danielsjakt

Direktlänk till inlägg 20 juni 2015

Mötet med en väldigt arg vildsvinssugga!

Av Daniel Hjort - 20 juni 2015 11:04

 


(bilden är tagen i morse, det var här allt utspelade sig igår)


God morgon. 

 

Som jag skrev igår så skulle jag avstå från fest o dylikt för att ist he mig ut i midsommarnatten för lite jakt! 

 

Sagt och gjort, åkte utåt runt kl 21 för att hinna med att fylla på mat på

åtlarna och kolla läget lite allmänt på marken. När jag var klar med allt de så körde jag till den yttermark som jag sköt på i lördags, grisarna har fortsatt sin framfart med att förstöra den vallen och bonden har bett mig att försöka rädda det som räddas kan. Ställde bilen på den lilla infarten i skogen och gjorde ordning bössa och kläder och började gå den kringliga vägen upp mot fältet, direkt när jag kom ut få fältet såg jag 3 stora grisar och 4 små, en svart gris (detta var suggan) och troligtvis hennes fjolingar, brokiga var dom också. Jag och Andreas har sett dom några gånger innan när vi vart påväg hem från jakter. 

 

Jag lade all fokus på dom brokiga grisarna, började sakta ta mig över vallen, jag hade ca 250 meter till dom när jag började, och det var så pass ljust ute så jag kunde se dom utan problem. 

 

När jag hade ca 100 meter kvar till dom brokiga grisarna, hör jag att något kommer mot mig från sidan, och där kom hon, suggan, i full fart mot mig, jag gjorde allt för att göra mig synlig, men hon gav inte vika. Hon fortsatte rakt mot mig, jag tog upp bössan och siktade, men ville ju inte skjuta en sugga med berått mot så jag vinklar bössan från henne och dra en smäll i backen, suggan vänder och springer in i skogen. Dom brokiga grisarna försvann väldigt snabbt efter skottet.

 

Jaha det var den jakten tänkte jag med en puls på 300. Hinner inte tänka så mycket mer innan suggan kommer ut igen. Denna gång i ännu högre fart och det märktes tydligt att det var mig hon hade sikte på, hon vek inte en sekund hon skulle bara komma åt mig, jag hoade allt jag orkade för att hon skulle fatta att det var farligt för henne, hon stannar upp tittar ilsket på mig går sen i en halvmåne runt mig innan hon sätter fart igen, när hon bara var några meter från mig bestämmer jag för att skjuta, givetvis i backen denna gången med. Då vänder hon och springer in i skogen igen, jag var inte direkt rädd, men adrenalinet pumpade som aldrig förr, och jag hade tanken i bakhuvudet att detta kunde sluta illa om jag inte tog mig där ifrån, snabbt. Tog upp telefonen och ringde upp Anneli, sa bara till henne att hon få vara med i telefonen om nått händer, hinner precis lägga ner telefonen i fickan då suggan kommer ut en tredje gång, grymtande och fnysande sprang hon mot mig igen, men denna gång hjälpte det bara att höja rösten och hon vek av, dom sista 150 metrarna gick ganska fort till bilen. 

 

Åkte tillbaka till marken nu i morse vid 3 tiden för att kolla om dom var tillbaka, och visst såg jag dom, men denna gång på grannmarken:-) 

 

Ikväll ska jag försöka mig på dom igen. Skam den som ger sig. 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel Hjort - 4 maj 2019 12:43

Igår var jag på jobb på Lagerbutiken i Stockaryd genom Fodax. Var även inbjuden som gäst då jag är från Stockaryd från böran. En trevlig liten tillställnng.    Hade tidigare på dagen bestämt med Andreas att vi skulle jaga ihop ute på mina jaktmar...

Av Daniel Hjort - 26 april 2019 14:11


Nu har jag jagat en hel del den senaste tiden, det har gått förvånansvärt bra dessutom. Några grisar har det blivit.   Jag har ganska mycket mark att jaga på, vilket resulterar i att möjligheten att få skjuta ett vildsvin ökar. Det är extremt ...

Av Daniel Hjort - 16 mars 2019 13:26

ÄNTLIGEN blev det jag för mig igen, på tok för länge sedan sen jag jagade en hel natt.   Det har varit extremt mycket jobb förmin del. Mitt vanliga jobb tar ju sin tid och iom med mina ambassadörbyten så har även det tagit tid, mycket fotografer...

Av Daniel Hjort - 9 februari 2019 16:46

Som många av er sett på mina sociala medier och andra kanaler har jag fått den stora äran att bli ambassadör för sveriges största och mest kända jaktbutik/webshop.    Så fort jag fick frågan visste jag att detta skulle bli kul=)  Det var något he...

Av Daniel Hjort - 28 december 2018 18:04


Julafton i all ära, men visst är det skönt när kvällen kommer och firandet är över?    Många åker nog gärna hem och slänger sig på soffan efter alla middgar och ståhej, det gör ju gärna jag med i regel, men energin var på topp och vädret var helt...

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Skapa flashcards