danielsjakt

Alla inlägg den 26 december 2014

Av Daniel Hjort - 26 december 2014 16:30

Ja, vart ska man börja? Idag har vi vatt iväg på rådjursjakt hos Mattias Ringström med flera. 

Jag, Andreas och Eddie åkte mot samlingsplatsen vid 7 i morse för att möta upp ett gäng vi skulle jaga med. Jag hade med mig taxen och Andreas hade med sig dreven Grejja. Vi skulle ta ett mindre område som första såt, vi släppte och dejka (taxen) fick upp men släppte snabbt igen:/ Grejja fick upp på bara några sekunder och jakten var i full gång, det buktade fint runt passkyttarna, Mattias fick se att det var en fin bock men på för långt håll, sen tog det ett par vändor till innan det small hos en passkytt. 

Vi bröt jakten och samlades för nästa såt, Andreas med Grejja i ett område och jag med Dejka i det andra, Grejja fick upp på nytt inom några sekunder, jag stod med Eddie i en mosse med dejka runt benen. Då jag hörde att drevet kom allt närmre. Ut kom det 4 rådjur från planteringen och ett blev kvar. Dom andra rådjuren delade på sig, dejka sprang efter ett av domovh jag släppte på Grejja på ett av dom andra, rådjuret dejka drev hoppade över en bred kanal och lyckades inte komma över. 

Grejja drev på bra och till slut leverade hon ett rådjur till Andreas som sköt😃 

Jag fortsatte med dejka och till slut fick hon upp, det gick förbi Andreas inne i en tät plantering så han lyckades inte skjuta. Grejja kom till mig så jag kopplade och Andreas kopplade dejka. Det var nu dags att dra ut rådjuren. Jag och Eddie hade ett bra stycke att gå genom mossar och upp för berg, men till slut kom även vi fram till samlingen där det serverades pytt i panna och grejer:-) 

 

bild på ett av dagens pass.. 

 

Nu nu var det dags för 3e och sista såten. Dejka fick aldrig upp, hon gick mest runt fötterna på mig, men Grejja var på topp och drev ytterligare en bock som kom i pass efter ett fint drev och Mattias kunde avsluta:-) 

 

en helt otrolig jaktdag har det varit. Och tack igen Mattias för att vi fick komma👍Trots att min tax inte gjorde nått bra ifrån sig. Tur vi hade Grejja:-) 

4 nöjda skyttar och en mycket nöjd hund👍😃  

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards