danielsjakt

Alla inlägg den 22 december 2014

Av Daniel Hjort - 22 december 2014 20:41

För några veckor sen blev jag bjuden på jakt i Östergötland på en mark som Bodil mf har där uppe. Jag har vatt medbjuden flera gånger men aldrig kunnat innan. Men i söndags var det dags. 

Jag körde upp redan i lördags eftermiddag för att slippa köra så tidigt på söndagsmorgonen. Kom fram till Jossan och Andreas där vi alla skulle bo. Lite öl och upplägg av den kommande jakten blev det innan det bjöds på riktigt god mat. Vi kom i säng i bra tid, men hade svårt att somna. Förväntningarna över den kommande dagen var höga😃

 

Vi samlades kl 8 för att vänta in bodils pappa, bror och plastmamma. Dom gick igenom det sista innan vi ställde ut oss. På väg ut på pass såg jag några hjortar mitt inne i såten vi skulle jaga på eftermiddagen. 

Väl på pass och hundarna var släppta så blev det upptag nästan direkt. Drevet kom rakt MIT mig, men korsade mina slag ner och tvärvönde:/ Bodils hund bruno fick också upp snabbt men tyvärr så gick djuren ut ur såten mellan Karin och Johan. Hundarna kopplades och vi samlades för nya planer, då vi väntade på Sophie från Värmland så tyckte tjejerna att vi skulle jaga igenom en liten ås på en yttermark. 

Sagt och gjort jag, bodils pappa och hennes bror Johan ställde runt åsen och Bodil Karin Jossan och Gittan skulle driva igenom området. 

Innan dom började gå fick jag syn på 4 dov som gick mot drevet och kom i tätt sky så kunde inte skjuta. 

 

Detta blev mitt pass, inne i en liten udde. Kändes perfekt. 

Dom hann knappt börja gå i drevet då ett smaldjur kom hoppandes mot mig och jag fick ett bra läge och sköt. 

Bara någon minut efter smyger 3 dov ut bakom mig som jag upptäcker för sent så dom fick gå vidare. Sen skriker Karin "pass upp, grisar här inne" hinner knappt tänka innan en årsgris kommer upp bakom mig, snabbt skott blev det och grisen slog ihop. 

Såten var över och jag var grymt nöjd skytt😃

 

 

 

Vi tog hand om djuren och lastade in dom i bilen. Nu hade även Sophie kommit. 

Vi körde ner till en liten grillplats vid en sjö för att bli serverade wok med dovhjortskött. (Dödligt gott)

 

Karin agerade mästerkock, med hjälp av Bodil👍

 

Nu var det dags för dagens sista såt. Jag skulle ta ett bakpass, så smög med Karin och hennes hund Sia ut till passet. Karin släppte och det var upptag direkt, ut kommer en dov i full fart förbi mig och Karin, fanns inte en chans att hinna skjuta. 

 

"Den kommer tillbaka snart" viskade Karin, och mycket riktigt så kom den uppe på en kulle framför oss, men kunde bara se huvudet så avstod från skott. 

 

Sia drig iväg iväg men kom tillbaka efter ett kortare drev. Plötsligt säger Mats att vi har grisar på väg mot oss, vi gör oss redo men tyvärr så vek dom av mellan oss och ut ur såten. Karin gick vidare och Sia hade många fina drev på olika hjortar. Sophie som satt utom hörhåll för mig lyckades bra och sköt en bock för jossans hund. 

 

Det blrjade skymma och denna helt fantastiska dag var över! 

 

Stort ner tack igen till er alla för att jag fick komma upp. Detta bli svårslaget! 

 

Impn ån är det dags igen, jag Andreas Fredrik Karin och Bodil ska släppa taxen är tanken:-) 

 






Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30 31
<<< December 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Skapa flashcards