danielsjakt

Direktlänk till inlägg 21 juni 2015

Äntligen var vi på rätt plats👍

Av Daniel Hjort - 21 juni 2015 01:58

 

I veckan bestämde jag och Bodil att vi skulle göra ett nytt försök med att jaga gris ihop, ni som följer bloggen vet ju att vi inte btukar ha Diana på vår sida direkt, de sista gångerna vi vart ute ha vi ju faktiskt sett eb hel del grisar men tyvärr inga skjutbara👎 

 

Men ikväll var det dags igen, Bodil kom till mig strax innan kl 22, kollade in nya lägenheten en snabbis innan vi packade in hund o bössa i bilen. Vi körde ner och fyllde på åtlarna innan vi åkte upp till yttermarken där mitt möte med den arga suggan utspelade sig, jag ville göra ett nytt försök då bonden verkligen vill ha bort grisarna där ifrån! Vi ställde bilen en bra bit ifrån åkern och bytte till kängor ist för lågskor, daggen hade ju slagit till nu. Det blev en ganska tjock dimma på vägen upp mot vallen, och jag tänkte för mig själv att vi troligtvis inte kommer se hela åkern, men det behövde vi inte oroa oss över. 

För när vi kom fram på den lilla vändplanen som ligger precis i åkerkanten ser vi grisarna, samma grisar som igår, den arga suggan hennes små och dom 2 brokiga. 

 

Jag sa till Bodil att vi tar oss fram ca 30 meter till intill kanten på vallen så hon kan lägga sig ner för ett bra stöd. Sagt och gjort, när vi kände att vi var tillräckligt nära la vi oss ner på marken o det daggblöta gräset, tig stöd med hjälp av armbågarna och bara väntrade in rätt läge. Och det tig sin lilla tid, grisarna gick omlott varandra hela tiden, suggan jagade iväg den lite större brokiga grisen så fort han kom för nära. Jag sa till Bodil att hon skulle satsa på den lite större brokiga då jag misstänkte att den sim var lite mindre var en dräktig gylta, riktgt rund o fin. 

 

Suggan gick mot oss med sina små bakom sig, medans dom brokiga gick åt andra hållet snett mot oss, nu hade vi kanske 50 meter till grisarna när den utvalda grisen stället upp sig med full bredsida, jag osäkrade bössan ifall de skulle behövas skjuta efter att Bodil skjutit. 

 

Jag sa till Bodil att ta chansen när du känner dig redo och bara sekunden efter gick skottet, och grisen tecknade på en bra träff men sprang ifrån oss, suggan började "morra" grymta o fnysa, och efter gårdagens händelse var jag lite extra på vakt. Det tog en stund innan hon lämnade fältet, men när hon väl gjort de gick vi ner till bilen och hämtade min hund Axa, vi visste ju inte om grisen låg eller inte då den försvann in i dimman. Vi gjorde en skottplatsundersökning men hittade inget alls, men då jag såg tydligt att grisen tecknade var jag inte alls orolig, jag började spåra med Axa som efter ca 100 meter hittade grisen i kanten på åkern. 

 

Den lyckan jag kände när vi hittade grisen var obeskrivlig, och att få se Bodil så glad o tacksam gjorde bara situationen ännu bättre, Bodil var helt till sig av glädje, äntligen var hennes eviga väntan över! 

 

Nu kanske suggan lär sig lite vad som är farligt och inte, och jag hoppas hon håller sig borta ett tag nu. 

 

Stort GRATTIS igen Bodil! Detta var du verkligen värd. 

 

 

 
 
Jakt med hund

Jakt med hund

21 juni 2015 05:12

Grattis till grisen

http://Jaktmedhund.net

Daniel Hjort

21 juni 2015 08:53

Tack😄

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel Hjort - 4 maj 2019 12:43

Igår var jag på jobb på Lagerbutiken i Stockaryd genom Fodax. Var även inbjuden som gäst då jag är från Stockaryd från böran. En trevlig liten tillställnng.    Hade tidigare på dagen bestämt med Andreas att vi skulle jaga ihop ute på mina jaktmar...

Av Daniel Hjort - 26 april 2019 14:11


Nu har jag jagat en hel del den senaste tiden, det har gått förvånansvärt bra dessutom. Några grisar har det blivit.   Jag har ganska mycket mark att jaga på, vilket resulterar i att möjligheten att få skjuta ett vildsvin ökar. Det är extremt ...

Av Daniel Hjort - 16 mars 2019 13:26

ÄNTLIGEN blev det jag för mig igen, på tok för länge sedan sen jag jagade en hel natt.   Det har varit extremt mycket jobb förmin del. Mitt vanliga jobb tar ju sin tid och iom med mina ambassadörbyten så har även det tagit tid, mycket fotografer...

Av Daniel Hjort - 9 februari 2019 16:46

Som många av er sett på mina sociala medier och andra kanaler har jag fått den stora äran att bli ambassadör för sveriges största och mest kända jaktbutik/webshop.    Så fort jag fick frågan visste jag att detta skulle bli kul=)  Det var något he...

Av Daniel Hjort - 28 december 2018 18:04


Julafton i all ära, men visst är det skönt när kvällen kommer och firandet är över?    Många åker nog gärna hem och slänger sig på soffan efter alla middgar och ståhej, det gör ju gärna jag med i regel, men energin var på topp och vädret var helt...

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Skapa flashcards