danielsjakt

Direktlänk till inlägg 20 juli 2014

Skyddsjakt 1 av 3!!

Av Daniel Hjort - 20 juli 2014 05:34

i morse åkte jag och Carl ut på marken för att kolla över säden, till min stora förvåning hade det varit grisar på alla åkrar, var nämligen ute och kollade häromdagen och då var allt helt orört. 

Åkte hem för att sova några timmar, så jag orkade med den kommande natten. 

Åkte hemifrån kl 20 då jag kom på att kag glömt kolla en av gårdarna jag har skyddsjakten på, det finns 3 små åkrar med havre på och där hade det varit bra med aktivitet. Gick bara igenom de lite fort tills jag såg skadorna! 

 

Åkte in till Vetlanda och hämtade carl, sen vidare ut i skogen igen. Vi åkte till första stället och bestämde att vi tar en åker var, vi delade på oss och direkt när jag kom in i fältet hörde jag grisar, följde det smackande ljudet och när jag var 5-6 meter ifrån såg jag en stor ensam gris, tog upp bössan och osäkrade, precis när jag tönkte trycka av hör jag ljudet av små kultingar. Bara att ta ner bössan igen, suggan upptäckte mig och försvann tyst in i skogen med sina små. Hörde fortfarande grisar ute i säden, hann knappt börja smyga innan dom också drog efter suggan, nu var de dött och jag började gå mot nästa åker, fick ett sms av Carl om att han hade grisar hos sig med men att han inte såg dom så bra i den väldigt höga säden. 

Efter en stund struntade vi i dom grisarna och åkte till nästa ställe, på väg ut till åkern stöter vi ett större gäng vildsvin som var på väg ut i havren, men då vi redan hört andra grisar som redan var i havren valde vi att gå efter dom, vi kom riktigt nära dom och en stor gris kommer ut några meter från oss, den släppte vi, dröjde lite innan nr 2 kom i samma slag, fick se huvudet och halsen på den och jag sköt, grisen föll pladask och det blev panik i flocken och grisarna sprang åt alla håll, en gris snuddade nästan mina ben i full fart, stod visst i vägen lite där? 

Kom fram till grisen och där låg en liten galt på ca 70 kg, perfekt! 

Vi lastade in grisen lite snabbt för att åka till dom 3 åkrarna jag nämnde nyss. 

 


Gris nummer 80 för min del!!

Den marken ligger lite offside från mina andra marker så tog en stund innan vi var där, parkerade bilen några hundra meter från åkrarna och började gå, där ute blåste de lite mer så var ganska svårt att höra om det var några grisar där? Men efter att vi bestämt att ta den lite större åkern först för vinden låg bäst till där så började vi höra de smackande ljudet från grisarna och vi insåg snabbt att det var en rejäl flock ute, vi smög oss närmre och hade nog bara någon meter till grisarna men såg dom ändå inte, havren gick upp till bröstet på vissa ställen, vi smög nog 2-2,5 timme utan att komma till skott, denna gången klarade grisarna sig, men imån är vi där igen så vi få väll se då? 

En gris på mitt samvete iaf. Nu är kl mycket och jag tänker sova bort hela dagen:-) 

 

 

Ha de fint👍

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel Hjort - 4 maj 2019 12:43

Igår var jag på jobb på Lagerbutiken i Stockaryd genom Fodax. Var även inbjuden som gäst då jag är från Stockaryd från böran. En trevlig liten tillställnng.    Hade tidigare på dagen bestämt med Andreas att vi skulle jaga ihop ute på mina jaktmar...

Av Daniel Hjort - 26 april 2019 14:11


Nu har jag jagat en hel del den senaste tiden, det har gått förvånansvärt bra dessutom. Några grisar har det blivit.   Jag har ganska mycket mark att jaga på, vilket resulterar i att möjligheten att få skjuta ett vildsvin ökar. Det är extremt ...

Av Daniel Hjort - 16 mars 2019 13:26

ÄNTLIGEN blev det jag för mig igen, på tok för länge sedan sen jag jagade en hel natt.   Det har varit extremt mycket jobb förmin del. Mitt vanliga jobb tar ju sin tid och iom med mina ambassadörbyten så har även det tagit tid, mycket fotografer...

Av Daniel Hjort - 9 februari 2019 16:46

Som många av er sett på mina sociala medier och andra kanaler har jag fått den stora äran att bli ambassadör för sveriges största och mest kända jaktbutik/webshop.    Så fort jag fick frågan visste jag att detta skulle bli kul=)  Det var något he...

Av Daniel Hjort - 28 december 2018 18:04


Julafton i all ära, men visst är det skönt när kvällen kommer och firandet är över?    Många åker nog gärna hem och slänger sig på soffan efter alla middgar och ståhej, det gör ju gärna jag med i regel, men energin var på topp och vädret var helt...

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards