danielsjakt

Alla inlägg den 8 augusti 2015

Av Daniel Hjort - 8 augusti 2015 15:00


Det har varit ganska sporadiskt med med gris i spannmålen hos mig ett tag nu, det har bara varit några enstaka skador lite hät o där. Man har tydligt mörkt att det inte varit riktigt så bra drag i säden som de brukar vara vid denna tiden på året. 

 

Men natäten till igår small det bara till, skadorna var oundvikliga nu. Grisarna hade gått hårt åt vissa områden på åkrarna. 

 

Så igår kväll åkte jag Carl, min bror Fredrik och Kristoffer ut för att se om vi kunde hjälpa bönderna? 

 

Jag tog jägarexamen med Kristoffer 2009 och har inte haft någon kontakt sen dess. Men ringde han igår och frågade om han ville följa med ut, och visst ville han det:-) Han hade aldrig varit med och jagat gris i spannmålen innan. 

 

Vi åkte ut o gjorde oss i ordning, körde upp till en mark som ligger lite avsides. Carl o Fredrik gick på ena hållet och jag tog med mig Kristoffer ner till andra sidan på marken, grisarna hade varit mycket i säden natten innan, när vi kommer ner hör vi grisar som lämnar säden, vinden låg inte riktigt på vår sida. Men vi tog ett varv i säden ändå ifall de var fler grupper ute. Men de var tomt. 

På väg upp mot bilen igen så smäller de hos Fredrik o Carl, få ett samtal om att vi kunde komma bort och att de hade gått bra. Vi hjälptes åt att bära ut grisen, ville ju försöka minimera risken att släpa den för mycket så vi slapp lägga ner vete i onödan. 

 

 

När vi var klara där åkte vi till nästa mark, 2 lite större åkrar skulle skyddas från gris. Jag tog med mig Kristoffer igen ihopp om att han skulle få skjuta sin första gris! 

 

Vi gick igenom halva åkern utan ett tecken på gris när Kristoffer plötsligt stanna upp och pekar ner mot hörnet på åkern, då hör jag de med, grisarna är här. Märker väldigt snabbt att det är väldigt mycket gris, dröjer inte länge innan vi stå mitt i flocken på 30 talet grisar, det var väldigt svårt att komma åt dom då säden gick upp i brösthöjd på många ställen, som närmst var vi bara 3-4 meter från dom men kunde inte se dom. Efter flera timmar och gryningen började lämnade grisarna fältet och vi var besegrade. Vem har sagt att de ska va lätt? 

 

Vi fick iaf se en del gris och höra destomer. Vi få ta nya tag ikväll👍 

 

 

 

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards