danielsjakt

Alla inlägg den 5 oktober 2014

Av Daniel Hjort - 5 oktober 2014 11:45

ja, nu när oktober äntligen är här så bli de massa jakt, tanken var att jag och Martina skulle åkt till Anneli i helgen, men i fredags sprack allt, Msrtina ringde och sa att hon var magsjuk och inte kunde åka, strax därefter fick jag veta att det var jobb för min del på lördagen. Vi få planera om till en annan helg! 

 

Igår efter jobbet fixade jag lite här hemma, och sov ett par timmar med förstås😃 

Sen framåt kvällen åkte jag ut för att smyga efter rådjur. Såg 4 st men på alldeles för långt håll. Sen kom mörkret och jag åkte och matade på åtlArna lite. Åkte även och kollade på vart grisarna hade varit och förstört natten innan. Kl tickade på och natten var snart här. Jag började bakom ladugården i vanlig ordning men utan resultat, gick vidare till granngården men där var dimman alldeles för tät för att kunna se nått. 

Funderade på att åka hem när jag fick ett sms av en markägare, "grisarna gick nyss över vägen hemmavid" 

Satte mig i bilen och åkte en bit, ställde bilen några hundra meter från åkrarna grisarna gått in på. 

Fick syn på dom nästan direkt, men för långt håll och svårt att se va det var för grisar i månskenet, det blåste ganska kraftigt och vinden snurrade, misstänker att dom anade att jag var där då dom Satte full fart över stenmuren in mot nästa åker! 

Jag väntade en kvart ksnske? Innan jag åter igen började gå efter dom! 

Kom över stenmuren och med hjälp av månen kunde jag skymta 2 lite större grisar, jag fortsatte i en cirkel runt dom för att få bra vind och ev kulfång. 

När jag var inne på 50-60 meter såg jag 2 suggor med 3 nyfödda kultingar och 2 lite mindre rödgrisar. Bestämde mig för en av de röda. Hade bra stöd och skottet gick. Grisen faller ihop och allt var över. Gick riktigt bra👍 

 

Hem med grisen och hoppade i säng, kl var redan 2! Och jag skulle upp 06:30 igen för rådjursjakt med nya jaktlaget! 

 

Det var inga problem med att komma upp idag inte, det var ju jakt på gång! Vi samlades 6 pers och släppte hundarna, jag gick med tjocktaxen och Janne gick med sin Dreverblandning

 

Det tog lite tid innan det var upptag hos Janne, drevet gick runt oss allihopa bra och länge, efter dryga timmen small det hos roger👍 för dejka blev de bara älgdrev idag tyvärr:/ 

 

 

Nu bär det av mot Andreas slakteri, dags att stycka grisar! Sen i em är det älgmöte, ganska fullt upp jämt, men de gillar vi! 


Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards