danielsjakt

Alla inlägg den 18 juli 2014

Av Daniel Hjort - 18 juli 2014 21:48

Tänkte fortsätta på min tråd "mitt första" denna gång om mitt första vildsvin! 

 

Min kompis Carl som jag jagar en hel del med hade en åtel ute på sin gård mellan Stockaryd och Rörvik, en väldigt enkel åtel, ingen kamera eller spridare, utan mest handmatning och med hjälp av en vanlig väckarklocka kunde han veta vilKen tid grisarna kom! 

Jah blev medbjuden väldigt många gånger, mest för att sitta jämte och kolla hur de gick till då jag aldrig tidigare skjutit nån gris utan endast sett ett enda innan detta, vi satt fruktansvärt många nätter, vissa nätter bytte vi av varandra för att verkligen sitta hela nätterna, men ändå lyckades grisen komma efter att vi gått där ifrån? 

 

Till slut blev det att vi tröttnade lite och satt bara nångång ibland. 

En kväll, den 7 juli 2010 satt jag hemma och tråkade, ringde till Carl och frågade om jag fick sitta på åteln, och det var inga problem. Packade in bössan i bilen och åkte ut till torpet. 

Som vanligt ställde jag bilen på gårdsplanen och gick tillbaka till åteln, minns att det var knäpptyst ute men som tur var hade jag hjälp av järnvägen. Den går några 100 meter där ifrån, så jag knallade på fort när tågen kom, allt för att inte höras.

 

Precis när jag kom fram till tornet fick jag syn på ett vildsvin, och pulsen ökade till max, klantade till det rejält genom att trampa på torra kvistar och kottar! Kom upp i tornet och satte mig, grisen lös med sin frånvaro, jag satte mig och skickade ett sms till min bror och till Carl om att jag sett grisen! Jag lägger ner telefonen och kollar upp, och få se grisen 50 meter ifrån mig ute på en intilliggande åker. Tog snabbt upp bössan och han knappt tänka innan jag sköt och grisen la sig i smällen. 

Gick ner från tornet och fram till grisen, ringer efter Fredrik och Carl då jag behövde hjälp, dom frågade om grisen var stor och de kunde jag inte svara på då jag som sagt bara sett en gris tidigare? 

 

Men fattade när carl kom att jag skjutit en riktigt stor galt, vi tar ur och hänger upp grisen lite fort då klockan var mycket och jobb väntade dagen efter!

 

Dagen därpå åkte jag direkt efter jobbet för att fota grisen, och bara ta en närmre titt på den, man var ju ganska stolt måste jag säga:-) 

Fredrik och Andreas kom ut för att hämta grisen så vi kunde köra den till viltuppköparn, på vägen dit stannar vi till på Andreas åkeri för att väga grisen, blev väldigt förvånad när vågen visade 98kg urtagen, först då fattade jag vilken fin galt jag skjutit. 

     

Lite bilder på mitt första vildsvin! 

 

Har skjutit ganska många vildsvin efter detta, men aldrig någon som vägt så mycket eller haft så stora betar! 

Ovido - Quiz & Flashcards