danielsjakt

Direktlänk till inlägg 14 juni 2015

#Minjakthelg

Av Daniel Hjort - 14 juni 2015 09:59

Nu var de ett tag sen jag skrev något, har inte riktigt hunnit med att blogga, ligger mitt i en kommande flytt och väldigt mycket jobb.

 

Men i fredags var det dags att tillbringa lite tid i skogen. När jag stod hemma och väntade på Andreas så ringer en av bönderna och säger att han sett 15 talet vildsvin på en vall han höll på att slå, dom var ganska orädda och brydde sig inte så mycket om att han var där, han undrade när vi hade tänkt komma ut till marken och jag sa att vi kommer så fort vi kan. väl ute på marken runt kl 22 var bonden nästan klar med att slå vallen, inga grisar syntes till. Då området grisarna gick in i är beläget med en fyrkant av vägar runt om tänkte vi testa att leta efter dom i fyrkanten, vi gick över några vallar men inga grisar syntes till, gick genom en kohage och plötsligt kommer korna utflygandes från skogen tydligt att dom var skrämda av nått? Och visst var de så, 150 meter längre bort på sådden ser vi 4 rödgrisar komma ut.

 

En lång och ganska svår ansmygning började, vinden snurrade och hagen vi gick i var full med grenar o dylikt så det gällde att verkligen kolla vart man satte fötterna, väl ute på sådden kunde vi röra oss mot vinden genom att ta en omväg över åkern, grisarna bökade runt utan vetskapen om att vi fanns på plats, nu hade vi ca 80 meter kvar, men vi ville ta oss ännu närmre för att verkligen kunna studera grisarna innan vi bestämmer oss för nått annat.

Till slut kom vi in på ca 60 meter, Andreas sätter sig ner och ta stöd mot sitt knä, jag stå vid sidan med osäkrad bössa för att kunna skjuta igen om det behövs, han valde ut den ljusaste grisen i gruppen och trycker av, jag ser tydligt genom min kikare att grisen tecknar, och precis inna  skogskanten går den i backen.

 

 

Vi fortsatte jaga till den ljusa timmen, men bara icke skjutbara grisar syntes till, kul att suggorna har fått riktigt fina kullar i år!

 

Igår var det dags igen, denna gång skulle jag ut själv o jaga, det händer inte jätte ofta så man njuter lite extra när dom tillfällerna kommer.

 

Det hade regnat hela förkvällen och det började spricka upp och att detta var ett perfekt grisväder var det absolut inget tvivel om.

Tidigare på dagen ringde en markägare o frågade om jag kunde hjälpa honom på ett ganska stort fällt där vildsvinen tydligt viasat sin framfart. Då jag aldrig vart på just den marken innan bestämde jag mig för att åka tidigare för att få ett hum om vart fältet låg, och det var inga svårigheter att hitta, gick över åkern lite snabbt och såg alla skador, både gamla och nya. runt åkern fanns de bara planteringar, så jag förstod att detta var ett riktigt bra tillhåll för vildsvinen.

 

körde ner till 3 av mina åtlar och fyllde på med lite mat, passade på att kolla nysådden och sen åkte jag tillbaka till fältet jag skulle jaga på.

 

Stannade bilen på storavägen 200 meter från fältet, gjorde ordning bössa o lite sånt innan jag gick in i skogen, det började regna igen, men inte så farligt mycket.

När jag kommer fram till åkern ser jag direkt 4 mindre grisar på andra sidan åkern 250 meter från mig, det började bli mörkt och regnet blev värre, jag gick över åkern i rask takt för att hinna skjuta innan de blev allt för mörkt och regnet blev värre.

 

Plötsligt försvann grisarna in i planteringen, jag stannade upp och satte mig på huk för att vänta in dom igen, det tog 5 minuter så var dom ute igen, nu hade ja knappt 100 meter kvar till grisarna men kände att det var för långt håll än, så jag fortsatte en liten bit till, nu kom grisarna rakt mot mig så jag stannade upp sakta la jag mig på mage för att få det bästa stödet, regnet stod som spö i backen och jag kände hur jag blev blötare och blötare, valde ut en av grisarna väntade på bredsida och kramade av skottet, grisen springer en liten bit innan den faller ihop!

Känns alltid bra när dom faller så man kan se dom. resten av grisarna försvann in i planteringen och jag skyndade mig allt jag kunde för att komma till bilen för att byta lite kläder.

 

 

Jag bestämde mig för att åka hem direkt, nu var jag trött på regnet!!

 

En helt okej helg med mycket spänning blev det, nu dröjer det några dagar innan ja jagar igen, i veckan går flyttlasset så jag har att göra=)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel Hjort - 4 maj 2019 12:43

Igår var jag på jobb på Lagerbutiken i Stockaryd genom Fodax. Var även inbjuden som gäst då jag är från Stockaryd från böran. En trevlig liten tillställnng.    Hade tidigare på dagen bestämt med Andreas att vi skulle jaga ihop ute på mina jaktmar...

Av Daniel Hjort - 26 april 2019 14:11


Nu har jag jagat en hel del den senaste tiden, det har gått förvånansvärt bra dessutom. Några grisar har det blivit.   Jag har ganska mycket mark att jaga på, vilket resulterar i att möjligheten att få skjuta ett vildsvin ökar. Det är extremt ...

Av Daniel Hjort - 16 mars 2019 13:26

ÄNTLIGEN blev det jag för mig igen, på tok för länge sedan sen jag jagade en hel natt.   Det har varit extremt mycket jobb förmin del. Mitt vanliga jobb tar ju sin tid och iom med mina ambassadörbyten så har även det tagit tid, mycket fotografer...

Av Daniel Hjort - 9 februari 2019 16:46

Som många av er sett på mina sociala medier och andra kanaler har jag fått den stora äran att bli ambassadör för sveriges största och mest kända jaktbutik/webshop.    Så fort jag fick frågan visste jag att detta skulle bli kul=)  Det var något he...

Av Daniel Hjort - 28 december 2018 18:04


Julafton i all ära, men visst är det skönt när kvällen kommer och firandet är över?    Många åker nog gärna hem och slänger sig på soffan efter alla middgar och ståhej, det gör ju gärna jag med i regel, men energin var på topp och vädret var helt...

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards