danielsjakt

Direktlänk till inlägg 2 maj 2015

ett lyckat eftersök!

Av Daniel Hjort - 2 maj 2015 01:53

Precis hemkommen från en kväll i skogen som inte riktigt blev jag trodde.

 

Ikväll hade jag med mig 2 bekanta ut på jakt, Annette och hennes man Andres som varit hos mig och jagat innan, det blev lite lösprat innan vi lämnade Anders på platsen han skulle sitta op ikväll.

Jag och Annette skulle köra en liten bit bort där hon skulle spendera kvällen, kl var strax inna  20:30 och på vägen ner mot hennes tänkte ställe ser vi en sjukt stor flock med vildsvin ute på en liten åker, 35-40 stycken ungefär, svårt att räkna när dom bli så många. Såg att det var minst 10 riktigt stora grisar med och massor med lite större rödgrisar, men inte en enda randig?

 

Vi bestämde oss för att smyga oss på dom, men de visade sig inte funka så bra, åkern ligger jättehögt uppe på en stor kulle och vinden snurrade från alla håll, regnet öste ner. vi misslyckades, troligtvis kände grisarna oss och vi kunde skymta dom när dom gick ner i en stor mosse. Men inget o hänga läpp för, nu visade jag ner Annette till det tänkta stället, lämnade henne och skulle åka några km bort till en nysådd åker.

Parkerar bilen hos bonden och börjar gå när jag plötsligt ser en mindre flock grisar ute på en åker bakom hans maskinhall.

Jag kunde räkna dom till 8 stycken och alla var lika stora, tog mig upp på rn lite mindre sten där jag kunde läga mig ner och få bra stöd, osäkrade bössan och valde ut en gris, men kände att jag inte hade riktigt bra stöd så jag säkrade bössan igen och tog av mig jackan och rullade ihop och la den framför mig, regnet fortsatte att ösa ner, men inget jag tänkte på då!

 

Nu hade jag bra stöd av jackan, la bössan på jackan och osäkrade, valde ut en av grisarna och tryckte av.

Grisarna delade på sig och jag var inte riktigt hundra på vilket håll den grisen jag sköt på försvann?

Gick ner och kollade skottplatsen men hittade absolut ingenting, gick i åkerskanten men fortfarande inget blod eller hår? Allt kändes ju så bra när jag sköt så någon bom trodde jag inte att det var.

Ville inte gå o stampa upp för mycket i slagen, så jag gick upp till huset igen och ringde efter Martina, efter några santal fick jag äntligen tag på henne!

Frågade om hin ville komma med sin gråhund Yatsy och visst ville hon det.

 

Det tog nästan 1 timme innan hon och hennes kille Sammy var på plats, så vi kände att vi kunde börja eftersöket direkt. Vi lät Yatsy gå i lina en bit ihopp om att hon skulle hitta blod eller något annat, men inte ens då hittade vi något.

Vi gick ytterligare en bit innan Martina säger att hon släpper hunden nu då hon känner att hon gå på rätt gris.

 

Yatsy går rakt ifrån oss, genom en plantering ut i en mosse och in i nästa plantering ca 400 meter ifrån oss, och där blev de fullt ståndskall. Vi förstod direkt på hennes skall att grisen fortfarande levde, vi avvaktade en stund innan vi började gå neråt.

 

Det var inte de lättaste att ta sig igenom planteringen och mossen, men tillslut var vi precis i kanten på planteringen hon hade grisen i, nu hade vi bara 40 meter in till hunden, sakta gick jag in i planteringen med Martina och Sammy bakom mig, inte ett ord sa vi till varandra, nu var spänningen hög, skulle vi lyckas komma åt grisen eller är den så pigg så att den sticker iväg igen?

Nu var vi inne på 5 meter jag såg Yatsy gång på gång, men ingen gris syntes till, sammy och jag delade lite på oss för att se om vi kunde komma åt den från nått håll, och plötsligt ser jag den, fortfarnade pigg. Martina ropar in Yatsy som sätter sig bakom mig och jag få ett säkert läge och kan skjuta grisen på mindre än 1 meters håll.

 

 

 

Nu stod vi där mitt ute i ingenstans väldigt långt till närmsta väg, men jag var glad att vi lyckades få ett avslut.

 

 

 

Jag kan bara säga att jag är väldigt tacksam för hjälpen, utan er hade de aldrig gått.

 

Där ser man vikten av att ha tillgång till en bra eftersökshund, och Yatsy är verkligen en favorit, det har aldrig hänt att hon misslyckats med ett eftersök, hon ger sig aldrig och hittar alltid grisarna. Detta är klart en stor favorithund i mina ögon, henne har jag haft mycket nytta av.

 

Och ännu en gång fick man svart på vitt att det oftast inte finns något på skottplatsen efter ett vildsvin.

 

Första smällen satt lite långt bak, ena lungan hade fått smäll och ett litet snitt i buken.

 

Tack för all hjälp Martina och Sammy!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel Hjort - 4 maj 2019 12:43

Igår var jag på jobb på Lagerbutiken i Stockaryd genom Fodax. Var även inbjuden som gäst då jag är från Stockaryd från böran. En trevlig liten tillställnng.    Hade tidigare på dagen bestämt med Andreas att vi skulle jaga ihop ute på mina jaktmar...

Av Daniel Hjort - 26 april 2019 14:11


Nu har jag jagat en hel del den senaste tiden, det har gått förvånansvärt bra dessutom. Några grisar har det blivit.   Jag har ganska mycket mark att jaga på, vilket resulterar i att möjligheten att få skjuta ett vildsvin ökar. Det är extremt ...

Av Daniel Hjort - 16 mars 2019 13:26

ÄNTLIGEN blev det jag för mig igen, på tok för länge sedan sen jag jagade en hel natt.   Det har varit extremt mycket jobb förmin del. Mitt vanliga jobb tar ju sin tid och iom med mina ambassadörbyten så har även det tagit tid, mycket fotografer...

Av Daniel Hjort - 9 februari 2019 16:46

Som många av er sett på mina sociala medier och andra kanaler har jag fått den stora äran att bli ambassadör för sveriges största och mest kända jaktbutik/webshop.    Så fort jag fick frågan visste jag att detta skulle bli kul=)  Det var något he...

Av Daniel Hjort - 28 december 2018 18:04


Julafton i all ära, men visst är det skönt när kvällen kommer och firandet är över?    Många åker nog gärna hem och slänger sig på soffan efter alla middgar och ståhej, det gör ju gärna jag med i regel, men energin var på topp och vädret var helt...

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards