danielsjakt

Alla inlägg den 1 oktober 2014

Av Daniel Hjort - 1 oktober 2014 12:52

En del av er har redan sett resultatet av vår minst sagt lyckade natt i skogen. Bilder ligger ute på både Facebook och instagram. Men nu ska jag försöka få med allt från början till slut. 

 

Idag var ju rådjurspremiären och som jag skrev igår så var jag ledig idag. Andreas var också ledig idag så jag frgåande honom om han ville följa med ut och köra lite skyddsjakt på kvällen/natten. Och givetvis ville han det👍 

 

Vi bestämde att vi skulle åka kl 20 hemifrån precis efter mörkrets inbrott. Men de drog ut lite på tiden så vi kom iväg ca kl 21. För en gång skull hade verken jag eller Andreas några förhoppningar alls då vår hundjakt i helgen gick lite segt. Visserligen sköts tre grisar ur en flock, men var dick bara dom vi hittade och resten av dagen var bara allmänt seg, nog för att det finns vildsvin på marken men vi har alltid svårt att hitta dom med hundarna:-( 

 

Nåja, vi hade bestämt sen innan att vi skulle börja i spillsäden där spår efter grisarna syntes tydligt. Ställde bilen och gick upp mot ladugården som åkern ligger bakom. Direkt när vi kom fram såg vi en gris i ganska hög viktklass, dock långt håll och han vek in på ett hygge vid sidan av oss, vi misstänkte direkt att de var en galt! 

Vi hörde honom ute på hygget och plötsligt ser vi honom på ett berg 80 meter ifrån oss, jag tar stöd och trycker av, precis i skottögonblicket trodde jag att de var bom, men Andreas sa att han tecknade I skottet. Vi gick upp på berget och hörde han en bit bort, men var han träffad? Vi letade en bra stund utan att hitta verken hår eller blod? Vi bestämde att ringa till Martina så hon fick komma med sin gråhund yatsy! Tiden gick och vi började bli otåliga, Andreas började krypa lite sakta i buskarna och till sist hittade han blod, så vi fortsatte en bit och plötsligt skriker Andreas "här ligger den, vilken grisjäkel du skjutit" lättnaden efter de gå inte att beskriva.. Kommer fram och ser en riktig best ligga där.. Jag var mållös, jag förstod direkt att detta kunde va den största gris jag någonsin skjutit. Martina kom precis när vi hittat den, så yatsy fick spåra fram till grisen iaf! 

 

Det tog sin lilla tid att dra ut den ur skogen, och jag ville inte ta ur den på plats då jag ville veta levande vikten på den, och det var som vi misstänkte, jag hade skjutit mitt största vildsvin och vågen visade 136kg! Tyvärr var den ena beten avslagen och den andra fanns lite kvar av, ska koka dom ikväll👍


  P

Vi tackade Martina för hjälpen och åkte ner till ett annat ställe och smög ut och kollade, inga grisar där. Så vi fortsatte ner till stigerik, bonnen som har värst problem med grisarna. Vi kom och gick mellan huset och ladugården när vi få se 1 sugga med 6-7 rödgrisar som går ihop med kalvarna i hagen, suggan anar oråd och ge sig in bakom ladugården, vi sprang runt ladugården för att förhoppningsvis möta dom, men inga grisar syntes till? Men plötsligt kommer dom upp på vägen framför oss och 2 snabba skott avlossades, en gris slog en volt och blev på plats och gris nr2 föll ihop men reste sig lika snabbt igen. Vi kollade skottplatsen och hittade lite blod, vi spårade lite för "hand" först, men insåg snart att de var omöjligt att se nått i den terrängen

Så vi fick helt enkelt ringa ut Martina igen👍 (tur hon bor nära och bra) 

Martina kom och jag tog yatsy och började spåra, hon tog slaget klockrent o efter 70 meter reser grisen på sig och jag släpper henne, hon kom ifatt grisen och ställde den mellan några granar, fanns inte en chans att skjuta då hunden låg tätt inpå så Andreas sätter sig över grisen och kan avsluta på ett bra sätt. Yatsy gjorde ett kanonjobb precis som vanligt, sjukt duktig på eftersök är hon:-) 

 

Grattis Andreas👍🐗

 

Ännu en gång så tackade vi Martina för hjälpen och lovade att inte störa mer denna natt:-)

 

Vi hade nu 2 åkrar kvar att kolla som grisarna härjat på de sista, första åkern var tom på grisar, och det trodde vi att nr 2 också var, vi stod i mörkret länge och lyssnade utan ett livstecken, men plötsligt brakar hela skogen loss låter de som, 2 mellangrisar kommer ut 90 meter ifrån oss, tro inte att dom anade att vi var där. Jag sa till Andreas att gå fram och ta stöd mot en ledningsstolpe medans jag stod kvar. Andreas smög som om han aldrig gjort nått annat, ett skott går sen dröjer de några sekunder innan skott nr 2 kommer. 

"Jag fick båda två" hör jag Andreas säga borta i mörkret.

Detta var ju bara för bra för att va sant? 5 grisar på bara några timmar, och så många 100tals timmar vi vart ute den sista tiden och inte sett en enda gris? Och nu händer allt på en gång? Vi var väldigt nöjda med natten och nu väntade MASSA jobb i slaktboden!

 

Gris nr 3-4 för Andreas denna kväll:-) 

 

Vi var färdiga med allt jobb stax innan kl 5 i morse, trött och nöjd blev det några timmars sömn innan jag åkte ut i skogen med taxen, mötte upp Martina och Fredrik för lite rådjursjakt. Taxen fick upp och givetvis höll sig drevet på grannmarKen till 90%! Men de gjorde inget hon fick ju springa av sig lite! 

 

Nu väntar jobb med att flå grisar. Hoppas ni andra haft en bra dag i skogen/jobbet? 

 

Vi hörs👍

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards