danielsjakt

Direktlänk till inlägg 15 januari 2013

Ska vi stoppa utfodringen av vildsvin?

Av Daniel Hjort - 15 januari 2013 15:51

 


Det finns väll ingen som gått miste om hur debatten om vildsvin exploderat de sista månaderna?

LRF vill få stopp på utfodringen av vildsvin, de vill ha lagar och regler vad som gäller med en åtel osv!


Personilen så tror jag att detta bara är en grejj som håller sig nu, tills det kommer upp nått annat problem! Precis som med vargen för ett tag sen! NU tycker jag att det har tystats ner ganska ordentligt?


Jag är lite intreserad av vad ni tycker och tänker om detta med utfodring av vildsvinen?

Ska det stoppas eller inte? Jag vet att bloggen läses av både jägare och icke jägare!


Vill att ni kommenterar i fältet om vad ni tycker! Ni behöver inte ange namn om ni inte vill! Men som jägare själv kan jag inte låta bli att vara nyfiken på hur andra ställer sig i frågan??


Jag kan väll hålla med dom till en viss del, man behöver kanske inte hälla ut 30 ton betor på en och samma plats!

Själv matar jag en hel del, det kan jag inte sticka under stolen med! Men jag sköter det bra då jag matar mycket och skjuter mycket, precis som jag tycker att det ska vara!


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5408715  


Sen kommer vi till detta med skyddjakten!??


Många bönder skriker om att grisarna förstör för hundratusentals kronor, och att dom vill ha bort grisarna till varje pris! Men när det väl kommer till kritan så vill dom inte ha någon annan springandes på sina marker?

Hur hade dom tänkt sig att få slut på problemen då!??

Jag tycker att om det finns jägare som vill hjälpa till, släpp då in dom och låt dom hjälpa till! Problemen minskar eller kanske försvinner helt om jägaren i fråga är ihärdig! Båda parter vinner på det i slutändan!

Det har även kommit förslag om skottpengar på vildsvinen! Helt idiotiskt tycker jag! Det kommer bli en hetsjakt på grisarna till slut, och fel grisar kommer skjutas, och hela stammen får en rubbning!


Kommer länka till ett radioklipp nedanför här senare, där dom säger att det måste bli mer effektiv jakt efter gris! Genom storjakten osv, men där kan man ju också se ett problem!? Se till verkligheten, det finns ALLTID någon som inte tycker om någon annan och är osams och vill inte ha den springandes på sin mark hit och dit, (ni förstå hur jag menar?) >Tro att alla som jagar har sett detta problemet? Tyvärr så är det ju så att de offtast inte gå att lösa när 2 eller fler markägare är emot varandra!?


Själv tycker jag att åteljakten är den mest effektiva jakten! Det skjuts nästan alltid rätt gris, allt sker i lugn o ro och man har gott om tid på sig att välja ut vilken gris man ska skjuta osv!


Tillbaka till detta med åteljakten igen!

Klart att grisarna förstör i de områden där de finns massa åtlar men ingen som jagar på dom, åtlingen sköts inte som den ska, de skjuts kanske 1 gris i månaden knappt de!

Där tro jag de stora problemet ligger!

Bort med alla oseriösa åtlar, som inte sköts! Ha gärna en åtel ihop med några kompisar om du vet med dig redan innan att du inte hinner titta till åteln regelbundet! Ha gärna två åtlar inom samma område om det är möjligt?


Jag ser till mina egna åtlar! JAg har två åtlar som aktivt är igång året om! Med c;a 2 km emellan! Skjuter jag på den ena åteln ena dagen så kan jag nästan till 100% sätta mig på den andra åteln någon kväll senare och grisarna kommer vara där, sen rör dom sig offtast emellan dom åtlarna! Jag har även en foderplats i samma område där jag ALDRIG skjuter på grisarna, det bli som deras lilla fristad! Och de lär dom sig snabbt att där är de aldrig någon fara att gå ut o äta! Sen kan man ju även tänka på att inte placera åtlarna/foderplatserna för nära en väg eller nära åkermarken! Tycker jag säger sig självt iof! Jag har gjort så att mina åtlar ligger så långt in i skogen som möjligt, just för att minimera skadorna på åkermarken!!!!


Som sagt jag är nyfiken på hur ni andra tycker o tänker! Ingen ha rätt eller fel?? Kommentera nu!!


Ha de bra!!



 
 
Ingen bild

Peter Eriksson

15 januari 2013 19:03

Ja håller med dig sköt åtlarna och tycker fodras det inte för nära åker mark brukar de klara sig bra sen tycker ja bonden tänker fel som har dyra säljjakter då blir man inte av med problemet nä sänk arrende o ställ krav på jakträtts havaren så tycker ja om det är rätt vet jag inte men så tycker ja ha det gott

Daniel Hjort

23 januari 2013 22:05

=)

 
Ingen bild

Martin

30 januari 2013 15:48

Tycker nog med att utfodring kan få ske, men det skall inte vara utfodring enbart för att locka viltet fram till skott, snarare bort från grödor och dylikt.
Som Peter säger ovan så är det nog många som plockar ut höga avgifter men viktigt att tänka på är också att största delen av bönderna inte äger marken de brukar utan arrenderar och då ingår ofta inte jakträtten utan får arrenderas separat. Det är ofta det som skapar de höga avgifterna. Tråkigt att det skall behöva vara så.
Vad gäller vargdebatten har den väl långt från blåst över, den är väl större än någonsin just nu? Här neråt i landet (bor i växjö just nu men jagar i Äppelbo, Dalarna.) är det ju tämligen lugnt för här skall det ju inte finnas nå varg men i andra delar är det stort sett krig mot beslutsfattande myndigheter. Tycker det är oerhört intressant att följa detta, speciellt nu när det blivit beslut på vargjakt i vinter och se om Potocnik drar Sverige inför Eu-Domstolen.

Tack för mig,
Trevlig blogg förresten.

Martin M

Daniel Hjort

1 februari 2013 01:27

ja de kan ja hålla med om! Tack btw!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel Hjort - 4 maj 2019 12:43

Igår var jag på jobb på Lagerbutiken i Stockaryd genom Fodax. Var även inbjuden som gäst då jag är från Stockaryd från böran. En trevlig liten tillställnng.    Hade tidigare på dagen bestämt med Andreas att vi skulle jaga ihop ute på mina jaktmar...

Av Daniel Hjort - 26 april 2019 14:11


Nu har jag jagat en hel del den senaste tiden, det har gått förvånansvärt bra dessutom. Några grisar har det blivit.   Jag har ganska mycket mark att jaga på, vilket resulterar i att möjligheten att få skjuta ett vildsvin ökar. Det är extremt ...

Av Daniel Hjort - 16 mars 2019 13:26

ÄNTLIGEN blev det jag för mig igen, på tok för länge sedan sen jag jagade en hel natt.   Det har varit extremt mycket jobb förmin del. Mitt vanliga jobb tar ju sin tid och iom med mina ambassadörbyten så har även det tagit tid, mycket fotografer...

Av Daniel Hjort - 9 februari 2019 16:46

Som många av er sett på mina sociala medier och andra kanaler har jag fått den stora äran att bli ambassadör för sveriges största och mest kända jaktbutik/webshop.    Så fort jag fick frågan visste jag att detta skulle bli kul=)  Det var något he...

Av Daniel Hjort - 28 december 2018 18:04


Julafton i all ära, men visst är det skönt när kvällen kommer och firandet är över?    Många åker nog gärna hem och slänger sig på soffan efter alla middgar och ståhej, det gör ju gärna jag med i regel, men energin var på topp och vädret var helt...

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards