, men det var förgäves. Redan på vägen ner mot åkern kunde jag höra grisarna, men kunde inte se dom. Jag tog mig försiktigt upp i tornet och kollade över den lilla åkern, kunde se 5 lika stora grisar, men bäldigt svårt att säga exakt hur stora dom var då jag inte hade så stor koll på hur hög havren var?


Det fanns ingen anledning att stressa då grisarna inte anade nått oråd, men plötsligt skriker en av grisarna till och de började röra ig i åkern, grisarna sprng fort in i skogen för att efter bara några minuter komma ut igen, då kom dom på ett fint litet led, 12 grisar var de som kom ut. Alla var i samma storlek så jag väntade bara in rätt läge på en av grisarna och så fort dom delade på sig så tryckte jag till och grisen la sig i smällen, hörde hur den låg och sparkade så jag satt kvar en stund till. Efter 15 minuter kom grisarna tillbaka, men längre bort, inte en cans att komma åt en till, jag skrämde bort grisarna och gick ner för att ta hand om den skjutna.


 


En liten gylta blev det denna gång!


                                     Skönt at det lyckades efter alla misslyckade försök=)

Ovido - Quiz & Flashcards