danielsjakt

Alla inlägg den 14 juli 2014

Av Daniel Hjort - 14 juli 2014 01:23

Nu ikväll sköt äntligen Erik sitt första vildsvin! 

 

Idag har det regnat konstant här hemma, mycket välbehövligt. Jag hade tänkt att ta en kväll till ledigt från jakten men då smhi visade att de skulle sluta regna kl 20 så var valet ganska lätt, de fick bli jakt. Skickade ett mess till erik och frågade om han ville hänga med ut, "jaaaaaaaaa" fick jag som svar, även min bror Fredrik ville följa med! (Händer Typ 1 gång om året)

 

jag var ute tidigare på dagen och matade på alla åtlarna, rensat överallt:-) 

sen passade jag på att kolla havren för skojskull, och den var redan mjölkmogen. 

Så havren var min tanke att vi skulle kolla ikväll! 

Vi var på marken strax efter kl 22 och körde direkt upp mot havreåkern, ställde bilen en bit innan och började gå, 

Vägen upp mot havren går genom en plantering och precis efter planteringen kommer man ut på två åkrar, en på höger och en på vänster sidan. Åkern på vänstersidan har jag och Andreas kollar på 100 tals gånger och aldrig sett en gris där, men ikväll hände det, grisar på den åkern:-) 

vi började smyga mot grisarna, men dom var oroliga och sprang runt som yra höns, försvann in i skogen och sen var dom borta, vi hade vinden rätt så de kunde inte vatt de dom oroade sig för? vi smög fram en bit till och stannade, då kom dom ut igen en enorm sugga 1 kulting och 1 gylta! 

Vi hade bestämt redan innan att Erik skulle skjuta om vi såg nått, så han tog Fredriks skjutkäpp och gjorde sig redo, jag sa till när de var grönt och skottet gick. Grisen faller pladask i marken men reser på sig igen och försvinner in i de höga gräset vid de intilliggande hygget, vi går fram och hittar blod på skottplatsen, sen stå vi tysta och lyssnar, vi hör grisar men inte hundra på om de e den som vi nyss skjutit på, jag ta beslutet att ringa efter Martina så hon få komma med sin hund och spåra, vi gick tillbaka till bilen och väntade på Tina som kom ganska omgående, vi visade yatsy (hunden) blodet och hon tog slaget direkt, 50

meter in i de höga gräset låg grisen med ett perfekt lungskott, allt gick jättesmidigt och Erik var glad för sin första gris:-) 

Jag måste säga att när jag själv ska skjuta brukar jag inte bli så jätte nervös, men ikväll innan skottet låg min puls på 2000! Så sjukt spännande att få vara med när andra skjuter, speciellt när de e första gången med, men absolut inte sista:-)

 

Stort GRATTIS igen Erik! 

 

Och tack för hjälpen Martina:-) 

Ovido - Quiz & Flashcards