danielsjakt

Alla inlägg den 31 december 2014

Av Daniel Hjort - 31 december 2014 14:23

Hallå. 

 

Gårdagen slutade bättre än va jag nånsin kunde tro? 

 

Efter den lyckade rådjursjakten igår så åkte jag ut på pappas jaktmark strax utanför Stockaryd, skulle kolla om grisarna vatt framme något mer, och visst hade dom vatt där. 

 

Nästan all ensilage var borta och majsen lika så. 

 

Så jag bestämde mig för att smyga dit senare på kvällen, såg i snön att det var ett större gäng som vart framme. Men har ingen kamera uppsatt, har ingen koja att sitta i heller, så jag tänkte chansa på att dom var där när jag kom ut. 

 

Körde ut mot marken strax efter kl 21. Stannade bilen 500

meter från åteln och började smyga, snön gjorde de svårt att smyga, de knastrade under fötterna och det tog lång tid att smyga.

 

Men väl framme på åteln ser jag ett gäng med mindre grusar på ca 50 kg plus en jättestor sugga. Tyckte att jag skymtade nått stort i ensilagen men gick inte att se så tydligt, 

"här gäller det att ha is i magen" tänkte jag. 

 

Grisarna bytte plats flera gånger, men den svarta klumpen i ensilagen stod kvar utan en rörelse. Och jag började misstänka att det bara va nån skugga när den plötsligt stiger ut på snön, ser direkt att det är en galt, men uppfattade aldrig att den var så sjukt stor. Sköt mot grisen som sprang iväg och sen var det tyst. Stod kvar säkert 15 min innan jag gick fram o kollade skottplatsen, jättemycket blod överallt. Gick lite stilla efter den med bössan i högsta hugg, dom 60 metrarna kändes som flera kilometer, ville ju bara hitta grisen. Kom ut på en väg och där låg han, mitt på vägen stendöd. Fattade att jag skjutit ett riktigt monster. Fick ringa ut pappa min bror och Pär. Kunde inte rubba den själv. 

 

Men allt hade gått bra och lyckan var total. 

 

     

 

Året kunde inte sluta bättre!! 

 

Vikten på grisen var 188,4 kg. Och det kommer bli bogmontage på den här😃

 

Ovido - Quiz & Flashcards