danielsjakt

Alla inlägg den 8 juli 2015

Av Daniel Hjort - 8 juli 2015 02:51

Ikväll var det dags för lite vildsvinsjakt ihop med Carl igen. Vi åkte ut redan klockan 20 ikväll för att Carl behövde hjälp med att sätta upp en spridare på en av hans åtlar, ångrar nästan nu i efterhand att jag hängde med, för FY F"N va knott det var, o mitt myggmedel låg i min bil som stod kvar inne i vetlanda, men det gick ganska smidigt ändå till slut. När vi väl var klara med det åkte vi inte till Vetlanda och hämtade bössorna o bytte bil.

 

Vi åkte ut mot marken och jag hade mina planer på vart vi skulle gå, för igår när ja o Axa var ute o kollade läget såg jag 3 smågaltar som gick ihop ute på ett gärde, och min förhoppning var att dom var där även ikväll.

 

När vi kom upp på kullen för att se hela åkern få vi se 4 stora grisar, och efter att ha kollat en stund ser vi att det är fullpattade suggor, och i de höga gräset kunde man se 10-15 småttingar. Dom fick alltså va ifred.

 

Vi bestämmde os för att gå 6-700 meter bort till ett annat ställe med lite smååkrar och en del säd, det började småregna lite men inget som störde något vidare, när vi kom fram till maskinhallen smyger vi försiktigt runt knuten och ser 8 vildsvin framme, flera suggor varav 2 st 100kg plus suggor, riktigt stora o fina, sen två lite mindre grisar, jag sa till Carl att han skulle ta sig fram en bit innan han skulle skjuta, då kollar han på mig och säger,

"Ska du aldrig skjuta själv? Du låter ju alltid alla andra skjuta, så skjut du ist"

 

Okej, då bytte vi plats, jag tog mig igenom taggtråden för att kunna ta mig fram till en björk för att få de optimala stödet, vi hade drygt 70 meter till grisen jag hade kollat ut.

 

Jag la stöd tog ett andetag o andades ut och tryckte av, kändes som en riktigt bra träff, men grisen springer iväg, stannar till o sen fortsätter att springa? Tyckte de verkade lite konstigt, så min tanke först var att det var en bom kanske eftersom den betedde sig lite konstigt för att vara träffad?

 

Vi gick ner o kollade skottplatsen men hittade verken blod eller hår, jag gick upp i kanten på åkern där jag tyckte att det sprang ner, men hittade i9nget där heller, Carl fortsatte leta på skottplatsen men hittade inget, jag gav mig ner i skogen för att se om det gick att hitta något efter grisen där, men inget alls=(

Carl ropade efter en stund att han hittat blod där grisen sprungit ner, och det visade sig att det inte alls var där jag trodde att det var utan den hade sprungit in längre upp på åkern, grisen hade lagt sig bara 2 meter från kanten under en gran, riktigt skön känsla när ja hittade den.

 

 

 

Vi tog ur grisen och åkte hemåt med den för att få in den i kylan, inte bra att låta dom ligga ute för länge i denna värmen.

 

Påvägen in till Vetlanda ser jag ett djur som liger mitt i vägen, jag stannar till o backar tillbaka för att plocka bort det, och till min stora förvåning så liger där en utter!!!

   

 

Fattade inte var det va för djur först, men efter att googlat lite och lagt ut en bild på Facebook så konstaterade vi att det var en utter.

 

Vi la den åt sidan, åkte hem med grisen och efter att någon kommenterat bilden att man måste anmäla påkörda uttrar så ringde ja polisen o anmälde det, dom skulle åka ut o hämta den sa dom!

 

En lite udda upplevelse!

 

Nu få det bli sängen, är ju en dag imorgon med!

 

 

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards