danielsjakt

Alla inlägg under augusti 2014

Av Daniel Hjort - 18 augusti 2014 06:36

Det blev tyvärr ingen bock för min del på årets premiär, men fick iaf skjuta en fin räv :) alltid lika kul! 

Men nu tar vi nya tag till skolstarten imorgon, en hel vecka "kronveckan" med bara jakt på schemat! Bästa sättet att börja skolan på :D ska bli super kul att komma tillbaka till Ökna och få träffa allt folk igen nu efter sommarlovet och får hoppas att det blir en riktigt lyckad jaktvecka med klassen med en hel del vilt i backen! :)

Fortsat skitjakt på er, ha de bra!!

 

 

Av Daniel Hjort - 17 augusti 2014 21:34

Var precis färdig för natten när Fredrik ringde och hade skjutit på en bock som gick iväg från skottplstsen, åkte ut med vår gammaltax till platsen, och som så många gånger innan så hittade hon rdjuret utan problem:-) 

 

Bäst att lita på den gamla damen! Snart 13 år gammal:-) 

Grattis till ytterligare en bock broder👍

 

Av Daniel Hjort - 17 augusti 2014 19:41

Nu så äntligen funkar bloggen igen, Sara har försökt blogga, jag har försökt men ingenting har velat funka? 

Nåja, hoppas de löst sig nu:-) 

 

Många är vi som har varit ute på bockjakten i helgen, ja kan tycka att de skjutits förvånasvärt lite bockar av dom man känner? Förutom Andreas som har haft turen på sin sida, kan man locka så gå de oftast bra. Jag kan de absolut inte, så jag försöker inte ens:-) 

 

I fredags natt så tönkte jag sitta vid en mycket välbesökt havre åker, jag blev lite försenad då jag hade problem med att skjuta in min bössa, men efter mycket om och men så funkade det:-) 

 

Jag var på plats ute i havren lite innan kl 23, grisarna var redan ute och vinden låg inte så bra så trodde aldrig att de skulle funka? Men kom upp i tornet och lyssnade, tände min gröna laser och grisarna flög in i skogen? Det brukar dom aldrig göra, men man slutar aldrig förvånas. 

Tog en stund innan dom kom ut igen, sen fyllde det på bra, kom 2 flockar till, och jag hade nu ett 30-35 tal grisar ute, det var väldigt låg havre så man såg grisarna väldigt väl, jag satt länge och väntade på rätt läge, och efter en stund så kom jag till skott, allt kändes bra men grisen sprang iväg. Så då började letandet, hittade massa blod överallt men ingen gris? Jag tänkte att det lär ju inte finnas någon som vill komma och hjälpa mig med eftersök nu några timmar innan bockjakten började? Och så plötsligt hittade jag den, en lite större gylta var det:-) 

 

 

Jag åkte till Andreas slakteri för att fixa allt efterjobb, trött och sliten var jag när jag kom hem kl 3 på natten, ställde kl på 04:30 för att ge mig ut på bockjakten! Men när klockan ringde så var jag mer död än levande och jag kollade ut och såg den tjocka dimman, drog snabbt täcket över huvudet igen och somnade om. Vaknade igen strax efter 6 och åkte då ut och satte mig, fortfarande väldigt dimmigt så chansen att se nått var minimal! 

Hade inte suttit jättelänge när Martin hörde av sig och ville ha hjälp med eftersök på gris. 

 

Fick tag på Pär och vi åkte ut till platsen med signar, blod på platsen och vi började spåra, men nån gris hittade vi inte? Fortsatte att leta och efter mycket om och men så hittade vi den, skönt de👍

 

 

Efteråt var de dags att sova igen, (sova är underskattat) 

Senare på eftermiddagen skulle jag möta upp Jonas från jkpg som skulle komma och jaga hos mig i förmån för barncancerfonden:-) 

Mötte Jonas i vrigstad och vi åkte ut till marken! 

Vi stod och tjötade en bra stund och jaktprat var givet:-) 

Vi delade upp oss och Jonas fick ett guldpass, och de gick fint för honom, efter någon timme sköt han en liten pinnbock👍

Själv såg jag ingenting! 

Åkte ner till Andreas och pratade lite med dom om jakten:-) och för Andreas hade det ju gått bra som sagt! 

