danielsjakt

Alla inlägg den 30 december 2014

Av Daniel Hjort - 30 december 2014 15:14

Hej. 

 

Ja ja nu när det har varit så extremt kallt här så har jakten fått va ett par dagar. Igår var det nästan minus 20 grader så sängen var mer lockande än att vara ute. Men framåt 10 tiden trotsade jag kylan och gav mig iväg för att fylla på foder och ensilage till de vilda djuren. Under tiden jag höll på med de fick jag en idé om att jaga lite dovhjort. Ringde o kollade om ja o Erik kunde komma och de var inga problem. Jag höntade upp Erik och åkte mot marken vi skulle sitta på. 

 

Vi vi delade upp oss och fick 2 åkrar var att röra oss på. Jag hade 5 dov ute när jag kom ut, men dom hoppade iväg då dom upptäckt mig:/ 

 

satte mig tillrätta i tornet och ut kommer 3 nya dov, fick dock aldrig nån skottchans. Efter några minuter var de dags igen, en smalhind kom gåendes, rakt mot mig, och jag ville inte skjuta framifrån, så avvaktade lite. och plötsligt hade jag bredsida och kunde skjuta. Gick ner från tornet och tog hand om djuret Innan jag gick till nästa åker. 

Satt väll knappt 1 timme innan hind och kalv kom ut och jag kom åt kalven ganska så direkt. Nu var det dags att ta hand om djuren. Mörkret föll och Erik kom ner och hjälpte mig att dra. Han hade sett en flock men på alldeles för långt håll:-(

 

 

Vi var hemma i bra tid, och skönt var de. För idag väntade rådjursjakt med nisses drever Ozzy. 

 

Vi skulle jaga på Erik och pärs mark, första gången för mig på den marken. 

Allt var uppgjort innan med pass osv, vi gav oss ut på pass direkt, jag slog följe med Erik som skulle visa vägen till mitt pass. Vi gick in en liten bit på en väg i en plantering, Erik sa på vägen ut "här kommer dom nästan jämt" 

det lät ju kanon.

 

 

Erik försvann bakom kröken, nisse släppte Ozzy och de var upptag direkt. Det ringade på fint i planteringen och det passerade 2 passkyttar innan de kom mot mig, utan att hinna tänka så mycket kom rådjuret över vägen och skottet gick. Rådjuret slog ihop i smällen och ozzy som låg tätt bakom kopplades för nästa såt. 

 

 

 

I nästa såt fick jag ett pass på en lång raksträcka i en mosse. Man såg riktigt bra åt alla håll. Ozzy släpptes igen och fick upp direkt. Drevet kom mot mig igen men vände och gick in i såten igen. Ringade fint i mossen, plötsligt från ingenstans ser jag ett rådjur komma smygandes, fick inget bra läge först, men efter en liten stund fick ja en lucka och tryckte av. Rådjuret tecknade som en bra smäll tyckte jag, men blev inte på platsen. Nisse kopplade ozzy som fick spåra, det var en hel del blod. Vi släppte Ozzy som kom ifatt de och drev fram till Pär som avslutade det hela. 

 

 

En kanondag måste jag säga! 

 

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30 31
<<< December 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Skapa flashcards