danielsjakt

Alla inlägg den 30 maj 2015

Av Daniel Hjort - 30 maj 2015 11:19

Igår vae det fredag vilket oftast betyder jakt i mitt liv, jagar ju aldrig på veckorna längre då jag vet med mig själv att jag inte kommer upp på morgonen när jobbet kallar, och de är ju gansla dumt att äventyra=)


Det är ganska skönt att tillbringa alla mina helger i skogen, man har ju något att se fram emot varenda vecka, sen nust denna tiden på året är verkligen något speciellt för mig, jag gillar att gå runt på vallar och nydåddarna på nätterna, det bli aldrigt riktigt mörkt utan att man kan smyga sig igenom natten i förhoppningen på att hitta grisarna.

 

Det gjorde jag och bodil igår/inatt, vi började ganska tidigt, var ute på marken redan innan kl21, fyllde på mat på åtlarna, och sen blev de lite dötid, (trodde vi) vi ställde bilen hos en av bönderna för att gå ett par hundra meter upp till vallarna och nysåddarna som ligger på fastigheten.

 Vi gjorde i ordning våra bössor och började gå, kom precis fram bakom ladugårdsknuten när Bodil stannar upp, "Det är 2 grisar där nere vid sjön" viskade hon, och mycket riktigt var de så, jag blev lite förvånad att dom gick fram såhär tidigt just på detta ställe där det är massa hus o folk i rörelse. Vi började sakta smyga oss neråt för att få bra stöd och för att kunna se bättre var det var för grisar, efter en kvart ungefär hade vi smugit oss igenom trädgården och var framme vid åkerskanten, vi kollar upp igen och grisarna är borta?

Ingen av oss hade sett att dom lämnade åkern. Vi stod tysta en litwn stund när jag säger till Bodil att ibland dröjer de inte länge innan dom är tillbaka igen, men ibland kommer dom inte ut mer, menvi väntar väll lite till?

 

Precis när jag sagt de, petar Bodil till på mig, och pekar nere vid sjökanten. Yes, där kommer dom igen, båda två stod och siktade på dom, och nästan samtidigt ser vi att det är kultingar runt benen på dom, inte de lättaste att se i de höga gräset, men är alltid en lättnad när man ser dom, de gäller att ha is i magen och inte göra nått förhastat, nu vimlar det med kultingar på fälten så det gäller att verkligen se upp och kolla noga innan man avlossar ett skott. Vi stod kvar en bra stund och bara njöt av läget!

 

 

Vi lämnade grisarna och började gå mot åkrarna de var tänkt från början. Vi gick genom kohagen skymningen var ett faktum, men fortfarande inga problem att se något på långa håll. vi komm upp på en liten bergsknall och tittade ut över åkern, 5 mellan grisar var ute på åkern, nu började en svårt ansmygning.

Vi smög oss ner för berget och ville bara komma lite närmre dom innan vi bestämde för att skjuta, men tyvärr vänder vinden innan vi tar oss fram till målet och grisarna springer iväg.

 

Nu stannade vi inte kvar så länge på platsen, utan valde att gå ner till gården igen och hämta bilen och köra till nästa mark.

 


När vi kommit fram till mark nr 2 börjar de bli lite väl mörkt för att kunna se, så vi väntade en halvtimme innan vi gick ut på fälten, inga grisar synliga på det största fältet, så vi gick neråt en lite mindre åker som ligger precis intill nysådden, vi kom igenom stenmursöppningen när jag vill få det till att något smackar, men kan inte säga från vilket håll det kommer? Ta upp bössan och kollar och få se en ensam lite mindre gris stå o bökar på vallen.

 

Nu började en lång ansmygning igen, den lilla vind dom var låg rakt i ansiktet, vi kom allt närmre grisen som i godan ro fortsatte böka, jag ville ta mig ännu närmre bara för att kunna se om det fanns några kultingar med, trots att det var en lite mindre gris så är risken för kultingar stor och jag ville inte göra nått misstag här, nu var vi inne på kanske 40 meter och grisen anade inte att vi var där, nu hade jsag hållit i bössan så pass länge att jag ville lägga mig ner för att få ett ordentligt stöd, gräset var inte alls högt så några kultingar syntes inte till och kroppen talade för att de var en liten årsgalt, när jag väl lyckats lägga mig ner ljudlöst och gjorde mig redo, var grisen som bortblåst? Fattade ingenting, dom brukar ju göra nått ljud av sig när dom bli skrämda? Men inte denna grisen, jag reste på mig och kände att vinden låg i nacken och rakt mot där grisen hade stått, aja tänkte jag. Det var iaf riktigt spännande där ett tag.

 

Vi erkände oss besegrade ännu en gång, och nu hade klockan rullar iväg och vi bestämde för att bryta och bege oss hemåt.

 

På vägen hem ser vi 2 brokiga grisar och en svart gris ute på en åker, grisarn har jag och Andreas sett innan, lite mindre i storlekarna men till min förvåning hade dom fått kultingar allihopa=) Så där der man ännu en gång att man måste vara riktigt försiktig innan man avlossar sitt skott, tänk på att det är kultingar nästan överallt nu!

 

Men skyddsjakten måste ju ändå bedrivas, men har du inga skjutbara grisar så gå de ju alltid att skrämma dom från fälten=)

 

Ha en fortsatt bra dag, nu väntas kalas för min del=)

 

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Skapa flashcards