 

Andreas bockar:-) 

 



Och Fredrik sköt också en liten plutt:-) 

 

 

 

 

Även Anneli hade turen på sin sida:-) 

 

 

 

På natten sen åkte jag och Jonas ut för att jaga gris, dock så lös dom med sin frånvaro! 

Kl 3 så fick de bli lite vila innan det var dags för morgonjakten:-) 

vi delade på oss igen, Jonas på ett hygge och jag tog åkrarna, satt inte länge innan jag såg 2 bockar och ett smaldjur, en pinnbock och en liten fyra, pinnbocken hade jag kunnat skjuta hur lätt som helst, men han fick gå vidare👍 4an stod sämre till så de fanns ingen chans. Gick vidare till havren, och på en liten åker såg jag en lit. Större bock hetsa en get, började smyga och vinden vänder mot dom och dom försvann fortare än kvickt:-( 

Satt kvar en stund till men inget hände, vi avslutade jakten och Jonas åkte hem till jkpg och jag hem till mig. 

 

En ganska lyckad jakt ändå, sett en hel del djur på ena marken iaf:-) 

 

Nu väntar en veckas jobb, men lite jakt på kvällarna bli det nog? 

 

Grattis till alla som lyckats fälla någon bock:-) 

Av Daniel Hjort - 12 augusti 2014 18:23

Nu är det inte långt kvar!!=)

Längtar som bara den till helgen och bockpremiären!

Få hoppas att det går lika bra detta året som de gjorde förra året, då jag lyckkades skjuta mina 4 första bockar och min första grävling=)

Grymt kul var det och man fick minnen för livet!


Ha de bäst och skitjakt till alla som ska ut ikväll/natt på lite roligheter!

 

Av Daniel Hjort - 11 augusti 2014 21:24

Är du som jag och aldrig riktigt kan få nog av jakt? 

Då är jaktflix.se det självklara valet om du vill se en mängd olika jaktfilmer från tex Mikael Tham, Tobias Åberg med flera! 

Så gå in på www.Jaktflix.se och skapa ett användarnamn och börja hyra film redan nu! Finns även mycket gratismaterial👍 

och nu ikväll släpper Tobias Åberg sin nya bockjaktsfilm:-)

 

 

 

In och kika redan nu:-) 

Av Daniel Hjort - 10 augusti 2014 20:03

Hallå!!


igår sökte jag efter 1-2 personer som skulle vilja gästblogga hos mig under hösten, responsen var mycket större än va jag trodde👍 jag tog kontakt med Sara, en ung jägare som jag följt på Facebook och instagram en lång tid, tyckte hon skulle passa perfekt. Vill ju ha in lite nytt folk då jag knappt hinner jaga själv då jag jobbar väldigt mycket. 

Här följer en liten presentation om Sara! 

 

Hej😃


"Jag heter Sara Andersson och är en av gästbloggarna här på Danielsjakt, här kommer en liten presentation om mig själv och mitt brinnande intresse för jakt.

Jag är uppvuxen och bor i Katrineholm med min pappa, extra mamma och min lillasyster, har även en äldre syster som bor i Gällivare. 
Mitt intresse för jakten har jag fått från pappas sida, både farfar, pappa och en av mina farbröder jagar och jag har vart med dom och jagat sen jag var liten och intresset blev bara starkare och starkare för varje gång jag var med. Vilket har lett till att jag idag går Jakt & Viltvårds linjen på Öknaskolans naturbruksgymnasie och ska börja sista året nu. 
Jag har en Tyskjaktterrier tik som heter Tequila och hon är två år nu och det roliga med henne är att jag har fött upp henne själv, ville så gärna ha en egen så jag tog egna valpar efter pappas tidigare terriers o födde upp tre kullar, riktigt kul! Och jag hoppas att jag kommer få många fler härliga jaktår med henne framöver! Pappa har även en Tyskterrier, en Laika och en Smålandsstövare. 
Det jag tycker är roligast att jaga är Hjort kron/dov och Vildsvin, och jag sköt mitt första vilt (ett Vildsvin) när jag va 15 år, sen dess har det bara rullat på och jag har fått många underbara jaktminnen och hoppas jag får många fler! 
Det var lite om mig och tycker det ska bli super kul att få va gästbloggare åt Daniel! Ser verkligen framemot det ☺"

Ha det bäst!

   

Jag håller på att gå igenom alla mejl jag fått, och kommer under veckan presentera vår nästa gästbloggare👍 

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards