danielsjakt

Direktlänk till inlägg 16 december 2012

Riktigt bra grisjakter i helgen=)

Av Daniel Hjort - 16 december 2012 20:04

Jo då, de e synd att klaga på helgens 2 grisjakter!

Igår var vi uppe i sandebo och jagde gris/älg med ett lag, hade verkligen inga förhoppningar om den dagen, för när jag vakande på morgonen blåste de som fasen och snöade! Kände absolut ingen gnista på att jaga över huvudtaget! Men har man dragit ihop jakter så gäller de ju att man kommer själv med hur surt de än verkar! Första såten gick vi tomhänta, inga slag efter verken gris eller älg! Hoppet försvann ju ännu mer då! Men i såt nr 2 började de hända saker, där fanns en hel del grisa och älg, dock inga skjutbara älgar=( Men 5 grisar fick sätta livet till! Allt gick hur bra som helst, grymma hundar, och pigga passkyttar! Så där finns inget o klaga på!!

Min kompis pär fick skjuta första grisen för sin hund med, och de är ju alltid roligt när de börja gå bra för unghundarna!!

 

Pär med sin gris, som han sköt för Signar!!  

Gårdagens resultat!


Idag var vi ju på våra "hemma" marker, de ha vatt otroligt dåligt med slag sen snön kom, inte ett enda besök på åtlarna, inga bök, nä ingenting som tyder på att de skulle finnas grisar inne?

Men först som natten till igår va dom framme på båda mina åtlar, och igår snöade de ju ganska rejält en stund, och de var ju bara possitivt i morse när vi skulle spåra! Det hade vatt gris på mina åtlar igen, och de fanns bara slag in i området men inga ut! Så de va ju bara att stänga till småområden och in med hundarna!

Tog inte många minuter innan de flesta hundarna hade hittat gris och smällarna kom omlott varandra! En hundförare sköt en gris på stånd och sen va flocken sprängd, kom gris till många av passkyttarna! Varav en stor galt till mig, och va händer? Jag bommar!! Så kan de gå ibland!! Men hos dom andra gick de bra, kom rapporter om att de låg flera grisar! Hundarna jobbade på sjukt bra, och körde ut grisarna till passen! Precis som vi hade planerat! En kille sköt på en gris, och jag var snabbt på plats med Axa, tänkte att nu ha jag min chans att gå eftersök igen, såg mycket blog och bukinnehåll i planteringen, släppte henne på slaget direkt, men de märktes fort att de va otäckt för henne när jag inte va bakom, men när ja kom in, hittade hon grisen som flög upp framför mig, hann inte riktigt få upp bössan, så blev ett höftskott ibland granarna som blev en bom! Grisen la sig efter 20 meter igen, där stod Axa o skällde, kom intill o sköt igen, trodde allt va frid o fröjd tills grisen började gruffa o ha sig, så när jag skulle sticka grisen med kniv, flög han upp mot mig och skulle hugga mig, då flög Axa på grisen och slet o drog, blev lite hetsigt där, få bort Axa, slänga ner grisen på marken och skjuta i huvudet! De gick ju bra till slut, och de va ju sjukt bra träning för henne!

De fortsatte att smälla lite runt omkring, min bror sköt på en stor galt och de fanns blod på platsen, men först efter 4-5 km kom hunden ifatt och stoppade den inne på grannmarken, vi gick efter och Tobbe kunde avliva den efter en stund! Skönt när de går bra! <så 9 grisar blev de totalt idag! Går absolut inte att klaga på!

 

Axa med grisen! Lite dålig bild!

 

Tobbe med galten han sköt ihjäl!!

 

Här har vi resultatet! (fattas dock 2 grisar på bilden)


Stort Tack till alla som var med och ett speciellt stort tack till hundförarna för ett sjukt bra jobb! Vi ses igen=)



 
 
Peter

Peter

19 december 2012 10:55

Kul att jakten går bra för er.
Tråkigt att du bommade på en stor galt men så går det ibland :)

God Jul
Peter

http://www.vildmarknaden.se

Daniel Hjort

23 december 2012 20:13

ja, de bli ju så ibland! Men inget o hänga läpp för=)

God Jul på dig med=)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel Hjort - 4 maj 2019 12:43

Igår var jag på jobb på Lagerbutiken i Stockaryd genom Fodax. Var även inbjuden som gäst då jag är från Stockaryd från böran. En trevlig liten tillställnng.    Hade tidigare på dagen bestämt med Andreas att vi skulle jaga ihop ute på mina jaktmar...

Av Daniel Hjort - 26 april 2019 14:11


Nu har jag jagat en hel del den senaste tiden, det har gått förvånansvärt bra dessutom. Några grisar har det blivit.   Jag har ganska mycket mark att jaga på, vilket resulterar i att möjligheten att få skjuta ett vildsvin ökar. Det är extremt ...

Av Daniel Hjort - 16 mars 2019 13:26

ÄNTLIGEN blev det jag för mig igen, på tok för länge sedan sen jag jagade en hel natt.   Det har varit extremt mycket jobb förmin del. Mitt vanliga jobb tar ju sin tid och iom med mina ambassadörbyten så har även det tagit tid, mycket fotografer...

Av Daniel Hjort - 9 februari 2019 16:46

Som många av er sett på mina sociala medier och andra kanaler har jag fått den stora äran att bli ambassadör för sveriges största och mest kända jaktbutik/webshop.    Så fort jag fick frågan visste jag att detta skulle bli kul=)  Det var något he...

Av Daniel Hjort - 28 december 2018 18:04


Julafton i all ära, men visst är det skönt när kvällen kommer och firandet är över?    Många åker nog gärna hem och slänger sig på soffan efter alla middgar och ståhej, det gör ju gärna jag med i regel, men energin var på topp och vädret var helt...

Presentation


DANIELSJAKT

Fråga mig

28 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards