danielsjakt

Alla inlägg den 25 april 2015

Av Daniel Hjort - 25 april 2015 10:32

Hej på er.

 

Nu har jag vaknat till liv igen efter en lång natt natt i vildsvinens spår.

 

Igår bestämde jag och Andreas att vi skulle ta oss ut på skyddsjakt i nysådden, grisarna började gå i den väldigt snabbt efter att de var sått, trodde att vi hade 2 stora fält som var sådda på marken, men det visade sig att det var 10 talet nysådda åkrar, vilket innebar att vi troligtvis skulle få vara ute betydligt längre än va som var väntat.

 

Vi körde ut mot marken ganska tidigt på kvällen bara för att hinna kolla igenom så många fält som möljigt, och vart grisarna härjat mest, vissa åkrar var helt orörda medans några andra hade haft bra med besök av vildsvinen.

 

Vi bestämde oss för att börja på åkern där bonden haft mest problem.

 

På vägen ut stöter bi på 2 suggor med 11 rödgrisar, med rikting in mot de nysådda fälten.

Nu steg spänningen en aning, då vi misstänkte att de inte skulle ta lång tid innan grisarna var ute i sådden.

 

 

Och mycket riktigt så tog de inte lång tid, plötsligt kommer 2 unggaltar ut från planteringen, inte en misstanke om att vi var där, vi tyckte att de lät som fler grisar inne i planteringen, men då det fortfarande var lite ljust ute så fokuserade vi bara på galtarna. Vi smög oss en liten bit närmre, för att få till et bra skott. Andreas hukade sig vid åkerskanten och jag fortsatte de sista 50 meterna själv, vi hade bestömt sen innan att jag skjuter först.

 

Nu hade jag grisarna på ca 40 meter, satte mig ner och tog stöd på mitt knä, ena grisen ställer upp bredsidan och skottet går, grisen tecknar jättetydligt i smällen, så jag avstå från att skjuta igen trots att grisen satte full fart mot skogen, och precis innan planteringen slår grisen ihop.

 

 

 

Grisen gick väll ca 40-50 meter efter skottet. skönt när dom bli på "plats"!

 

Vi tog hand om grisen och tog oss vidare till nästa ställe, satt på stenmuren en knapp timme innan vi rörde oss vidare. Vi kom ut på en lite mindre åker då Andreas tyckte att han hörde nått i skogen bakom oss, halvdöv som jag är så hörde jag inget, men plötsligt kommer ett helt led med rödgrisar ut precis jämte oss på ca 15 meter.

 

Vi stod blixt stilla och bara kollade på grisarna, både jag och andreas stod med bössorna på ryggen, och med grisarna så nära så ville vi bara vänta tills dom kom längre ifrån oss innan vi gjorde några rörelser.

När de gått kanske 10 minuter hade vi lite längre håll till grisarna, Andreas tar ner sin bössa och ta stöd Och siktar in sig på en gris, men precis innan skottet går, misstänker grisarna att nått är i görningen, och ist för att fly till skogs så springer som mot oss och bildar en stor "klump", fanns alltså inte en chans att de gick att skjuta ett säkert skott nu.

Det kändes helt ärligt som vi stod öga mot öga med grisarna på 8 meter i en hel oändlighet, ingen av oss vågade röra ett finger, Andreas stod beredd med bössan uppe och fingret på avtryckarn, och plötsligt viker en av grisarna av från "klumpen" och Andreas kunde skjuta.

 

Det springer nu grisar åt alla håll o kanter, tände min laser för att kunna följa den som var påskjuten, och den trillade också efter ett 30 tal meter.

 

 

 

Helt klart ett godkänt resultat för en första natt i nysådden.

 

 

 

Bönderna bli ju bara nöjda när dom få våra meddelanden på nätterna om att vi skjutit grisar!

 

Ikväll testar vi igen, skitjakt på er andra som är ute!

Ovido - Quiz & Flashcards